Gå til innhold

Hvordan blir det med støtte? Studerer 50%

Anbefalte innlegg

Gjest Aleneforsørger
Skrevet

Jeg er gravid og blir alene med barnet. Hvor mye kan jeg forvente av støtte når jeg studerer 50&? Vil det lønne seg for meg å få en jobb ved siden av og studere 50% + jobbe 50% eller er det best å jobbe 100%?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pica_*
Skrevet

Er i akkurat samme situasjon og venter spent på svar :) Er ikke så lett å lese seg til alt.

Hvor kan man eventuelt får økonomisk rådgivning?

Skrevet

Du vil få overgangstønad. ca 8000

Halvt stipend.

Dobbel barnetrygt. 1800

Dekt 70% av behovet for dagmamma/barnehage.

Barnebidrag

Du kan få noe studiestøtte fra trygdekontoret og. Husker ikke hva det var. Til bøker og slikt. Ikke mye, men alle monner drar.

Det var vel det.. Iallefall som jeg husker.

Skrevet

Forresten, det blir trekt en vis prosent av overgangstønaden din dersom du jobber. De vil trekke mindre enn du tjener. Slik at du går i pluss. Men husk at du skal ha overskudd. Barn krever jo sitt.

Skrevet
Du vil få overgangstønad. ca 8000

Halvt stipend.

Dobbel barnetrygt. 1800

Dekt 70% av behovet for dagmamma/barnehage.

Barnebidrag

Du kan få noe studiestøtte fra trygdekontoret og. Husker ikke hva det var. Til bøker og slikt. Ikke  mye, men alle monner drar.

Det var vel det.. Iallefall som jeg husker.

Ikke 100% riktig.

Overgangsstønaden er på 9696 kroner måneden. Den er skattbar, men hvis det er din eneste inntekt, blir det ikke skatt. (og som du sier i neste innlegg, den reduseres hvis man har annen inntekt)

Stipendet derimot, blir kraftig redusert. Tror ikke man sitter igjen med så mye som halvparten.

64% av utgifter til barnepass dekkes, men bare hvis man er i jobb eller studerer.

Studiestøtte kan man få hvis man ikke har utdannelse fra før.

Til hovedinnlegger: Det er ikke ett svar som gjelder for alle angående hva som lønner seg. Du sitter alltid igjen med mer penger ved å jobbe enn ved å gå på trygd (hvis ikke har du en elendig lønn...). Men målt i andre ting er kanskje en utdannelse verd å satse på?

Jeg synes det fungerer veldig fint å studere samtidig som jeg har aleneansvar for barn. Det gir større fleksibilitet i hverdagen enn en heltidsjobb.

Gjest Aleneforsørger
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg vil fortsette på skole etter at barnet er født, men jeg lurer på hvordan det blir fram til fødselen. Bør jeg slutte på skolen og jobbe 100% eller studere 50% og jobbe 50%?

Skrevet
Ikke 100% riktig.

Ble sent i går ;)

Gikk foresten skole på deltid 76% og fikk da stipend deretter.

Skrevet
Ble sent i går  ;)

Gikk foresten skole på deltid 76% og fikk da stipend deretter.

Da skjønner jeg hva du mente.

Det jeg mente, var at får man full overgangsstønad, så blir stipendet kraftig redusert uansett hvor mye/lite man studerer. Grensen for hva man kan ha i trygdeinntekt før lånekassen begynner å trekke av stipendet er nemlig MYE lavere enn grensen for lønnsinntekt.

Med full OS blir det ikke mye stipend igjen, selv om man studerer heltid.

Skrevet
Da skjønner jeg hva du mente.

Det jeg mente, var at får man full overgangsstønad, så blir stipendet kraftig redusert uansett hvor mye/lite man studerer.  Grensen for hva man kan ha i trygdeinntekt før lånekassen begynner å trekke av stipendet er nemlig MYE lavere enn grensen for lønnsinntekt.

Med full OS blir det ikke mye stipend igjen, selv om man studerer heltid.

Men husk at du får stipend for barna og. Utgjør endel. Og dette må du ikke betale tilbake.

Skrevet
Men husk at du får stipend for barna og. Utgjør endel. Og dette må du ikke betale tilbake.

Forsørgerstipendet blir også redusert mot OS.

Skrevet
Forsørgerstipendet blir også redusert mot OS.

Jeg har fullt stipend og lån og full OS

Skrevet
Jeg har fullt stipend og lån og full OS

Hvordan har du fått til det? Stipendet blir redusert for OS over 60000, står det på lånekassens sider. Er du sikker på at du ikke får en ubehagelig overraskelse når

de skal sjekke mot inntekten din etter fullført studium?

Skrevet
Hvordan har du fått til det?  Stipendet blir redusert for OS over 60000, står det på lånekassens sider.  Er du sikker på at du ikke får en ubehagelig overraskelse når

de skal sjekke mot inntekten din etter fullført studium?

Altså. Misforstår vi hverandre? OS blir ikke mindre av stipend. Men får du overgangstønad for mer enn 60000 blir stipende lån.

Skrevet
Altså. Misforstår vi hverandre? OS blir ikke mindre av stipend. Men får du overgangstønad for mer enn 60000 blir stipende lån.

Akkurat. Da er vi enige.

Og siden full OS er mer enn 60000, får man ikke fullt stipend samtidig.

Skrevet
Akkurat.  Da er vi enige.

Og siden full OS er mer enn 60000, får man ikke fullt stipend samtidig.

Nemlig. Men man kan få fullt lån. Og siden alt nå er lån og ikke blir omgjort til stipend for senere vil man kunne klare seg uten jobb. Men da må man jo tilbakebatale alt senere. Og det er jo et valg man må ta.

Skrevet
Nemlig. Men man kan få fullt lån. Og siden alt nå er lån og ikke blir omgjort til stipend for senere vil man kunne klare seg uten jobb. Men da må man jo tilbakebatale alt senere. Og det er jo et valg man må ta.

Da er vi helt enige.

Men ikke alle er klar over dette, og tror de kan få både full OS og fullt stipend.

Klarer man seg uten støtte fra lånekassen halve året kan det forresten lønne seg å søke om stipend og lån for ett semester pr. år. Da får man nemlig fullt stipend for det semesteret ihvertfall, siden grensene er mer enn dobbelt så høye for halve året.

Skrevet

Her er det viktig å holde tunga rett i munnen.

Barnet er ikke født ennå. Dersom hun er student med rett til utdanningstøtte de siste 6 mnd før fødsel, så kan hun ta permisjon(eller velge å fortsette og studere) og da mottar hun fødselsstipend. Hun bør da ha permisjon fra et 100%-studium, ikke deltid!!!

Siden hun har jobbet ved siden av studiene, vil hun antakelig ha rett til fødselspenger fra folketrygden ved siden av. Fødselsstipendet blir ikke redusert på grunn av trygdeinntekter (Står i Lånekassens nettsider under spørsmål og svar:

Dersom du er rettighetselev i videregående utdanning vil fødselsstipendet behovsprøves mot fødselspengene du mottar. Dersom du ikke er rettighetselev i videregående opplæring påvirker ikke fødselspengene fra trygdeetaten fødselsstipendet fra Lånekassen.)

Hvis hun ikke har rett på fødselspenger så vil hun motta engangsstønad. I tillegg til barnebidrag og dobbel barnetrygd. Og så er det overgangsstønaden som også kan komme inn, men som reduseres ved fødselspenger/arbeidsinntekt.

Først etter fødselspengeperioden vil det bli trekk i stipenddelen på den måten at alt blir lån.

For å være helt sikker på hva som vil lønne se for deg i din vedere planlegging, så bør du sørge for at du stiller spørsmålene skriftlig til både trygdekontoret og Lånekassen, og ta vare på svarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...