Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg rett på å få slette all eller deler av gjelden hos lånekassen, selv om saken har gått til inkasso?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere var det slik at de var først når studielånet er permanent overført til Statens innkrevingssentral at du mister rettighetene til bla sletting ved uførepensjon. Men det er avhengig av inntekten din uansett.

Skrevet

Ta kontakt med lånekassen for å be dem om å vurdere saken på nytt.

Om de ikke går med på å se på å gjøre det, så ta kontakt med forbrukerrådet (det gjorde jeg). De har litt større gjennomslagskraft enn oss vanlige forbrukere har...

Husk at dette vare er en mulighet om du har permanent uføretrygd. Midlertidig uføretrygd er ikke lenger en årsak til å få slettet deler av studielånet!

Skrevet

Hmmmm... jeg skjønner ikke hvordan forbrukerrådet kan ha "større gjennomslagskraft" overfor staten?

Reglene er jo det samme uansett hvem som spør. Det er dessuten sivilombudsmannen som er siste "klageinstans".

Det opplyses heller ikke om "gjest" har søkt i det hele tatt.

Midlertidig uførepensjon har aldri vært en grunn til å få slettet gjeld (annet enn renter).

Her er skjemaet som skal benyttes:

http://www.lanekassen.no/upload/1-PDF-arki...rt%20utgave.pdf

Skrevet
Hmmmm... jeg skjønner ikke hvordan forbrukerrådet kan ha "større gjennomslagskraft" overfor staten?

Reglene er jo det samme uansett hvem som spør. Det er dessuten sivilombudsmannen som er siste "klageinstans".

Reglene er de samme uansett hvem som spør, men den som mottar spørsmålet kan være i et ganske "grettent" humør, og gjøre ting vanskeligere enn det ofte er!  Regelverket er uansett at det er lånekassen som må trekke tilbake kravet fra statens innkrevningssentral hvis de finner det hensiktsmessig. Da er forbrukerrådet en grei "påminner" om at vi forbrukere også har rettigheter, ikke bare plikter.  Det tok 2 timer fra jeg kontaktet forbrukerrådet, til inkrevningssentralen hadde fått beskjed om at saken var trukket tilbake for ny vurdering.  Da hadde jeg diskutert med dem i nesten 3 mnd før.

Det opplyses heller ikke om "gjest" har søkt i det hele tatt.

Midlertidig uførepensjon har aldri vært en grunn til å få slettet gjeld (annet enn renter).

Uføretrygd har alltid vært en grunn til å få slettet gjeld.  Mange tror at det samme gjelder for midlertidig uføretrygd (dette er jo fremdeles ganske nytt), noe det ikke gjør.

Her er skjemaet som skal benyttes:

http://www.lanekassen.no/upload/1-PDF-arki...rt%20utgave.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...