Gjest småbarnsmamma Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Sønnen min som nærmer seg 5 mnd har i det siste blitt vanskeligere og vanskeligere å få til å roe seg om kvelden. Før sovna han rolig når vi la ham etter å ha gitt mat, nå er det masse skriking og tar opptil 1,5 timer før han sovner. Vi forsøker å legge ham ca 21. Lurer på om det kan være tannutbrudd som er årsaken? Han virker trøtt, men plages med noe. Har også tenkt på om han ikke er helt mett, men han sover stort sett 8 timer, og da er vel sulten en dårlig forklaring? Har forsøkt sånn middel som virker smertestillende på gommene samt forsiktig pussing med minitannbørste, men det fungerer ikke særlig bra... Hører gjerne andres erfaringer og særlig gode tips.
Gjest marthepia Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Hm.. kanskje det er tennene? Det var vanskelig å legge Emma i en periode på grunn av det. Dentinox hjalp ikke så mye. Ofte våknet hun på natta. Da vi begynte å gi henne paracet gikk alt mye bedre. Slik gjør vi det enda også, for hun plages med tennene. Kanskje det er verdt et forsøk? Om det er tennene da..?
Gjest gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Hva spiser han? Kjenner du noe tann"klumper" Ga paracet når tenne brøt seg ut og det var svært smertefullt.
Chiquita Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Kan det være at han legger seg for sent? At han er FOR trøtt? Slik er i allefall min lille på 5 mnd. Om han kommer for sent til sengs så blir det bare hyling og styr... Han legger seg 18.30-19.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Kan det være at han legger seg for sent? At han er FOR trøtt? Slik er i allefall min lille på 5 mnd. Om han kommer for sent til sengs så blir det bare hyling og styr... Han legger seg 18.30-19. ← Hvor lenge sover han da? Hadde en periode hvor vi la ham ca 19, men forskjøv det til litt seinere for å få sove lenger i strekk selv... Den perioden var han også supervåken i halv seks-tida om morgenen, det var ikke gøy for foreldrene...
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Hvor lenge sover han da? Hadde en periode hvor vi la ham ca 19, men forskjøv det til litt seinere for å få sove lenger i strekk selv... Den perioden var han også supervåken i halv seks-tida om morgenen, det var ikke gøy for foreldrene... ← Det må man nesten regne med. Du kan risikere å ha en unge om fem år som fortsatt står opp halv seks.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Hva spiser han? Kjenner du noe tann"klumper" Ga paracet når tenne brøt seg ut og det var svært smertefullt. Får bare morsmelk foreløpig. Grunnen til at jeg lurer på om det er tennene er at han er veldig "gnagete" om dagen, gnager veldig hardt og intenst på alt som kommer i nærheten av munnen... Det må man nesten regne med. Du kan risikere å ha en unge om fem år som fortsatt står opp halv seks. Det vet jeg (at de ofte står opp halv seks når de er litt større)! Det har fungert veldig godt i en periode at han sov fra 21-22 til 06, fikk melk og så sovna igjen og sov noen timer til. Men hvis denna hylinga fortsetter må vi jo prøve en annen strategi, tror nok det kan være lurt å legge ham litt tidligere ja.
Gjest gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 Kanskje han er sulten og vil ha grøt?
Chiquita Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 Hvor lenge sover han da? ← Minibanan sover fra 18.30-19.00 til engang mellom 8 og 9 på morgenen... Legger vi ham senere blir han overtrøtt og sover mye mindre på natta. (våkner tidligere også) I dag sovnet han 18.25, og jeg regner ikke med å høre ham FØR jeg drar på jobb i morgen kl 8 i allefall... Søvn aler søvn, eller noe slikt. Stemmer hos oss i allefall
Gjest Labellamia Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 Hvis han er 5 mnd, så er kansje sulten? Kan hende han ikke lenger føler seg mett bare på melk, prøv å gi ham et par teskjeer grøt før du legger han. En annen ting er hvis du legger han tidlig så får han gode søvnvaner, og du slipper et barn som ikke sovner før 2100-2130 osv om kveldene. Det blir fortere slitsomt enn om du må stå opp kl 0530 en periode ikke sant? Hilsen bestemor til 4
Gjest trådstarter igjen Skrevet 23. oktober 2006 #11 Skrevet 23. oktober 2006 Takk for mange tips og råd! Chiquita: Får sønnen din noe mer enn morsmelk? Tror jeg skal forsøke å legge ham tidligere og hvis ikke det fungerer blir det nok grøtprøving. (Håper å kunne fullamme til 6 mnd på grunn av masse allergi hos både mor og far, men det viktigste er jo at han blir mett! )
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #12 Skrevet 24. oktober 2006 jeg fullammet et barn og vårt andre barn fikk bare morsmelk i 4 måneder + mme etter dette. det barnet jeg fullammet har flere intoleranser og allergier, det andre barnet har ikke noe. så det trenger ikke bety noen ting.
Grooo Skrevet 24. oktober 2006 #13 Skrevet 24. oktober 2006 Lurer på det samme her og, jenta vår på fire måneder har vært litt lei å legge i det siste. Hun sikkler og gnager veldig om dagen, så det er nok tenner på gang. Jeg har hørt at man ikke bør gi grøt om kvelden når man starter med grøt, men heller ta det på forrmiddagen...
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg begynte med grøt på kvelden på begge. Men hva med å prøve kjempetynn velling?
Chiquita Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 Chiquita: Får sønnen din noe mer enn morsmelk? ← Han får kun MME. Innimellom får han noen ts banan i løpet av dagen, men det er ikke noe fast - bare som smaking
Miss Marple Skrevet 24. oktober 2006 #16 Skrevet 24. oktober 2006 Min gutt var sånn da han var rundt 4 mnd, han var sutrete og særlig vanskelig om kvelden (han hadde i tillegg hatt kolikk frem til han var 2,5 mnd, så mor og far som endelig hadde funnet roen om kveldene ble litt satt ut over at det var på an igjen..). Han klødde også veldig i munnen, siklet en masse. Vi trodde det var tenner, men etter ei uke begynte jeg med grøt. Og allerede andre kveld sov han mye bedre! (og nå er han snart 7 mnd klør og sikler - men ingen tenner:)) Som Groo nevner har jeg også hørt at man skal gi grøt om formiddagen, av den grunn at skulle de reagere er det "ute av kroppen" til natta, men jeg prøvde allikevel på kvelden, og det gikk kjempe fint. I tillegg ville jeg også ha prøvd å lagt ham litt tidligere, så får dere litt kveld sammen også!
Grooo Skrevet 27. oktober 2006 #17 Skrevet 27. oktober 2006 Her har det gått mye bedre de siste dagene når vi har prøvd å få henne i seng til senest halv åtte. Men i dag slo hun seg litt vrang igjen, så nå ligger hun fortsatt i pappas fang her i sofaen og sover...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå