Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Skriver Trond Wormstrand i Stavanger Aftenblad idag (21. Jun 2006). Artikkelen er bra. Han snakker om sunt kost og at 'kjøtt er miljøskadelig. Det er ukjent for mange' (ikke oss!). Årlig kjøttforbruk blant nordmenn har økt fra 54 til 75 kilo siden 1990 Hun skriver blant annet om den amerikanske filosofen Henry David Thoreau som skrev i 1800-tallet at 'menneskeslekten under sin gradvis utvikling mot høyere sivilisasjon etter hvert sluttet å spise dyr, like sikkert som ville stammer sluttet å spise hverandre da de kom i kontakt med mer siviliserte folk'. Han foreslår tilslutt at kanksje 'helse-,mat og miljøvernministeren kan gå sammen om å kjøpe informasjonsplass på butikkenes trillevogner, for eksempel: En kjøttklump om dagen, er for atmosfæren plagen'! Også for helse våre og dyrene http://vegetarforum.net/forum/YaBB.pl?num=1150877980 Er vel bortkastet av meg å legge dette ut da jeg sansynligvis ikke blir trodd og folk tror jeg både gal og hysterisk, noe som ofte skjer, men jeg mener forsatt at det er viktig å tenke på miljøet, dyr og sin egen helse. Bli vegetarianer og både dyr, miljø og din egen helse får det bedre.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 det mest miljøvennlige du kan spise i norge er fårikål; der er alle råvarene lokalprodusert, ikke importerte. (hvis man ikke teller med metangassen da, som er en 4 ganger sterkere drivhusgass en co2) Kjøtt er bare miljøskadelig hvis dyrene har spist mat menneskene kunne spist direkte, eller gress fra områder som kunne vært brukt til å dyrke grønnsaker. Det er ikke tilfellet for norsk sau og vilt.
minienthe Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Bli vegetarianer og både dyr, miljø og din egen helse får det bedre. ← joa, det finnes tilskudd man kan ta men nå er da mennesket faktisk skapt for å spise både kjøtt og grønt
Tabris Skrevet 24. oktober 2006 #4 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg ser ikke noe galt i å spise kjøtt i seg selv, da det er slik naturen fungerer. Men jeg synes kjøttindustrien er forkastelig. Dyr lider for at vi skal få billige kyllinglår og svinekoteletter, noe jeg mener er langt fra "naturlig". Flere og flere land får bedre økonomi og bedre velferd (f.eks Kina i disse dager). Påvirket av vesten ønsker de også å leve mer og mer slik vi gjør, men det er tilfellet at det ikke finnes nok ressurser på kloden til at alle skal spise like mye kjøtt som vi gjør. For mye rødt kjøtt skader også både helsen og miljøet. (For de som ønsker kilder på dette, så kan jeg legge ut link til en utførlig rapport om emnet). Så det er ikke kjøttspisingen i seg selv som er problemet, det er mengden kjøtt vi spiser og forholdene dyrene vi spiser lever under. Dette er grunnene til at jeg ikke spiser industrikjøtt. Bra at du tok opp emnet, TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå