Gå til innhold

Spisebord i såpevasket heltre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe nytt spisebord, og vurderer en modell i såpevasket ask heltre. Bordet er ikke helt billig, så vi vil gjerne være sikre før vi bestemmer oss.

Jeg er litt urolig for at et såpass lyst bord med en slik overflatebehandling vil være utsatt for å få flekker vi ikke blir kvitt. Selgeren i møbelbutikken argumenterte med at flekker lett går vekk hvis de tas med en gang, og at en også kan pusse deler av bordplaten med smergelpapir og behandle med mer såpe, så vil flekker og skraper forsvinne og bordet bli som nytt igjen.

Jeg er likevel skeptisk, og synes lakket bordplate virker tryggere. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bord i såpevasket bøk, har hatt det i 14 år nå.

Det er fortsatt pent, men jeg er nøye med å bruke duk når det er barn som spiser rundt det, og ihvertfall brikker ellers.

Skrevet

Takk for svar! :)

Det hørtes jo lovende ut - 14 år er jo lenge (det bordet vi nå skal bytte ut er ca. 12).

Har du noen gang fjernet flekker/merker med sandpapirpussing, forresten, og hvordan gikk i såfall det?

Skrevet
Takk for svar! :)

Det hørtes jo lovende ut - 14 år er jo lenge (det bordet vi nå skal bytte ut er ca. 12).

Har du noen gang fjernet flekker/merker med sandpapirpussing, forresten, og hvordan gikk i såfall det?

Nei, det har ikke vært nødvendig.

Skrevet

Erfaring med furu:

Smører det inn med ren grønnsåpe, og dekker til med plast noen timer - gjerne over natta. Vask eller skrubb og spyl av (det gjør ingenting om det er såpe igjen).

Treverket blir helt lyst og "nytt" igjen. Vinflekker og alt forsvinner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...