Gå til innhold

"Brett" bak sengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller har det kanskje et annet navn? Jeg har rammemadrass men ønsker å ha et sånt "brett" bak for å gjøre den litt penere. Noen som har laget slike selv? Noen som vet om noen billige og fine? Har de på Ikea? Søker, men fordig jeg kaller det sengestamme finner jeg bare senger.

Skrevet

Takk, men nope; finner ingenting verken på IKEA eller Bohus med det navnet....

Skrevet

Det heter sengegavl, ja, men så vidt jeg vet har ikke ikea det. Et alternativ å lage selv? Det har stått oppskrift i en del interiørblader og i sånne oppussingsprogrammer har de også laget sånne.

Skrevet

Heter det ikke hodegjerde, da? :klø:

Skrevet

Jeg har tapetsert noen lengder bak senga av en tapet som matcher resten av interiøret, ble kjempefint. Det forutsetter jo at du ikke ommøblerer veldig ofte da...

Skrevet
Heter det ikke hodegjerde, da? :klø:

Jeg kaller det også hodegjerde. Headboard på engelsk.

Jeg har ikke sett det i noen butikker, men skal være ganske enkelt å lage selv som flere har nevnt.

Skrevet

Takk for svar. Det med tapet var lurt, men passer ikke i rommet jeg skal bruke. Dere nevner at det er enkelt å gjøre det selv, og jeg har noen ideer - men kan noen komme med en litt mer konkret fremgangsmåte? Jeg tenkte på å kjøpe et stykke tre i størrelsen jeg ønsker og kanskje kle det med stoff. Lurte også litt på å kle det med skumgummi først så det blir litt mykt. Andre tips?

Skrevet

Kan være lurt å gjøre det litt mykere med skumgummi. Du kan i tillegg bore hull og lage fordypninger enten bare med tråd, eller med knapper trukket i samme stoff som hodegjerdet.

Jeg så noe veldis stilig og enkelt på et interiørprogram; de tok en stor plate finèr med tydelig tremønster og beiset i ønsket farge slik at mønsteret fortsatt skinte igjennom. Denne satte de bare bak senga og fetstet med skruer. Enkelt og veldig fint.

Skrevet (endret)

Jeg har sett mange laget av finérplate. Det er lagt et kult stoff på (med et sånt litt tykkere "vattstoff" mellom) og så har det blitt stiftet på baksiden av plata. Da er jo mulighetene uendelige i forhold til mønster! (Og man kan jo selvfølgelig lage platen i den formen man ønsker også.)

Ellers kan man kjøpe en litt flottere treplate og la den stå som den er, eller male en finérplate sånn som gjesten over meg foreslår.

Endret av brumma*
Skrevet
Her står det litt enkelt hvordan den kan lages (med stoff).
Skrevet

Et annet og kanskje litt kjappere alternativ (ihvertfall hvis du syr) er å feste noen puter med hemper øverst i en gardinstang som du fester i passelig høyde på veggen. Evt kan du sikkert slå i store maljer i ferdige putetrekk og ha en litt mindre pute inni. Superpraktisk hvis du liker å lese i senga! ;)

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Ideene begynner å ta form i hodet nå, gleder meg til å sette dem ut i livet!

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg fant denne tråden via Google, og har laget min egen hodegavl som jeg tenkte jeg ville dele med dere. Kan jo hende det er andre som har lyst å lage noe lignende og som vil se hvordan resultatet kan bli.

Handleliste: Sponplate (Maxbo 170 kr. 118*180cm), Skummadrass (Jysk 200 kr. 200*120 cm-måtte klippes til) , Gardinlengde (KID , 299 kr)

I tillegg hadde jeg bruk for lim (på boks fra biltema), malekost (til påføring av lim), et gammelt laken, og stiftepistol (også fra biltema)

Resultatet ble slikt (og jeg er svært, svært forøyd)

Bildet er fjernet iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...