thei Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 hei hei!! vi er invitert i et bryllup til etter middagen............ hva er vanlig da?? pleier det da å være fri bar?? er det noen form for velkomst når vi kommer?? hva om de ikke er ferdige med middagen??? er veldig usikker..........
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Skrevet 23. oktober 2006 kaffegjester Dette med kaffegjester løses litt ulikt, men er du heldig så blir det slik: Middagen er ferdig før dere kommer, dere møtes av vertskapet, får drikkevarer og inkluderes raskt i selskapet. Mulig dere får bonger, mulig de har fri bar, mulig dere må betale selv, men det er på lik linje med de andre gjestene som ble innvitert til middag. Dere er ganske mange som er innvitert til kaffe, kansje ti eller flere, og dersom dere må vente litt så skjer dette i et hyggelig rom med drikke og snac. er dere uheldig blir det slik: Dere kommer til oppgitt tid, men middagen er ikke ferdig, og dere må vente i garderoben eller ett eller annet rom mens de gjør seg ferdig med dessert og taler, dere kan godt risikere å måtte vente en time... alene, på en vond stol, uten noe å drikke, følende veeeldig dum. Når de ordentlige gjestene er ferdig med dessert, så oppdager du at dere ikke fikk bonger som de andre, og at dere må betale for alt selv. Dere kommer midt i festen uten å ha fått med dere oppløpet, og føler dere utenfor forde dere ikke har deltatt i middagen med smaltalk og taler. Kaffegjester kan være ok, og det kan bli kiipt, kommer ann på hvordan vertskapet legger opp, og litt på dere selv. Om det er betaling i baren eller ikke er umulig å svare på for oss, men de aller fleste har samme ordning for alle gjestene. Ta med noen kontanter for sikkerhets skyld, eller spør brudeparet på forhånd. De fleste kaffegjester møter (etter min erfaring) opp for selve vielsen (dersom denne foregår i kirke eller lignende) og reiser så hjem/hotell/restaurant og venter på å få komme på festen. Og om du er i tvil, nei jeg kan ikke fordra fenomene kaffegjester
Gjest Fruktfat Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 jeg har vært kaffegjest en gang, da var de ikke helt ferdige med middagen -vi kom ca et kvarter før- så vi gikk og tok en øl imens (vi var en hel gjeng). brudeparet kom og ut og tok imot oss, baren åpnet (fri bar) og festen var igang. kaker og kaffe utpå kvelden, og nattmat. jeg har alltid vært positiv til kaffegjester, helt til jeg var det selv... har ikke noe med brudeparet å gjøre, vi ble tatt godt imot, osv, men dette: Dere kommer midt i festen uten å ha fått med dere oppløpet, og føler dere utenfor forde dere ikke har deltatt i middagen med smaltalk og taler. ← får håpe dere får bonger eller at det er fri bar da, for kaffegjest OG betale i baren synes jeg er litt ukoselig...
Solskinn Skrevet 23. oktober 2006 #4 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) jeg har alltid vært positiv til kaffegjester, helt til jeg var det selv... får håpe dere får bonger eller at det er fri bar da, for kaffegjest OG betale i baren synes jeg er litt ukoselig... ← Nei, jeg er ikke en av dem som hadde kaffigjester, men jeg fortsår ikke at det går ann å forlange at om du skal komme som gjest(men ikke i middag da dette som regel bare er familie og de aller nærmeste) så skal vertskape betale for drikken din. (og nei, vi hade goså fri bar så det er ikke derfor jeg mener det) Det et en er invitert betyr vel at vertskapet ønsker å ha deg der, men tenker å invitere til middag er litt mye og at det nok kunne blitt kjedelig om man ikke er nær familie av paret. At det er frekkt å invitere kaffigjester, og ikke ha fri bar forstår jeg ikke. Er det en byrde for kaffigjestene å komme at brudeparet må gjøre opp for dette med fri bar? Som sakt, det å behandle gjestene som annenrangsgjester blir helt feil, og det er veldig viktig å sørge for at disse gjestene får en god mottagelse, noe det ser ut som ikke alle klarer like godt. Klart det er viktig å integrere de nye gjestene skikkelig og det er viktig at alle gjestene får samme behandling med fri bar eller ikke, men at brudeparet står i gjeld til kaffigjestene og må gi dem fri drikke blir i mine ører helt feil. Dersom det er en slik byrde å være gjest, og man ikke er glad for å dele dagen med paret, men baren og fri drikke er det viktigste, da bør en vel kanskje heller holde seg hjemme? Eller har jeg gått glipp av et viktig poeng? Endret 23. oktober 2006 av Gyngestol
Solskinn Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 hei hei!! vi er invitert i et bryllup til etter middagen............ hva er vanlig da?? pleier det da å være fri bar?? er det noen form for velkomst når vi kommer?? hva om de ikke er ferdige med middagen??? er veldig usikker.......... ← Hva med å spørre paret om dette? Du kan si noe om at er det mulig at det blir venting, og hvordan gjøres dette i så fall? Det er vel vanlig å forhøre seg litt om de praktiske ting. Jeg hadde kanskje vært så frekk å spørre, høfflig, om de visste om det var mulig å sette seg en plass i nærheten å ta en øl, om det skulle bli lenge til middagen var ferdig. På denne måten kan man få praktisk informasjon og minnet paret på at det er litt kipt å måtte vente. Kjenner man paret er det ingen problem å spørre om slike ting, men er nå jeg. Angående fri bar, så kan man vel anta dette dersom ikke annet står nevnt i invitasjonen. Det går også ann å forhøre seg litt via jungeltelegrafen. Tenker at om det står vi inviterer det til kaffi/avec er dette ikke fri bar, står det affi/avec og fest betyr det fri bar. Men det er jo ikke alle som tenker logikk bak formuleringene sine på denne måten. Vi spesifiserte middag og fest til våre gjester.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Det er god gammel skikk at når man iviterer noen, så byr man på noe. Det er derimot ganske merkelig og veldig nymotens å forvente at folk kjøper drikke til seg selv. En gammel løsning på problemet var sendinger/spleiselag. Da hadde/har gjestene med noe mat, og alt ble satt sammen. I dag er det vanlig at vertskapet i såfall holder drikke, men det kan også være med i spleisen. Mange unge i dag er vandt til ta med drikke på forspielet/festen, og det fungerer jo helt fint. Spesielt forde man da kan møtes ofte og hvorsomhelst uten at det blir dyrere enn hver enkelt kan betale selv. Mulig at denne skikken er grunnen til at det de senere årene har blitt vanligere at gjestene i bryllup må betale for egen drikke. Jeg synes faktisk at man har ett visst annsvar som vert/vertinne for å vise omtanke til gjestene, og det å innvitere på kaffe, og forvente at gjestene betaler egen drikke kommer litt i kant med hva jeg synes blir gjestmildt. Men det er nå min oppfatning av fri bar diskusjonen. (og neida, det er ikke forde jeg er smålig, eller forde jeg vil drikke med dritings på noen annens regning, det er forde jeg synes det blir veldig kaldt når gjestene må betale for seg i ett selskap. Og for ordens skyld så drikker jeg ikke alkohol, så min barregning blir minimal, så som sagt det har ikke med mine penger å gjøre)
Floja Felíz Skrevet 23. oktober 2006 #7 Skrevet 23. oktober 2006 Enig med gyngestol. Men jeg synes at du burde fått informasjon om de tingene du spør om av brudeparet. I utgangspunktet mener jeg at dersom det ikke står noe om at det er betaling i baren så er det fri bar, men det er jo greit å være sikker.
Gjest Fruktfat Skrevet 23. oktober 2006 #8 Skrevet 23. oktober 2006 At det er frekkt å invitere kaffigjester, og ikke ha fri bar forstår jeg ikke. Er det en byrde for kaffigjestene å komme at brudeparet må gjøre opp for dette med fri bar? ← skrev jeg noe av dette?? jeg har full forståelse for at noen vil ha kaffegjester, og var glad for å bli bedt, har ikke skrevet noe annet! men å komme "midt i" -som jeg følte vi gjorde- føltes litt rart. jeg er verken imot kaffegjester eller at man må betale selv i baren, men begge deler på en gang synes jeg blir litt mye. og det må jeg da få lov til å synes?
Gjest Neffi Skrevet 23. oktober 2006 #9 Skrevet 23. oktober 2006 Nei, jeg er ikke en av dem som hadde kaffigjester, men jeg fortsår ikke at det går ann å forlange at om du skal komme som gjest(men ikke i middag da dette som regel bare er familie og de aller nærmeste) så skal vertskape betale for drikken din. (og nei, vi hade goså fri bar så det er ikke derfor jeg mener det) Det et en er invitert betyr vel at vertskapet ønsker å ha deg der, men tenker å invitere til middag er litt mye og at det nok kunne blitt kjedelig om man ikke er nær familie av paret. At det er frekkt å invitere kaffigjester, og ikke ha fri bar forstår jeg ikke. Er det en byrde for kaffigjestene å komme at brudeparet må gjøre opp for dette med fri bar? Som sakt, det å behandle gjestene som annenrangsgjester blir helt feil, og det er veldig viktig å sørge for at disse gjestene får en god mottagelse, noe det ser ut som ikke alle klarer like godt. Klart det er viktig å integrere de nye gjestene skikkelig og det er viktig at alle gjestene får samme behandling med fri bar eller ikke, men at brudeparet står i gjeld til kaffigjestene og må gi dem fri drikke blir i mine ører helt feil. Dersom det er en slik byrde å være gjest, og man ikke er glad for å dele dagen med paret, men baren og fri drikke er det viktigste, da bør en vel kanskje heller holde seg hjemme? Eller har jeg gått glipp av et viktig poeng? ← jeg skjönner ikke :klø: Hvilket argumt er det du bruker for at det er greit å betale for seg selv, da man er invitert i et bryllup, uten å bli "invitert! på noe. Hvorfor "inviterer" man da?
Gjest hopeful Skrevet 23. oktober 2006 #10 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har lang karriere som bryllupsgjest og har både vært vanlig gjest og kaffegjest. Det første er å fortrekke.. Sist jeg var kaffegjest var koselig, hvis man ser bortifra det faktum at jeg hadde spurt brudeparet angående hvordan denne bare kom til å væe. Jeg ble fortalt at det skulle være fri bar. Så jeg dukket opp i finstasen, men en 200 lapp til taxi hjem og gjett hva?? Baren var ikke fri!! Ingen bonger, ingenting.. og jeg satt der hele kvelden og prøvde å få kaffedrinken til å være så lenge som mulig..
Solskinn Skrevet 23. oktober 2006 #11 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) skrev jeg noe av dette?? jeg har full forståelse for at noen vil ha kaffegjester, og var glad for å bli bedt, har ikke skrevet noe annet! men å komme "midt i" -som jeg følte vi gjorde- føltes litt rart. jeg er verken imot kaffegjester eller at man må betale selv i baren, men begge deler på en gang synes jeg blir litt mye. og det må jeg da få lov til å synes? ← Ok dårlig formulert ser jeg. mente at jeg ikke forstår at det skal være kipt å være kaffigjest og samtidig ikke ha fri bar. Dersom dette med den frie baren gjelder alle gjestene, forsår jeg ikke helt problemet. Men det er nå min mening, som jeg må få lov til å syntes. Diskusjonen om fri bar i det hele tatt er en annen, jeg forstod bare ikke at denne var ekstra stor dersom man var kaffigjest. Endret 23. oktober 2006 av Gyngestol
Solskinn Skrevet 23. oktober 2006 #12 Skrevet 23. oktober 2006 jeg skjönner ikke :klø: Hvilket argumt er det du bruker for at det er greit å betale for seg selv, da man er invitert i et bryllup, uten å bli "invitert! på noe. Hvorfor "inviterer" man da? ← Jeg mener at man inviteres til å feire dagen sammen med brudeparet, man inviteres til å feire en viktig begivenhet for paret. Man inviteres ikke til et bryllup for middagen eller alkoholen. Om du mener man ikke er invitert med på noe om man ikke er invitert til middag eller fri bar, så har vi nok ganske forskjellige meninger itl det å bli invitert til et bryllup. Jeg kan invitere mange til å være med på ting, som turer etc, men forventer likevel at de skal betale for seg selv. En invitasjon til å dele en glede burde holde mener jeg. Klart det kan altid være kipt å betale for seg i bryllup, men om paret valgte dette(uavhnegig om man er kaffigjest eller ikke) så antar jeg det er en årsak til det og takker like mye for invitasjonen Jeg inviterte i all fall mine gjester for å dele dagen sammen med oss. (som sakt hadde vi både fri bar og ingen kaffigjester bare for å understreke det igjen, jeg ikke føler meg tråket på men bare er litt uenig)
Kayli Skrevet 23. oktober 2006 #13 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg var kaffegjest til et bryllup i sommer. Var bedt til kl. 19.30, men vi var i kirken og overvar selve vielsen tidligere på dagen. Da kaffegjestene (ca 15 stk) kom, var ikke middagen på langt nær ferdig. Bruden forlot middagen for å ta imot oss, og gikk så inn igjen til de andre gjestene. Kaffegjestene ventet i baren. Vi fikk servert en velkomstdrink, og kunne selvfølgelig også handle i baren. Etter at middagen var ferdig, delte brudgommen ut bonger til alle gjestene, også til kaffegjestene. Til å begynne med følte vi oss kanskje litt oppstilte og utenfor, men vi ble etter hvert en naturlig del av selskapet. Dette med kaffegjester er vel blitt temmelig vanlig. Det er naturligvis ikke like stas som å være invitert til middagen, men jeg synes det er greit til par man ikke har veldig mye omgang med. Mitt største dilemma var hvor pyntet jeg skulle være når jeg "bare" skulle til kaffe...
Gjest Neffi Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg mener at man inviteres til å feire dagen sammen med brudeparet, man inviteres til å feire en viktig begivenhet for paret. Man inviteres ikke til et bryllup for middagen eller alkoholen. Om du mener man ikke er invitert med på noe om man ikke er invitert til middag eller fri bar, så har vi nok ganske forskjellige meninger itl det å bli invitert til et bryllup. Jeg kan invitere mange til å være med på ting, som turer etc, men forventer likevel at de skal betale for seg selv. En invitasjon til å dele en glede burde holde mener jeg. Klart det kan altid være kipt å betale for seg i bryllup, men om paret valgte dette(uavhnegig om man er kaffigjest eller ikke) så antar jeg det er en årsak til det og takker like mye for invitasjonen Jeg inviterte i all fall mine gjester for å dele dagen sammen med oss. (som sakt hadde vi både fri bar og ingen kaffigjester bare for å understreke det igjen, jeg ikke føler meg tråket på men bare er litt uenig) ← Hva da? Man skal feire et brudepar, med hva? som tilskuere? Er det ikke bare vett og rett at man BYR sine gjester på noe? Argumentet med at man blir invitert på en tur man selv må betale for kjöper jeg ikke. Hva har det med saken å gjöre. Et bryllup er som regel en fest, som koster massevis av penger. Skal man dra ned på noe, skal det iallefall ikke gjöres på bekostning av gjesten! Hvorfor da ikke kutte ned på noe annet enn mat og drikke til gjestene??? Er det ikke gjestene som utgjör selve festen?? OK, dette handler ikke om fri bar, eller ikke. Sorry. Ville bare svare på ditt innlegg. Endret 24. oktober 2006 av Neffi
Marcia Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Jeg er enig med Neffi og andre her når det gjelder kombinasjonen kaffegjest og betaling i baren. Var selv i et bryllup som kaffegjest for en del år tilbake hvor dette ble praktisert. Brudeparet hadde relativt god råd, og de hadde definitivt ikke spart på ting til seg selv, som klær, hotell, transport og lignende. Til og med pynten på kakene så ut til å kunne finansiere en runde drinker (OK, jeg aner ikke hva kakepynt koster, men det så veldig flott ut i hvert fall...) Når de bruker masse på seg selv og "ikke noe" på gjestene, hvorfor vil de egentlig ha oss der? Er vi da gjester som de virkelig ønsker å ha der, eller er vi mer statister som skal hylle brudeparet på deres store dag? Det hadde vært noe helt annet om brudeparet hadde hatt dårlig råd og hadde prøvd å få alt så billig som mulig. Poenget er vel at "utgifter til brudepar" og "utgifter til gjester" må stå litt i stil for at gjestene skal føle seg velkomne. Thei: Som andre har sagt varierer det voldsomt hvordan brudeparet løser ting. Jeg var nylig kaffegjest i et bryllup hvor jeg synes dette var løst på en god måte. Vi fikk en velkomstdrink da vi kom til lokalet, og hilste på de andre kaffegjestene. Etter bare noen minutter kom brudeparet ned for å ta i mot oss mens middagsgjestene ble igjen i spisesalen en liten stund. Vet ikke helt hvorfor, men syntes det var greit at brudeparet tok seg skikkelig tid til å hilse på oss nyankomne. De hadde også spart en selskapslek og en sang til kaffen slik at vi også fikk med oss noen "bryllupsaktiviteter". Endret 24. oktober 2006 av Marcia
Helen Skrevet 24. oktober 2006 #16 Skrevet 24. oktober 2006 Noen mnd før jeg selv skulle gifte meg var jeg kaffegjest i et bryllup der vi måtte betale for drinkene selv. Da bestemte jeg meg for i mitt bryllup skulle alle komme til middag og vi skulle ha fri bar!!! Jeg har aldri følt meg så utafor i noe selskap, selv om vi var mange som kom til kaffe ble vi ikke inkludert med de andre gjestene da de satt ved egne bord. Det ble på en måte oppdelt mellom de som kom til middag og de som kom til kaffen. Det var ikke mye morro, pluss at vi måtte betale for alt vi skulle ha av drikke, utenom kaffe og en velkomstdrink.
Hildegard Skrevet 25. oktober 2006 #17 Skrevet 25. oktober 2006 En ting jeg ikke skjønner: Det er visst veldig viktig å bli BYDD noe når man kommer som gjest, enten det er som middagsgjest eller kaffegjest. Og sånn jeg har skjønt, så er ALKOHOL det eneste som teller under kategorien "BYDD". Tre-rettes middag med drikke til og et lass med kaker er ikke godt nok det altså?
Gjest Fruktfat Skrevet 25. oktober 2006 #18 Skrevet 25. oktober 2006 En ting jeg ikke skjønner: Det er visst veldig viktig å bli BYDD noe når man kommer som gjest, enten det er som middagsgjest eller kaffegjest. Og sånn jeg har skjønt, så er ALKOHOL det eneste som teller under kategorien "BYDD". Tre-rettes middag med drikke til og et lass med kaker er ikke godt nok det altså? ← ja, blir man BEDT så bør man BY på noe, synes jeg. om man _verken_ har råd til alle gjestene til middag _eller_ fri bar/bonger burde man kanskje vurdere å ikke be så mange? en av delene er helt ok, men kaker kan man jo by på på etterpålag?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #19 Skrevet 25. oktober 2006 Vi hadde fri bar for alle gjestene. Middagen var ferdig 15 minutter før kaffe gjestene kom. De fikk champagne og frukt da de kom, så hadde vi et par ting som skjedde slik at alle gjestene ble blandet. Kaffen ble servert litt etterhvert og da satte nesten alle kaffe gjestene seg sammen siden de kjente hverandre fra før akkurst som middagsgjestene som stort sett satte seg sammen med de som de kjente fra før. Vårt bryllup var helt fantastisk for oss! Jeg tror at de som var der koste seg enten de spiste middag eller ikke, men det måtte vel vært ganske ille før noen av dem hadde sagt noe annet.
Gjest Neffi Skrevet 25. oktober 2006 #20 Skrevet 25. oktober 2006 En ting jeg ikke skjønner: Det er visst veldig viktig å bli BYDD noe når man kommer som gjest, enten det er som middagsgjest eller kaffegjest. Og sånn jeg har skjønt, så er ALKOHOL det eneste som teller under kategorien "BYDD". Tre-rettes middag med drikke til og et lass med kaker er ikke godt nok det altså? ← Jeg skjönner ikke at det ter så uforståelig at en kakebit ikke er er å regne som "å by på noe" i et stort og påkostet bryllup?? Er det middag, (drikke til maten eller ei), taler, fest og kaker er det en annen sak. Men det å bli bedt på kaffe??? Og kun det.... Dette er såklart ingenting som betyr massevis i den store og farlige verden, men sett fra et rent "bryllupsperspektiv".., så er det ikke optimalt, vel? Vi opplevde det iallefall ikke som den beste lösningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå