Chiquita Skrevet 22. oktober 2006 #1 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei. Noen som vet sånn ca hva lærervikarlønna ligger på pr time i barneskolen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #2 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hei, Kan hende dette varierer fra skole til skole, eller kommune til kommune, men jeg får i hvertfall 202 kr/timen som lærervikar. Når jeg jobber som assistent er lønna på 105 kr/timen. Men må fylle ut ansinnitetsskjema til kommunen, og vet ikke hvor mye det jeg førte på der har å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #3 Del Skrevet 23. oktober 2006 Uten relevant erfaring får jeg 155 kroner timen i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 23. oktober 2006 #4 Del Skrevet 23. oktober 2006 Lærerne har et kompetanselønnssystem. Derfor får man betalt etter utdanning og praksis. Lønna som lærervikar kan derfor bli svært forskjellig og det gir derfor ikke god nok informasjon å si at "jeg får kr. 204 pr. time som vikar" osv. Hvilken utdanning og praksis har du? Hvis du forteller det, kan jeg gi deg en ganske god pekepinn på hva din minstelønn som lærervikar skal være! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har ingen utdanning. Ikke fullført utdanning i allefall. Blir ferdig med førskolelærerutdanningen nå om 2 mnd. Alle eksamener avlagt og bestått (om det har noe å si) Jeg har heller ingen praksis. (om ikke 2 barn teller da. da telles det vel kanskje fra eldstemann, men han er igjen under 2 år, og ikke nok til at det gir noe utslag, vel...) Så jeg tenker at minste-minstelønn blir det jeg får... Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 24. oktober 2006 #6 Del Skrevet 24. oktober 2006 Når du ikke har noen relevant utdanning, blir du lønnet som fagarbeider. Minste begynnerlønn uten noen som helst ansiennitet er kr. 232 300 pr. år. For å finne timelønnen regner du slik: Årslønn x 1400 årsrammer x 1687,50 Årsrammen på barnetrinnet er 988 timer. Så da blir timelønn etter denne formelen kr. 195 ( 232300 x 1400) (988 x 1687.50 ) Hvis du får vikartimer på ungdomstrinnet bruker du samme formel, men må da sette inn andre årsrammer enn 988. Årsrammene på ungdomtrinnet er: norsk 808 engelsk og heimkunnskap 847 kunst & håndverk og kroppsøving 948 Øvrige fag 885 Du vil derfor få minst kr. 238 for en norsktime på ungdomstrinnet. Hvis du tar vikartimer etter du er ferdig som førskolelærer, skal du ha betalt som lærer Du bruker samme formel, men årslønna blir litt bedre: Den blir 278 500 Altså blir timebetalingen på barnetrinnet da kr. 234, mens timebetalingen for en norsktime på ungdomstrinnet blir kr. 286 Med førskolelærerutdanning (og intet annet) kan du få deg fast jobb som lærer i første klasse, men bare midlertidig tilsetting på alle andre trinn. Vikartimer kan du selvsagt få på alle trinn. Ang. ansiennitet. Det kan godt hende du har krav på ansiennitet. Du får godtgjort omsorgsarbeid inntil tre år. Du får også ansiennitet for all offentlig tjeneste du har hatt. Privat tjeneste gir bare ansiennitet hvis det er relevant for jobben. Derfor må du alltid oppgi ALT du har drevet med, så skal kommunen sjøl fastsette ansienniteten. Men du må samlet ha minst fire års ansiennitet før du får bedre lønn enn det jeg har oppgitt over, men det er viktig å ha rett ansiennitet fra begynnelsen, slik at du automatisk blir flyttet opp når du har fire år! Og NB! Dette er minstelønn. Det kan godt hende at kommunen betaler bedre, men når det gjelder vikarer, tviler jeg på det! Til slutt gjør jeg oppmerksom på at dette gjelder KS-området (alle kommuner i landet UNNTATT Oslo) Håper dette ikke var for innviklet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 24. oktober 2006 Tusen, tusen takk for svar, Lilleba. Dette var egentlig det samme som jeg hadde regnet meg til selv også (ut fra det jeg fant på sidene til utdanningsforbundet), men det var veldig kjekt å få det så godt forklart. Greit å vite sånn ca hva jeg vil få i lønn også. Takk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 18. november 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 18. november 2006 Og da har lønna kommet, og jeg fikk ca 174,- pr time... Ikke helt det samme som jeg hadde regnet ut, gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 18. november 2006 #9 Del Skrevet 18. november 2006 Men om ein er timevikar er det jo ikkje det same som vikariat! Eg er lærar, adjunkt med opprykk, har 6 års fartstid, har no permisjon for å studere. Eg kjem ikkje til å få årslønna mi som timevikar om eg vel å ta nokre timar. Der er det andre satsar, og det kjem an på ansennietet og utdanning, men ikkje eit reknestykke der ein dele årslønna på ant timar osv. Timevikarar får mindre enn folk med vikariat, men det er fordi ein ikkje har for og etterarbeid. Det var i alle fall det eg fekk beskjed om av sjefen. Men at timelønna mi blir bra er sant :0) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #10 Del Skrevet 18. november 2006 Uten relevant erfaring får jeg 155 kroner timen i Oslo. ← Jeg får 135 kr per time i Oslo. Timevikar. Heldigvis får jeg et skikkelig vikariat snart, og slipper elendig timebetaling og uoversiktlige arbeidsforhold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 18. november 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 18. november 2006 Men om ein er timevikar er det jo ikkje det same som vikariat! ← Jeg hadde et 14-dagers vikariat. Planlagt for 2,3 og 5 dager av gangen... Jaja, de har helt sikkert gjort riktig. Jeg hadde jo ingen vikarkontrakt, så da ble jeg sikkert skrevet som "timevikar" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #12 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg får 135 kr per time i Oslo. Timevikar. Heldigvis får jeg et skikkelig vikariat snart, og slipper elendig timebetaling og uoversiktlige arbeidsforhold! ← Og jeg fikk 121,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 19. november 2006 #13 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Chiquita! Hvis du jobber i KS-området har du fått feil lønn. Jeg antar du snakker om undervisning? Det er ikke forskjell på timebetaling for løse timer eller vikariat i lengre perioder. Du må straks henvende deg til en fagforening. Den arbeidsplasstillitsvalgte er kanskje ikke godt skolert i dette, men lenger oppe på kommune og/eller fylkesplan er dette veldig enkelt. Det er ikke problem å få etterbetaling for feil lønn, så sett i gang! Og til Attergløyma! Jo, det er et regnestykke, der man deler årslønn osv på timer osv(se mitt innlegg i begynnelsen) Du kan ellers finne dette i Hovedtariffavtalen Kap 1 Fellesbestemmelsene § 12. Og det er ikke forskjell på "timevikar" og lengre vikariat. DET STÅR INGEN STEDER OG ER RENT OPPSPINN AV DIN SJEF! Ikke la dere lure for penger av uvitende rektorer/inspektører/kontordamer eller hvem det er som regner ut lønnen din! Jeg blir så rasende når jeg ser hvordan uvitenhet og/eller sluhet hos våre skoleledere fører til utnyttelse av våre unge lærere. Endret 19. november 2006 av Lilleba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 19. november 2006 #14 Del Skrevet 19. november 2006 Det kjem jo an på om ein har godkjent og fullført utdanning, men ein timevikar har ein annan lønnsramme enn nokon som har vikariat, i alle fall her i Oslo, for dei som har vikariat har betalt for og etterarbeid. Anna har eg aldri hørt nokon plass, og eg har vore på ein god del Utdanningsforbund kurs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 26. november 2006 #15 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Attergløyma! Det kan godt være slik du sier i Oslo, forskjell på timevikar og lengre vikariat Jeg kjenner ikke Oslos avtaler noe særlig. Men det er IKKE slik i KS-området ("KS-området" er alle kommuner i Norge unntatt Oslo) Selvsagt får en vikar uten utdanning en annen lønn enn en utdannet lærer i KS-området også. Hvis du leser innlegget mitt fra 24. oktober, så skriver jeg jo akkurat det! Chiquita skal ha en timelønn på kr. 195 for hver undervisningstime i barneskolen, i ungdomsskolen høyere avhengig av fag. Hun får da ikke lønn som lærer, men som fagarbeider. Det er tariffbestemt at man skal ha det som ufaglært lærer. En utdannet lærer får selvsagt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå