Gå til innhold

Sukkerbrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Jeg har prøvd fire forskjellige oppskrifter, med og uten potetmel, jeg har "skjært" melet inn i røren og jeg har vispet alt kraftig sammen. Har egentlig gitt opp, de siste årene har jeg bestilt marsipankake hos et konditori (man skal jo støtte det lokale næringlivet også!)

Men nå vil jeg prøve igjen og denne gangen har jeg lyst til å få til "mammas sukkerbrød med vaniljekrem og gele på toppen med friske bær under"

Noen som har et godt forslag til oppskrift? Som ikke kan gå galt??

Har lyst til å si at jeg baker mye og ganske ofte, synes stadig det er dåp hos venner, noe til idrettsarrangementer, symøter mm og jeg lager mye god mat og kaker men sukkerbrød får jeg altså ikke bra til! Nå skal det også legges til at jeg synes det er et h*** å dele de!

Gode og enkle oppskrifter mottas med stor takk

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Her er min oppskrift på sukkerbrød. Den slår aldri feil.

4 egg

200 g sukker

vispes til eggedosis

115 g potetmel

115 g hvetemel

1 ½ ts bakepulver

¼ dl kalt vann

Sikt det tørre og bland alt raskt sammen med mikseren.

Stekes ved 165 grader ca 45 minutter, eller til den ser stekt ut.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tips: Ikke åpne ovnsdøra før du er ganske sikker på at den er ferdig, og i hvert fall ikke før etter at 2/3 av steketida er unnagjort. Gjelder alt bakverk.

Skrevet

Jeg slet også med mine sukkerbrød, og prøvde "tusen" forskjellige oppskrifter. Helt til den dagen søsteren min var på besøk hos meg og så at jeg smurte springformen med margarin.... Hun sa at sukkerbrødet må ha noe å krype opp etter og at man aldri skal smøre kanten på springformen.. :sjenert:

Etter dette har mine sukkerbrød, uansett oppskrift blitt perfekt.

Gi meg et lite vink hvis du vil ha oppskrift fra meg ;)

Skrevet

Jeg pleier å hvelve sukkerbrødet på rist når jeg tar det ut av ovnen slik at det ligger opp ned mens det avkjøles. Da unngår du at det blir dump i midten. Fikk rådet av en kokke-venninne, og det funker!

Ellers synes jeg også at det er et mareritt å dele sukkerbrød, så mine blir aldri delt i mange lag - kun to deler.

Skrevet

Ellers synes jeg også at det er et mareritt å dele sukkerbrød, så mine blir aldri delt i mange lag - kun to deler.

:ler:

Mine også.. :sjenert:

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Helt til den dagen søsteren min var på besøk hos meg og så at jeg smurte springformen med margarin....

Ja, dette stemmer. Tenkte ikke på å si det da jeg skrev oppskrifta.

Jeg har bakepapir i bunnen på forma, og smører ikke kantene.

Ser at noen sier at de snur sukkerbrødet opp ned når de avkjøler det, men jeg tar det ikke ut av forma. Lar forma stå med sukkerbrødet i til det er kalt.

Også viktig å ikke åpne døra før det er nesten stekt. Du må faktisk ikke trampe på gulvet fremfor komfyren engang mens det steker. Det skal ha ro. Når du tar det ut av ovnen løfter du det forsiktig ut og setter forma på ei rist.

Skrevet

Hm, jeg smører da alltid kantene på formen med melange, men har aldri opplevd å få mislykkede sukkerbrød av den grunn.

Skrevet

Takk for fine svar, skal prøve denne oppskriften her, men jeg har aldri smurt formen og har også lagt den opp ned. Skal prøve på nytt og kanskje mye hjelper med bare to lag!

Skrevet

Prøv med romtempererte ingredienser.

Skrevet
Jeg pleier å hvelve sukkerbrødet på rist når jeg tar det ut av ovnen slik at det ligger opp ned mens det avkjøles. Da unngår du at det blir dump i midten. Fikk rådet av en kokke-venninne, og det funker!

Kan bekrefte dette kokketrikset! Sukkerbrødet avkjøles på denne måten i formen (om noen ikke fikk med seg det)

Jeg smører og meler alltid hele formen, også sidene, og har aldri opplevd at sukkerbrødet ikke hever seg tilstrekkelig.

Skrevet
Jeg smører og meler alltid hele formen, også sidene, og har aldri opplevd at sukkerbrødet ikke hever seg tilstrekkelig.

Ja, hvis man meler formen får jo sukkerbrødet "feste" til å krabbe oppover.

Jeg bare smurte med smør uten å mele... :sjenert:

Og som La Luna sier, prøv med romtempererte ingredienser!

Jeg bruker alltid romtempererte egg til bakst av forskjellig slag.

Lykke til!

Skrevet

Eggedosis kan virkelig ikke piskes for lenge. Jeg setter på mikseren og lar den stå minst et kvarter, gjerne lenger. Finn på noe annet så lenge. :-D

Og stek på brett, ikke rist.

Jeg pleier også å smøre/mele hele formen.

Skrevet

Må bare si tusen takk for mange gode råd, sukkerbrødet ble bakt i går av oppskriften til Fjellsippa og det ser veldig bra ut, det skal deles i dag og nå tror jeg at jeg klarer meg med to lag og ikke tre :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...