Gå til innhold

Hvilestund i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har sønnen min begynt på storavdeling i bhg. 3-6 år, og sluttet og sove på dagen.

Men han er jo så trøtt når han kommer hjem at han nesten sovner i bilen på vei hjem. I min barnehage har de ikke hvilestund noe jeg syns er litt dumt for jeg mener at barn trenger en pause og hvile seg litt.

Tenkte jeg skulle spørre om dette i bhg. men siden jeg ikke vet hva som er vanlig spør jeg dere: Har dere hvilestund i barnehagen og hvor lenge hviler de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg jobbet på storbarn hadde vi aldri hvilestund

Skrevet

I barnehagen vår prøver de med hvilestund nå pga de minste barna på storavd. som er vant til dette fra småbarnssvdelingen. Det er nettopp igangsatt, så om det blir eller om de avvikler det igjen vites ikke enda...

Gjest Tweetypie
Skrevet (endret)

Vi har hatt litt av samme problemet. Det er en overgang, men når min 3 åring har vært slips i b.hagen så har de latt h*n sove inne på puterommet (et rom fyllt med puter) eller rett og slett lagt h*n i ei vogn. Det har ikke skjedd ofte, men som jeg har sagt til dem at jeg vil ikke at h*n skal tynes så om h*n er trett så må h*n få hvilt seg litt. Hør med barnehagen du.

Endret av Tweetypie
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men i "vår" 3-6 års avdeling har de vanligvis en avslappingsstund etter "ettermiddagsmaten". De sover ikke, men ligger på madrasser og lytter til musikk, lydbok, opplesing e.l.

Tror det redder kvelden for oss - det er så slitsomt for alle når de er overtrøtte om ettermiddagen og kvelden..

• Liker 1
Skrevet

Det var ingen hvilestund i "vår" barnehage, nei. Dette var en barnehage med kun 3-6-årsplasser, og det var sikkert litt av grunnen.

Datteren min sov på dagtid fram til hun begynte i barnehagen som treåring. Fordi de altså ikke hadde sovestund der, måtte hun vennes av. Hun var temmelig trøtt en stund, men det gikk over etter hvert.

Skrevet

Jeg har jobbet på to storbarnsavdelinger, en med hvilestund (halv time etter lunsj) og en uten.

Jeg tror det dreier seg om rutiner og vaner, så det kan godt hende barnehagen kan innføre hvilestund. Kanskje flere foreldre ønsker det samme?

Skrevet

Kan du ikke spørre de ansatte om h*n kan få hvile seg/sove en stund i løpet av dagen uansett om barnehagen har hvilestund eller ikke?

Skrevet

Jeg har sagt i fra om at han skal sove litt/hvile på dagen men problemet er når de andre barna er våkne og leker så vil jo ikke han slappe av og sove heller.

Det er ikke sånn ment at alle må slappe av pga. min sønn, men jeg har også snakket med en annen far som også at hans sønn var helt utkjørt når han kom hjem.

Skrevet

Dette er mange år siden, men...

Når jeg gikk i barnehage hadde vi ikke kollektiv hvilestund. Men venninnen min, som sov godt om natten til tross for hvilestund, fikk sove på dagen. Hennes foreldre sa fra til barnehagen at hvis hun ble trøtt på dagen og ville sove så var det helt greit siden hun sov om natten uansett. Dermed ble det til at hun fikk sove i et annet rom, mens vi andre fortsatte å leke.

At barn er slitne etter en lang dag i barnehagen skjønner jeg godt, her er det mange andre barn de kan leke med og det skjer noe nesten hele tiden.

Skrevet

I barnehagen vår har også de store barna hvilestund. Tror det er godt for dem å bremse ned litt i løpet av dagen. Ta seg en pust i bakken. Barnehagen har et eget hvilerom hvor ungene ligger og slapper av på egne puter. Noen ganger hører de på musikk, noen ganger leser en av de ansatte for dem, og noen ganger er det bare stilt. Noen barn sover, andre bare hviler.

Skrevet

Hos oss har de hvilestund, men ikke hver dag. Tror det er faste dager, men er usikker på det..

Men vår avdeling er en blandingsgruppe (søskenavdeling) som har barn fra 1 - 6 år.

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage og jeg vil bare meddele at dere som foreldre har krav til at barnet deres får hvile i bh. Jeg har vært borti at foreldrene ikke ønsker at barnet skal få hvile i løpet av barnehagedagen, men det har faktisk barnet krav på, så dette med hviling bør dere ta opp med barnehagen deres. Alle barn har godt av et avbrekk der de får roet kroppen, men om barnet får sove er selvsagt opp til foreldrene å avgjøre. Håper dette kan være til hjelp:)

Skrevet

Jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage og jeg vil bare meddele at dere som foreldre har krav til at barnet deres får hvile i bh. Jeg har vært borti at foreldrene ikke ønsker at barnet skal få hvile i løpet av barnehagedagen, men det har faktisk barnet krav på, så dette med hviling bør dere ta opp med barnehagen deres. Alle barn har godt av et avbrekk der de får roet kroppen, men om barnet får sove er selvsagt opp til foreldrene å avgjøre. Håper dette kan være til hjelp:)

Hvor står det at barna har krav på hvilestund i barnehagen? At barnehagen skal tilrettelegge for barnas behov for aktivitet og hvile er vel selvsagt, men står det noe sted at barna har krav på hvile? Det har jeg ikke sett noe sted.

Til ts: Jeg har jobbet i flere barnehager og flere steder er dette ikke praktisert. Der jeg jobber nå prøver vi å få til en hvilestund hver dag etter lunsj, eller etter tur, hvis vi har vært på tur. Da ligger barna på madrasser og i sofaen, med puter og tepper, mens vi hører musikk. Det beste er om en voksen har god tid til å ligge sammen med dem, for de synes de er koselig, men siden dette er midt i pausetiden, og man skal rydde etter måltid, finne fram yttertøy osv, så hender det at de voksne er i rommet ved siden av. Da fungerer ikke hvilestunden like godt, og barna tuller en del med madrasser og puter.

Tror de eldste også har godt av en liten pause i en hektisk hverdag, og at flere burde ha hvilestund i barnehagen.

Skrevet

Jeg synes du skal spørre ped.leder på ditt barns avd om de har tenkt på dette med hvilestund, om kanskje de kunne prøvd ut det. Det kan hende de har prøvd det ut tidligere, eller så kan det hende de aldri har tenkt på det. Jobber selv som ped.leder og vi prøvde ut dette på en 2-6 års avd, men for oss funket det ikke så bra. Mye pga det var åpent mellom avd så vi ble stadig forstyrret.

Kan være div grunner til at barnehager ikke praktiserer hvilestund mens andre gjennomfører det. Jeg tenker at det er bare å spørre i barnehagen.

Skrevet

Dette er noe barnehagen bør kunne legge til rette dersom du tar det opp med dem.

• Liker 1
Skrevet

I min datters barnehage har de hvile/sovestund på 2-4 års avdelingen, for de som trenger det. Min datter er blant de eldste og hun sover eller hviler 1/2 time hver dag. Da sover/hviler de på madrasser/puter i et rom.

Skrevet

Her er det litt motsatt, her er det jeg som vil at datteren min helst ikke skal sove i barnehagen (3 år). Jeg vet at i overgangsperioden kommer det til å komme dager der hun må sove litt, da sovner hun i sofaen i barnehagen, eller på banen hjemover, og det er selvsagt greit, men jeg vil ikke at de skal legge til rette for at hun skal sove.

Men denne barnehagen spurte meg faktisk da hun begynte der om de skulle la henne sove en blund midt på dagen, og dette er også en barnehage der de begynner som 3-åringer. Praksis er tydeligvis forskjellig omkring i landet.

Skrevet

I mine barns barnehage så hviler de som trenger det (i vogn ute), det er et fåtall etter at de starter på storbarnsavdelingen.

Skrevet

Til de som ikke har sett det: Tråden er fra 2006. Det er bare å diskutere videre, men kanskje greit å vite likevel. :)

Anonym poster: b72591de5b7134bec0e0ec413bde48e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...