Gå til innhold

Hva mener dere om dette da?

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Hva mener dere om denne artikkelen da:

:sinna::sinna::sinna::sinna:

Gransker barnløse

Helseminister Dagfinn Høybråten skjerper kravene til par som ønsker assistert befruktning. Nå skal legene vurdere om de er skikket som omsorgspersoner.

Sondre Svartdal og Ragnhild Juvik har gjennomgått mange behandlinger med assistert befruktning - uten resultat. Heretter skal par som ønsker slik behandling vurderes strengere enn i dag.FOTO: ARNE OVE BERGO

Både Barneombudet, Foreningen for ufrivillig barnløse og lederen for den forskningsetiske komiteen for medisin reagerer på kravet.

Det er i forbindelse med revideringen av bioteknologiloven at kravene til omsorgsvurdering presiseres. Siden loven trådte i kraft i 1994 har det vært opp til legen som henviser til assistert befruktning å avgjøre om par som ikke kan få barn på annen måte skal få dette tilbudet. Men bestemmelsen har kun vært brukt til å luke bort par som av medisinske årsaker ikke har kvalifisert til å få tilbud om assistert befruktning.

BEST FOR BARNET

Nå vil Helsedepartementet at hensynet til barnets oppvekstvilkår også skal vurderes. Departementet viser blant annet til den svenske loven, som slår fast at assistert befruktning kun skal utføres dersom man kan anta at barnet vil «vokse opp under gode forhold».

For å gjøre denne vurderingen skal legen få anledning til å innhente de opplysninger som legen selv mener er nødvendig. Det sies ikke noe om hva slags informasjon som er relevant for å avgjøre om folk er egnet som foreldre eller ikke.

- Hvorfor slike regler for par som ønsker fruktbarhetsbehandling? Man deler jo ikke inn andre pasientgrupper etter sosiale kriterier, sier Ragnhild Juvik.

Hun er selv ufrivillig barnløs, og har bak seg fem mislykkede forsøk på å bli gravid med assistert befruktning.

TVILSOMT

Professor Georg Høyer, som leder den nasjonale forskningsetiske komité for medisin, mener kravet til sosial vurdering er moralsk tvilsomt:

- Man kan diskutere om det er riktig å blande inn sosiale vurderinger. Det gjøres jo ikke med personer som får barn på naturmetoden. Dessuten vil det være en svært vanskelig vurdering å foreta. Vi vet jo at svært mange endrer livsførsel når de får barn, og da kan man spørre seg om hva verdien av en forhåndsvurdering er, sier Høyer.

Også barneombudet har reagert på lovskjerpelsen, som begrunnes med at samfunnet har et spesielt ansvar for barna som blir født etter assistert befruktning.

- Det er ikke noe grunnlag for å hevde at samfunnet har et større ansvar for disse barna enn andre. En slik vurdering vil dessuten oppleves som en ekstra belastning for dem det gjelder, skriver barneombud Trond Waage i sin høringsuttalelse til loven.

PARADOKS

Det utføres rundt 4.000 behandlinger med assistert befruktning etter den såkalte prøverørsmetoden hvert år i Norge. Slett ikke alle er vellykkede, og hvert barn som fødes er svært ønsket og etterlengtet, sier leder Sidsel Storås i Foreningen for ufrivillig barnløse.

- Derfor er det et paradoks at denne gruppen skal pålegges en grundig kontroll ingen andre må gjennomgå, sier Storås.

:kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna:

I dag er jeg litt provosert og oppgitt. ...

Synes detter toppen på idioti!!!

Er det ikke vi som prøver i lengre tid å bli gravid, og som tar valget med utredning - som tar en veloverveid avgjørelse da???

Hva med alle de som har uforpliktende sex i fylla og blir gravid? Må de ta abort???

Hva om de bare steriliserte alle som Helsedepartementet mente var uegnet? ( Det mener jeg selvfølgelig ikke, men setter bare hele saken på spissen... )

Hva om departementet brukte "alle pengene" de tydligvis har til overs, og gjør det eksisterende tilbudet bedre??? Det hadde vært no det!!!

En kraftutblåsning fra Maya30 (som takker for at du gadd lese de sure kommentarene mine )

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg skjønner hva Helseministeren mener med dette, og det tror jeg du også gjør Maya30.

Assistert befruktning koster samfunnet enorme summer og de ønsker ikke å kaste bort penger på de som alikevel ikke vil klare og ta seg av ett barn på en forsvarlig måte/tar for lett på det å få barn/ er i ett ustabilt forhold/har dårlig økonomi.

Det er mange barn som vanskjøttes i dette landet så hvorfor regelrett hjelpe til med å få flere barn ut i den samme situasjonen?

Det er ingen menneskerett å få barn, derfor ønsker myndighetene å forebygge dette på lik linje som de vurderer de som ønsker å adoptere meget strengt.

Milla

Skrevet

Det er mange barn som vanskjøttes i dette landet så hvorfor regelrett hjelpe til med å få flere barn ut i den samme situasjonen?

Akkurat dette tenkte jeg og`når jeg leste det. Synest ikke det er noen dårlig ide`å også ta hensyn til barnas oppvekst vilkår når en skal bruke så mye penger på det.

"

En slik vurdering vil dessuten oppleves som en ekstra belastning for dem det gjelder, skriver barneombud Trond Waage i sin høringsuttalelse til loven.

Tja, da tenker jeg på de som skal adoptere, hvilken belastning er det ikke for de? Og hvilken belastning vil det ikke være for barna dersom det viser seg at foreldrene er absolutt uskikket ?

Er godt mulig jeg vil endre mening når en får vite hva informasjon som er relevant. Mennesker kan ha gjort all slags mulig "feil", og det er jo ikke dermed sagt at en ikke er skikket til å få barn.

Nå tror jeg nok det at de aller fleste som går gjennom en slik prosess vil være gode foreldre. De har jo virkelig fått tenkt gjennom dette med å få barn.

Gjest Åse N.:
Skrevet

Kjære Milla,

Jeg skjønner hva du mener - men lurer likevel på hvor veloverveid prinsippene er. Alt koster i samfunnet. alt fra arbeidsledighet, til utbygging av veier. Barn koster for all del samfunnet mange penger - men slik går det vel ikke an å tenke i lille Norge. Viss man først skal tenke prinsippielt på det å få barn.. Det er egoistisk å få barn - hva vil man viss man tenker helt kynisk ønske å oppnå ved å få barn ? Ganske sikkert bare et sterkt og inderlig ønske om å se sitt eget avkom vokse opp. En naturlig drivkraft. Det er også egoistisk å ikke få barn. Da ønsker man gjerne bare å bruke tid, penger og krefter på seg selv og evt partneren. Det som er minst egoistisk og mest idealistisk er å adoptere et barn. Men det stiller gjerne større krav til ressurser hos de nye foreldrene. Mer tid og krefter ved å få et barn i hus som gjerne allerede er preget av en vanskelig start på livet. For mange er dette gjerne ikke noe ideelt alternativt. Man har gjerne bare den dype inderlige ønske om å skape en familie og gi all mulig kjærlighet til et barn man har skapt og ser blir utviklet til komplett menneske. Med andre ord - et barnløst par er gjerne det paret i verden som er MEST gjennomtenkt på det å få barn. Et par som vil gå gjennom ilden, og opplever nedtur etter nedtur og må gjennom kamp etter kamp for å få dette til.

For at dine, Milla, og Høybråtens prinsipper skal gjelde fullstendig - så burde man gjerne "kvalitetssjekke" alle vordende foreldre for å finne ut om de er godt egnet som foreldre? Og hva skal man da gjøre med de som ikke er det? For jeg kan være enig med det i at det er ingen naturlig mennsekerett å få barn - men så ser man jo gang på gang at det ikke er alle som presterer å bli gravid som gjerne BURDE vært foreldre..

Gjest Mayamor
Skrevet

Må innrømme at jeg blir forundret over noen av kommentarene.

"Jeg skjønner hva Helseministeren mener med dette, og det tror jeg du også gjør Maya30."

Æh, hvor går grensen for overformyndreri :o ...

Hva sier du dersom helseministeren sitt neste forslag blir om man skal sjekke om den enkelte kreftpasient/aidspasient/hjertepasient etc. er "skikket" til å få behandling? Uffameg sier jeg. Håper selvfølgelig at det aldri blir spørsmål om det, men jeg synes det er diskriminering av en gruppe mennesker som sliter fra før...

Må jo også legge til at de som får assistert befruktning går igjennom en lang prossess i forkant av behandling og dessuten betaler en høy egenandel... De som er uegnet som foreldre, blir avvist av legen i utgangspunktet. Jeg velger hvertfall å tro at de "grovt uskikkede foredrene" blir luket vekk før behandling...

Det er mange som bruker mange av ressursene i helse Norge i dag, og heldigvis har vi ingen sortering før behandling.

Det hele høres lite gjennomtenkt ut synes jeg...

Vi får daglig høre om hvor lite penger det er i helsevesenet, er dette en god måte å bruke de sårt tiltrengte pengene på?

Pengene kunne gått til så mange bedre formål...

Maya30

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Er vi nødt til å bruke disse latterlige argumentene om behandling av alvorlig syke versus hjelp til de barnløse- Å være barnløs er ingen sykdom.

Disse argumentene er så oppbrukte at det er pinlig.

Milla

Gjest Mayamor
Skrevet
Er vi nødt til å bruke disse latterlige argumentene om behandling av alvorlig syke versus hjelp til de barnløse- Å være barnløs er ingen sykdom.

Disse argumentene er så oppbrukte at det er pinlig.

Milla

Dersom du ikke forstod ironien i det jeg skrev, ville jeg bare gjøre deg oppmerksom på at saken var satt på spissen. Les bedre neste gang!!!

Pinlig å lese din manglende forståelse for andre mennesker.

Hyggelig mot andre mennesker er du hvertfall ikke...

Skrevet

Et samlet fagmiljø mener jo faktisk at det ER en "sykdom" å være ufrivillig barnløs.

Det er noe i kroppen som ikke fungerer slik det var ment, ergo er det naturlig å behandle det.

Det er bare politikerne som mener noe annet...

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Pinlig å lese din manglende forståelse for andre mennesker.

Hyggelig mot andre mennesker er du hvertfall ikke...

Jeg har full forståelse for dem som er fortvilet over at de ikke kan få egne barn- men å kreve at samfunnet skal betale for det er å kreve for mye. Enkelte får barn- andre får ikke. Jeg kan selv ikke få barn men har lært meg å leve med det- og hvis jeg kan det så kan andre gjøre det samme.

Jeg er hyggelige mot de som er hyggelig tilbake. Sutring setter jeg ikke pris på.

Milla

Skrevet

Jeg er iallefall HELT enig med deg, Maya30!!!!!!

synes politikeren går altfor langt når det gjelder dette!! dessuten, hva mener DE med å være "skikket"? synes det er helt feil å la andre vurdere 2 menneskers "skikkethet" for å bli foreldre, da de fleste som ikke har barn fra før av vet hva det innebærer å få barn i det hele tatt. å få barn er som regel en veldig stor omveltning i livet, og man prioriterer helt annerledes enn man ville gjort dersom man var barnløs. men de aller fleste blir veldig gode foreldre!!!! nei det er ingen menneskerett å få barn, men jeg synes det blir helt feil at mens de som er så heldige å bli gravide kan få barn som ingenting, mens de som strever skal bli undersøkt og vurdert om de er skikket nok. ville gjerne visst hvordan disse undersøkelsene skal foregå jeg! er det psykolokiske undersøkelser? skal de gi hvert par en babydukke (slike som de gir tenåringer, sånne som gråter og oppfører seg som virkelige unger) for å se hvordan de takler det? herregud.

Iset

Skrevet
synes det er helt feil å la andre vurdere 2 menneskers "skikkethet" for å bli foreldre' date=' da de fleste som ikke har barn fra før av vet hva det innebærer å få barn i det hele tatt. å få barn er som regel en veldig stor omveltning i livet, og man prioriterer helt annerledes enn man ville gjort dersom man var barnløs. men de aller fleste blir veldig gode foreldre!!!! [/quote']

Er helt enig. De fleste blir gode foreldre, og jeg tror nok de som må vente så lenge med å bli gravid er mer gjennomtenkt enn de som "plutselig" blir gravid. Men det koster mye penger for samfunnet tross alt, så jeg synest faktisk det er riktig. Dessuten det tar tid fra en finner ut en ønsker barn til en må gjennom en eventuell vurdering så har en såpass tid på seg til å gjøre livet sitt "mer barnevennlig".

Det er mange ting i livet som er urettferdig. Jeg skulle ønske det var MIN tur til å vinne i lotto...Noen får barn lett som bare det, noen av disse som er så heldig og får barn, får syke barn. Dette er urettferdig. Dessverre er det noen som trenger ekstra hjelp med det som er så "naturlig". Jeg synest en skal få dekket de kostnadene det må medføre. Men det at en må gjennom en vurdering det er jeg faktisk for. Jeg kjenner ikke til hvilke vurderinger som må til for at en skal kunne adoptere, men kanskje på lik linje?

Skrevet

okei la oss si det er greit at de må gjennom en vurdering. det er faktisk ikke det som bekymrer meg mest. det jeg synes er litt skummelt er HVORDAN de skal gjennomføre disse "undersøkelsene". hvem bestemmer hvor grensen går for hvem som er skikket eller ikke? hvordan skal dette foregå? er det leger som skal gjøre dette? psykologer? har de VIRKELIG kapasitet til dette når de klager over for lite folk/penger nå? tenk på hvor mange som gjennomgår prøverør i disse dager. skal alle de gjennom en vurdering? jeg synes dette virker lite gjennomtenkt.

Iset

Skrevet
okei la oss si det er greit at de må gjennom en vurdering. det er faktisk ikke det som bekymrer meg mest. det jeg synes er litt skummelt er HVORDAN de skal gjennomføre disse "undersøkelsene". hvem bestemmer hvor grensen går for hvem som er skikket eller ikke? hvordan skal dette foregå? er det leger som skal gjøre dette? psykologer? har de VIRKELIG kapasitet til dette når de klager over for lite folk/penger nå? tenk på hvor mange som gjennomgår prøverør i disse dager. skal alle de gjennom en vurdering? jeg synes dette virker lite gjennomtenkt.

Iset

Joda, du har et poeng her at det vil jo koste mye penger. Men årsaken for vurderingen er jo for barnets oppvekst vilkår, og det er vel faktisk de færreste som ikke vil bli godtatt tror jeg. Og om det er noen som ikke blir godtatt så kanskje vi kan være glad for det tross alt. For barnets skyld.

Som jeg har nevnt så kan jo en mulighet være å bruke de samme vurderingene som ved adopsjon. Jeg aner ikke hva som blir lagt vekt på eller hvem som tar avgjørelsen der. Men det er jo en vurdering for å oppnå det samme, nemlig å bli foreldre.

Gjest Tutta fra Calcutta
Skrevet

"Du skal ikke plage andre, du skal være god og snill, og forøvrig kan du gjøre som du vil!" :ler:

Husk på den jenter, når dere sender meldinger...

Det er ikke nødvendig å å være så krass i ordelaget. Misforståelser har lett for å komme på slike debattsider. :murvegg:

Tenk igjennom om det kan såre noen om du skriver slik eller slik... :blunke: . Det går fint å "moderere" seg litt, eller hva?

Jeg har litt problemer med å se fordelene med å granske de som ber om assistert befruktning. Enig med flere her at ufrivillig barnløse, har en sykdom. Hele tiden oppfordrer jo det offentlige til at vi må få flere barn.

Er det ikke da naturlig at de som ønsker det skal kunne få hjelp?

Men på den annen side er jeg enig med at det må stilles visse krav til dem som får motta hjelp til å bli gravid. Etter som jeg har forstått, er det allerede nå krav til de som vil ha hjelp.

Enig med en som skrev noe om de som adopterer. Det burde være mindre påkjenninger for dem også, men det er jo en helt annen debatt.

Vær snille med hverandre, jenter :Nikke:

Skrevet

Det er jo nærliggende å tenke seg at man kommer til å anvende like kriterier som ved adopsjon når man skal vurdere "egnethet" til å få barn.

Jeg synes likevel at det er en viss forskjell.

Adopsjon handler (som det alltid påpekes) om å skaffe foreldre til barn.

Disse barna tilhører en annen nasjon, og de skal overlates til en ny nasjon, som en "dårlig" løsning på dette landets problemer med å ta seg av sine innbyggere. Ingen land er stolte av å måtte adoptere bort statsborgere...

Hele poenget blir da å skaffe barna det "ypperste" som er å oppdrive av gode foreldre. Det er opphavslandet som stiller strenge krav, for å få lov til å "overta" barn fra dem skal man være beviselig skikket.

Adopsjon er altså å skaffe foreldre til barn, mens assistert befruktning faktisk er det motsatte: Å skaffe barn til foreldre.

Må man da nødvendigvis vurdere dette likt, som en og samme sak?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Husk på den jenter, når dere sender meldinger...

Vær snille med hverandre, jenter :Nikke:

Du burde registrere deg samt gjøre deg bedre kjent her inne før du kommer og skal fortelle oss hvordan vi skal debattere. Kg er ingen koseklubb- men ett godt Forum hvor de fleste brukerne både har visdom og ryggrad samt vett nok til å reg. seg.

Milla

Gjest Tutta fra Calcutta
Skrevet

Du burde registrere deg samt gjøre deg bedre kjent her inne før du kommer og skal fortelle oss hvordan vi skal debattere. Kg er ingen koseklubb- men ett godt Forum hvor de fleste brukerne både har visdom og ryggrad samt vett nok til å reg. seg.

Milla

Ikke noe problem Milla :blunke: .

Herved er jeg regisrert som bruker (hadde allerede gjort det før du skrev meldingen din...)

Har vært en del inne på sidene før jeg registrerte meg i dag, og har lagt merke til deg Milla... :ler:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Har vært en del inne på sidene før jeg registrerte meg i dag, og har lagt merke til deg Milla... :ler:

Skal godt gjøres å ikke legge merke til meg her inne er jeg redd.

Velkommen som ny bruker.

Milla

Skrevet

Hmmmm

Mange ulike argumetasjoner for denne debatten. Det er bra at alle kan komme med sin uttalelse.

Men jeg tenker slik... Hvorfor ikke bruke samme medtode på "utredning" som ved adopsjon... Det eneste de går igjennom er en good og lang samtale med en sosionom. Det kan da ikke være farlig å kunne snakke sammen med en som ønsker å lytte til deres historie??? Vil bare si at det er vel positivt for det barnet som kommer til verden... Ikke alltid at barna får den "riktige" foreldren... men kan kan jo forsøke å komme i forvegen... Det er ikke riktig at det er alle landene som krever at man er skikket som foreldre... At de krever at barna "deres" kommer til det ypperste... Alle land har forskjellige interesser.

Herlig med en debatt.. er ikke enig med maya 30 på allllle punkt, men ser problemet maya :)

Klem fra en adoptiv mamma som er nå

7+1 *trulte* erklært steril :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...