Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 Nei, de dør ikke før du runder et par og søtti grader (da dør de aller fleste).
Cata Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Nei, du må nok opp i 60 for å få tatt knekken på de fleste. Men tipper at det er litt forskjellige temperaturer for forskjellige bakterier.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Nei, de dør ikke før du runder et par og søtti grader (da dør de aller fleste). ← no, 60 grader tar de fleste
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Er du sikker på at det er så mye bakterier i klærne da? Selv om klærne er skitne behøver det jo ikke være bakterier i dem. Bakterier overlever ikke lenge uten fukt og varme, så de dør nok i skittentøykurven. Jeg synes vanlige klær blir rene ved 40 graders vask. Ikke tåler de mer varme heller. Håndklær og sengetøy vasker jeg på 60 grader. Det får holde.
onyx Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Nå bruker de vel de fleste vaskepulver også når de vasker klær, så 40 grader er ikke noe problem.
Twigi Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 ...... Bakterier overlever ikke lenge uten fukt og varme, så de dør nok i skittentøykurven. .....← Hmmm - ungene mine kaster våte håndklær i skittentøykurven som står på det gode og varme badet ...... er nok tryggest å vaske på 60 grader, ja. JEg vasker bukser, skjorter, gensere etc på 40 grader. Sokker, T-skjorter og annet undertøy går på 60, det samme gjør alt av håndklær og sengetøy. Noe av dette går på 90 grader når jeg synes det er ekstra ille. Jeg hadde i orket tanket på håndklær som bare var vasket på 40 grader
Gjest gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #8 Skrevet 22. oktober 2006 Er du sikker på at det er så mye bakterier i klærne da? Selv om klærne er skitne behøver det jo ikke være bakterier i dem. Bakterier overlever ikke lenge uten fukt og varme, så de dør nok i skittentøykurven. Jeg synes vanlige klær blir rene ved 40 graders vask. Ikke tåler de mer varme heller. Håndklær og sengetøy vasker jeg på 60 grader. Det får holde. ← Jeg gjør som du. Jeg lurer forresten på hva som gjør at håndklær anses som spesielt skitne? Her i huset brukes de til å tørke seg etter en dusj, og hvor skitne blir de egentlig da, sammenlignet med annet tøy?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. oktober 2006 #9 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg lurer forresten på hva som gjør at håndklær anses som spesielt skitne? Her i huset brukes de til å tørke seg etter en dusj, og hvor skitne blir de egentlig da, sammenlignet med annet tøy? ← Altså, når jeg har dusjet, så er jeg den reneste gjenstanden i huset, så når jeg tørker meg med et håndkle, så burde det jo i teorien bli renere og renere...
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. oktober 2006 #10 Skrevet 22. oktober 2006 Hmmm - ungene mine kaster våte håndklær i skittentøykurven som står på det gode og varme badet ...... er nok tryggest å vaske på 60 grader, ja. ← Hvis håndklærne blir liggende våte i skittentøykurven bør du nok vaske dem på minst 60 grader. Hos meg er det forbud mot å kaste våte håndklær i skittentøykurven. De skal tørke først. Ellers surner jo alt som er der.
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. oktober 2006 #11 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg lurer forresten på hva som gjør at håndklær anses som spesielt skitne? Her i huset brukes de til å tørke seg etter en dusj, og hvor skitne blir de egentlig da, sammenlignet med annet tøy? ← Du har jo rett i det. Har ikke tenkt på det før.
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. oktober 2006 #12 Skrevet 22. oktober 2006 Altså, når jeg har dusjet, så er jeg den reneste gjenstanden i huset, så når jeg tørker meg med et håndkle, så burde det jo i teorien bli renere og renere... ← Ja, logisk det
Cata Skrevet 22. oktober 2006 #13 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Jeg lurer forresten på hva som gjør at håndklær anses som spesielt skitne? Her i huset brukes de til å tørke seg etter en dusj, og hvor skitne blir de egentlig da, sammenlignet med annet tøy? ← Godt poeng. Men det er vel helst sånn at man ønsker å ha dem ekstremrene siden man selv er "på sitt reneste" når de skal brukes. Altså, når jeg har dusjet, så er jeg den reneste gjenstanden i huset, så når jeg tørker meg med et håndkle, så burde det jo i teorien bli renere og renere... ← Den idéen må du selge, -det er jo skikkelig energisparing. Hiver meg for øvrig på den tankegangen at bakterier må ha fuktighet og varme for å trives, så etter vask og skikkelig tørking (ikke halvfuktig tørkekjeller) så har vel de fleste av dem takket av. Hva slags skumle bakterier er det forresten i klær? Endret 22. oktober 2006 av Cata
Gjest Catwoman Skrevet 22. oktober 2006 #14 Skrevet 22. oktober 2006 Hva slags skumle bakterier er det forresten i klær? en annen ting er om de er så forferdelig farlige for oss disse eventuelle bakteriene som finnes i klærne.
Gjest Tweek Skrevet 22. oktober 2006 #15 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Jeg vasker tøyet på 40 grader, og sengetøy/undertøy/hånklær på 60 grader. Når er ikke jeg ekspert i klesvask, men tror ikke det jeg gjør er spes galt. tror heller dere vil på hakeslep når dere ser hva jeg blander sammen Endret 22. oktober 2006 av Tweek
ilona Skrevet 22. oktober 2006 #16 Skrevet 22. oktober 2006 en annen ting er om de er så forferdelig farlige for oss disse eventuelle bakteriene som finnes i klærne. ← Ikke så veldig farlige, nei. Men de dør ikke i 40 graders vask, og neppe i 60 graders heller. Og det trenger de ikke heller å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #17 Skrevet 22. oktober 2006 jeg har hørt minst 85 grader hvis du skal ha sterile klær. Men hvem trenger det i dagliglivet? vi vasker babyens bæsjekluter på 80 grader, og da går andre ting som tåler så høy temperatur i samme maskina.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #18 Skrevet 22. oktober 2006 Ikke så veldig farlige, nei. Men de dør ikke i 40 graders vask, og neppe i 60 graders heller. Og det trenger de ikke heller å gjøre. ← Noen dør ved 40 g,men de aller fleste dør ved 60. Og hvilke bakterier har dere egnetlig på kroppen. De stakkarsene dere har, bør dere beholde. Dagens maskiner vasker like rent på 60 som de gamle på 90. det var våre mødre som kokte sitt hvite sengetøy på 90 g,men det var jo linsengesttt de hadde. hvorfell meg om bakteriene deres, så skal dere få svar. Jobber med dette hver dag
Twigi Skrevet 22. oktober 2006 #20 Skrevet 22. oktober 2006 Altså, når jeg har dusjet, så er jeg den reneste gjenstanden i huset, så når jeg tørker meg med et håndkle, så burde det jo i teorien bli renere og renere... ← Herlig logikk. Hvorfor vasker vi egentlig håndklær i det hele tatt De skulle altså bare kunne henges opp og tørkes, og brukes om igjen og om igjen i det uendelige...... Jeg bor endel på hotell, og håper virkelig at de vasker sengetøy og håndklær på minst 60 grader....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå