Gå til innhold

profesjonsstudeit i psykologi

Gjest Gjest_Usikker_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*

Hei!

Jeg prøver meg på noen spørsmål på dette forumet, for å kanskje bli litt klarere i tankegangen.

Jeg tenker på å bli psykolog, men jeg vet ikke helt hva det går ut på, hvilke muligheter har man som psykolog? Jeg ønsker å ha mange muligheter innen yrket, og ikke bare jobbe med psykiatri, det virker veldig tungt. Er det sånn "hva føler du om det?" spørsmål og teknikker psykologen bruker i det dagelige? Jeg tenkte å bli psykiatrisk sykepleier også, for mange sier at de har like mye ansvar som psykologer, bare at sykepleiere kan mer om naturvitenskapelige ting, om sykdommer og mer om hvordan medisiner virker. Mens psykolger er mer sammfunsfaglig utdannet.

Jeg blir 25år når jeg starter på psykologistudiet, er det vanlig å være det der? Vil jeg fortsatt bli sett på som ung, og er det fortsatt ungt å være 30 år og ferdigutdannet psykolog? Håper jeg kommer inn i studiemiljøet, og at det er flere der på min alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 27 og begynte på profesjonsstudiet i psykologi nå i høst. Har 5 år med andre studier bak meg allerede. På kullet mitt er det folk i alle aldre, eldstemann er 53 år gammel. 30 år og nyutdannet idag vil jeg ikke si at er oppsiktsvekkende i noen forstand. Husk at du må igjennom årskurset i psykologi for å komme videre på profesjon, forutsatt at du har gode nok karakterer. Det blir gjerne et år med mye hard jobbing for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye leser dere på psykologien, går det fint å jobbe 50% stilling ved siden av? Er det mange som får barn under studietiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Hvor mye leser dere på psykologien, går det fint å jobbe 50% stilling ved siden av? Er det mange som får barn under studietiden?

du vil ikke ha tid til å sove og spise nesten ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye arbeid kan det vel ikke være? Tror du jeg kommer meg godt inn i student miljøet når jeg er 25 år, er det fortsatt ungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psykologistudent

Så mye arbeid kan det vel ikke være? Tror du jeg kommer meg godt inn i student miljøet når jeg er 25 år, er det fortsatt ungt?

[/quote

Hehe... Dersom du tar sikte på profesjon er en 50% stilling ved siden av en smule ambisiøst vil jeg tro! Det er hardt arbeid, og ikke minst henger A-presset oppunder taket idet du går inn døra i H. Schjelderpus hus!

25 år er imdlertid ingen upassende alder, verken for ung eller for "gammel".

Hvorfor er alle så opptatt av om man er for ung/gammel for et studie forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøver meg på noen spørsmål på dette forumet, for å kanskje bli litt klarere i tankegangen.

Jeg tenker på å bli psykolog, men jeg vet ikke helt hva det går ut på, hvilke muligheter har man som psykolog? Jeg ønsker å ha mange muligheter innen yrket, og ikke bare jobbe med psykiatri, det virker veldig tungt. Er det sånn "hva føler du om det?" spørsmål og teknikker psykologen bruker i det dagelige? Jeg tenkte å bli psykiatrisk sykepleier også, for mange sier at de har like mye ansvar som psykologer, bare at sykepleiere kan mer om naturvitenskapelige ting, om sykdommer og mer om hvordan medisiner virker. Mens psykolger er mer sammfunsfaglig utdannet?

Jeg blir 25år når jeg starter på psykologistudiet, er det vanlig å være det der? Vil jeg fortsatt bli sett på som ung, og er det fortsatt ungt å være 30 år og ferdigutdannet psykolog? Håper jeg kommer inn i studiemiljøet, og at det er flere der på min alder...

Noen som kan svare mer på disse spørsmålene?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har et litt glorifisert og småromantisk bilde på det å være psykolog tror jeg...

Men uansett: Sånn systemet fungerer nå, så kan man søke opptak til profesjon dersom man har toppkarakterer fra årsenheten. Dette kommer til å forandre seg fra høsten av (Iallefall på UiO og NTNU etter hva jeg har forstått), da opptaket vil skje på bakgrunn av karakterene fra videregående utdanning! Dvs at du sannsynligvis må ha (godt?) over 60 poeng for å komme inn. Har du det, så er det jo ikke noe problem, men dersom du ikke har det, så ligger du vel egentlig ganske dårlig an dersom du tok sikte på å starte fra høsten... Men jeg vet jo ikke noe om når du hadde tenkt til å søke, kan hende du hadde tenkt til å forbedre karaktere først før du søkte, hva vet vel jeg...

Jeg har dessverre ingen erfaringer å dele når det kommer til arbeidsdagen til en klinisk psykolog... Hva med å ringe Psykologisk Institutt på universitetet nærmest deg og høre om du kan få prate med en studieveileder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har et litt glorifisert og småromantisk bilde på det å være psykolog tror jeg...

Men uansett: Sånn systemet fungerer nå, så kan man søke opptak til profesjon dersom man har toppkarakterer fra årsenheten. Dette kommer til å forandre seg fra høsten av (Iallefall på UiO og NTNU etter hva jeg har forstått), da opptaket vil skje på bakgrunn av karakterene fra videregående utdanning! Dvs at du sannsynligvis må ha (godt?) over 60 poeng for å komme inn. Har du det, så er det jo ikke noe problem, men dersom du ikke har det, så ligger du vel egentlig ganske dårlig an dersom du tok sikte på å starte fra høsten... Men jeg vet jo ikke noe om når du hadde tenkt til å søke, kan hende du hadde tenkt til å forbedre karaktere først før du søkte, hva vet vel jeg...

Jeg har dessverre ingen erfaringer å dele når det kommer til arbeidsdagen til en klinisk psykolog... Hva med å ringe Psykologisk Institutt på universitetet nærmest deg og høre om du kan få prate med en studieveileder?

Feil. I Trondheim gjelder fremdeles resultatene fra introduksjonsstudiet. Altså er VGS-karakterer irrelevante om du ønsker deg inn på profesjon ved NTNU høsten 2007. Og høyst sannsynlig gjelder også dette høsten 2008. Det svirrer ingen rykter om at NTNU har planer om å følge UiOs' eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

For å komme inn må du leve sånn.

Ikke tid til venner, ikke tid til noen ting, bare lese lese lese, gå på forelening, lese rapporter og prosjekter og forskning, løse eksamensoppgaver osv.

Når du HAR kommet inn, er det eksamener hele tiden. Gjerne etter bare tre uker på et emne, har du avsluttende eksamen på den modulen.

Jeg kjenner ei som går på profesjonsstudiet.

Hun ringte typen sin yr av glede en dag hun så ei tidslomme på femten minutter som ikke var opptatt.

Femten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, herlighet så mye arbeid er det faktisk ikke. kjenner flere som går på profesjonsstudiet, og de har det behagelig. må selvsagt jobbe mye rett før eksamen,men det er ikke medisinstudiet de går på akkurat, tross alt...:) og nei, jeg studerer ikke medisin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nina Kanin bedriver skremselspropaganda :ler: Profesjonsstudiet i psykologi har over middels arbeidsbelastning ja, iallefall her jeg studerer, ved NTNU. Men å vinkle det dithen at 15 minutters pustepause er sjelden vare ved UiB? Pøh. Må isåfall gjelden den særdeles ustrukturerte student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på profesjonsstudiet nå i en alder av 20 år, og jeg er yngst på studiet. Det er flere "godt voksne" med barn og familie der, så jeg ville regna deg som gjennomsnittlig gammel/ung på kullet i så fall. Det er mye lesing, men det kommer også an på hvor flink du er til å studere, og hvor gode karakterer du ønsker å oppnå i studiet (har forstått det slik at ikke alle universiteter har karakterer, men her i Bergen er det det). Det vanskeligste er å komme inn på studiet, er man først inne på studiet får man mye bedre drahjelp, både fra forelesere og medstudenter!

Ang. arbeidsdagen til en psykolog så har jeg ikke så gode svar, men jeg vet at det finnes mye variert å jobbe med! Du kan bli forsker, undervise fag, jobbe i PP tjenesten, bli klinisk psykolog(hva følte du om ditt og datt aktig), krisepsykolog, jobbe i leger uten grenser (noe som er målet mitt ;))jobbe innenfor organisasjonspsykologi, jobbe i med barn, unge, terapi, jobb innenfor media osv. Psykologi kan anvendes nesten hvor som helst :) Du kan lese mer om psykologyrket her.

Å jobbe 50% ved siden av studiet vil jeg anse som en umulighet, ettersom en del av undervisninga er obligatorisk. Det er dessuten en god del å lese, så jeg ville aldri klart å fullføre med så mye jobbing ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare kommentere det NinaKanin sa.

Når du HAR kommet inn, er det eksamener hele tiden. Gjerne etter bare tre uker på et emne, har du avsluttende eksamen på den modulen.

Vel, så er ikke de faga det gjelder så store i omfang heller da ;) Vi har første eksamen på første semester om et par uker, og en til senere i slutten av semesteret. Det er en halvering av antall eksamener for meg fra i fjor! Vet det blir flere eksamener etterhvert, men som i alle andre linjer har vi et begrenset antall studiepoeng hvert semester, og lesemengde er overkommerlig. Består man ikke en eksamen blir man ikke kastet ut, man må bare ta den igjen senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg begynte på profesjonsstudiet nå i en alder av 20 år, og jeg er yngst på studiet. Det er flere "godt voksne" med barn og familie der, så jeg ville regna deg som gjennomsnittlig gammel/ung på kullet i så fall. Det er mye lesing, men det kommer også an på hvor flink du er til å studere, og hvor gode karakterer du ønsker å oppnå i studiet (har forstått det slik at ikke alle universiteter har karakterer, men her i Bergen er det det). Det vanskeligste er å komme inn på studiet, er man først inne på studiet får man mye bedre drahjelp, både fra forelesere og medstudenter!

Ang. arbeidsdagen til en psykolog så har jeg ikke så gode svar, men jeg vet at det finnes mye variert å jobbe med! Du kan bli forsker, undervise fag, jobbe i PP tjenesten, bli klinisk psykolog(hva følte du om ditt og datt aktig), krisepsykolog, jobbe i leger uten grenser (noe som er målet mitt ;))jobbe innenfor organisasjonspsykologi, jobbe i med barn, unge, terapi, jobb innenfor media osv. Psykologi kan anvendes nesten hvor som helst :) Du kan lese mer om psykologyrket her.

Å jobbe 50% ved siden av studiet vil jeg anse som en umulighet, ettersom en del av undervisninga er obligatorisk. Det er dessuten en god del å lese, så jeg ville aldri klart å fullføre med så mye jobbing ved siden av.

Hvilke karakterer måtte du ha for å komme inn på profesjonsstudiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

I år på UiO kom man inn på høstopptaket med bare Aer, og inn på våropptaket med 75 % A og 25 % B. (fra årsenheten i psykologi).

Mulig det var noen justeringer pga ex.fac-karakterer, men dette var hovedtrekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...