Gå til innhold

Kanskje gravid og reise med jobben..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror at jeg kanskje kan være gravid :hoppe: (men får ikke utslag på graviditetstesten ennå). Så er det slik at jeg til uka skal ut å reise med jobben og da blir det som regel en del alkohol på kveldene. Hva gjør jeg da? Jeg er jo ikke den som pleier å takke nei til vin til maten eller gå å legge meg tidlig/droppe nachspielet?

Hva gjør/gjorde dere på fester og andre sosiale sammenhenger hvor det ble servert alkohol? Jeg har jo ikke lyst til å dele dette med kollegaer når jeg bare er noen få uker på vei...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Hvis dere er ute, kan du jo ta en prat med kelneren og få ham/henne til å servere deg alkoholfri vin/øl?

Si du går på antibiotika-kur så du ikke kan drikke?

Si du ikke orker, føler deg litt kvalm?

Ikke gå ut i det hele tatt?

Skrevet

Jeg sørget for å bestille et par alkoholfrie drinker i baren da vi hadde samling og litt sosialt samvær før selve den "offisielle middagen". Unnskyldningen min da ble at de to drinkene var så mektige at jeg rett og slett ikke orket annet enn farris til maten. Funket fint det.

Skrevet

Dette er diskutert mange ganger, anbefaler deg å søke i forumet :) Det med antibiotika er litt tveegget, da det nå er blitt greit å drikke selv om man går på det. Det du i såfall kan si om du får beskjed om at det ikke er farlig å drikke selv om du går på antibiotika, er at du har hatt gjentatte kurer for samme problem (uvi, f.eks.), og derfor har fått beskjed fra legen om å ikke drikke alkohol. Det har jeg fått, men fikk også beskjed om å holde meg unna melk og melkeprod. også da...

Skrevet

Alkoholfritt öl eller vin är bra alternativ, och egentligen tycker jag inte att man ska behöva förklara sina alkoholfria val.

Bara att säga att du inte är helt i form, är trött, har ont i huvudet, inte är sugen på sprit/alkohol borde räcka långt.

Det finns många skäl att undvika alkohol, bara att du inte har lust på det, magproblem, leverproblem, alkoholproblem, graviditet, huvudvärk, önskan om en vit vecka (alkoholfri vecka), trötthet med mera.

Och ber du om en farris med isbitar och citron i, eller en cola så ska det väl inte spela någon roll? Som fler har påpekat tidigare så är de flesta ganska ouppmärksamma på vad andra dricker eller inte.

Skrevet

Trådstarter her igjen...

Takk for tips. Det med antibiotikakur hadde jeg ikke tenkt på!!

Er helt enig med deg, Furstina, om at man i utgangspunktet ikke bør måtte forsvare hvorfor man ikke drikker. Men jeg ønsker bare ikke at mine kollegaer skal få mistanke til at jeg er gravid (noe jeg ikke vet om jeg er heller!!). Jeg ønsker ikke at de skal vite at jeg prøver å bli gravid en gang, orker ikke presset! Men det er nå engang slik at når man er en ung kvinne i sin beste alder med mann og hus og fast jobb, så begynner jo venner/kollegaer å skule litt på magen etterhvert ;)

Skrevet

Jeg var på jobbseminar et par dager etter positiv test. Drakk alkoholfri øl før maten (ingen merket det) og fikk servert alkohol til maten - men drakk ikke noe av det (bare satte glasset til munnen når det ble skålt osv). Ingen som la merke til at jeg ikke drakk, faktisk.

Heldigvis - for jeg er ikke gravid lengre :(

(Mer problematisk var det at det ble servert kjøtt som var lite stekt, og jeg måtte be om å få noe som var gjennomstekt. Men det var ingen som la noe spesielt merke til det heller, faktisk!)

Skrevet

Jo mer andre drikker, desto mindre legger de merke til om du IKKE gjør det... :)

Skrevet
Jeg var på jobbseminar et par dager etter positiv test. Drakk alkoholfri øl før maten (ingen merket det) og fikk servert alkohol til maten  - men drakk ikke noe av det (bare satte glasset til munnen når det ble skålt osv). Ingen som la merke til at jeg ikke drakk, faktisk.

Heldigvis - for jeg er ikke gravid lengre :(

(Mer problematisk var det at det ble servert kjøtt som var lite stekt, og jeg måtte be om å få noe som var gjennomstekt. Men det var ingen som la noe spesielt merke til det heller, faktisk!)

Å be om å få kjøttet godt stekt gjør jeg uansett, gravid eller ikke ;)

Skrevet

Det varierer nok fra folk til folk det, mine kolleger legger GODT merke til at jeg ikke drikker. Men ettesom jeg altså ikke drikker, konsekvent, så legger de nok merke til det fordi de VET det fra før, og allerede før vi er igang med maten er det derfor noen som er klare til å poengtere t jeg ikke burde be om brus (jeg kan jo få vin, og gi den til dem, selv kan jeg drikke vann...) eller med en eller annen kommentar om det at jeg ikke drikker.

I det minste slipper jeg enhver spekulasjon jeg graviditet da (eller, nei, de spekulerer generelt fordi jeg er "i rett alder" da), for jeg har altså aldri drukket i noen av disse sammenkomstene.

Å alliere seg med den som serverer/bestille alkoholfritt er ofte mulig (dog ikke til middagen med min jobb i alle fall, de gjår jo bare bortetter og sjenker alle av den samme vinen) men i baren bør man i alle fall stort sett kunne klare det?

Skrevet

Tror ikke mine kolleger hadde tenkt det minste over om jeg bare satte glasset til munnen i skåler, og drakk mest vann.

Det hadde nok blitt lagt mer merke til om jeg ba om noe annet enn den vinen alle fikk.

Venner hadde derimot ikke tenkt over om jeg valgte å drikke eller ikke. De er vant til at jeg gjør litt av hvert. (Noe vi alle gjør. Sliten er god nok grunn til å ikke drikke.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...