Gå til innhold

No pun intended

Anbefalte innlegg

Skrevet

No pun intended betyr ikke "ikke vondt ment", men at man ikke mente å lage et ordspill.

Pun.

Fra Wikipedia:

"If such spontaneous punnery is noticed, it is often followed by the apologetic phrase: "no pun intended"."

Skrevet

pun betyr ordspill, og når noen sier "no pun intended" betyr det at ordet de har brukt kan ha en dobbel betydning, men det er brukt i sin opprinnelige mening, og ikke for å lage et morsomt ordspill.

Eksempel:

A thief broke into the local police station and stole all the toilets and urinals, leaving no clues. A spokesperson was quoted as saying, "We have absolutely nothing to go on."

"Nothing to go on" - da mener hun at de ikke har noe å gå på, ingen spor altså. Men det kan jo også bety at de ikke har noen toaletter "å gå på". ;)

Skrevet

Og hvis man sier noe som viser seg å bli et ordspill uten at du mener det, men blir ganske morsomt og gir mening, så kan du slenge på "pun intended" med et glis ;)

Skrevet
Og hvis man sier noe som viser seg å bli et ordspill uten at du mener det, men blir ganske morsomt og gir mening, så kan du slenge på "pun intended" med et glis  ;)

Nei, for det var ikke intended. Det er i sånne tilfeller man bruker uttrykket "no pun intended." ;)

Skrevet
Men jeg leste nylig en nemistripe der hun sa nettopp "pun intended"

*lete etter den*

http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1160949600

Når det ER intended, så er det jo det :)

Jepp, men i eksemplet var det jo nettopp det at det ikke var meningen. ;) (" hvis man sier noe som viser seg å bli et ordspill uten at du mener det")

Skrevet

Jepp, og der er jeg enig med deg, jeg bar tenkte på den stripen straks jeg leste hovedinnleget.

Og "pun intended" er jo et ordspill i seg selv, på nettopp "no pun intended", jeg synes den stripa er litt smågenial i så måte.Også forklarer den jo "no pun intended" ganske bra synes jeg :)

(Malama liker Nemi, var det tvil om det?)

Skrevet
Nei, for det var ikke intended. Det er i sånne tilfeller man bruker uttrykket "no pun intended."  ;)

Jeg sa MED ET GLIS i betydningen at man later som om man mente å lage en spøk, selv om det tilfeldigvis ble en spøk, og man bare tar kreditt for det ved å si "pun intended". Nemi gjør akkurat det i den stripa. Jeg tror ikke du skjønte den stripa jeg.

(når man sier "no pun intended" er man seriøs, når man sier "pun intended" så spøker man)

Skrevet
Jeg sa MED ET GLIS i betydningen at man later som om man mente å lage en spøk, selv om det tilfeldigvis ble en spøk, og man bare tar kreditt for det ved å si "pun intended". Nemi gjør akkurat det i den stripa. Jeg tror ikke du skjønte den stripa jeg.

(når man sier "no pun intended" er man seriøs, når man sier "pun intended" så spøker man)

Jeg skjønte ikke at du mente at du skulle late som om du mente det. Man sier ofte "no pun intended" med et glis, liksom. Stripa skjønte jeg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...