Annevenn Skrevet 22. oktober 2006 #1 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg og junior skal ut med bøssa for Leger uten grenser i dag, så da var det jo dårlig planlagt å ha lammestek.... Men jeg mener å huske at noen sa en gang at de satte steika i ovnen ved så lav temp som 100 grader eller enda mindre, og lot steika stå i timesvis. Dette skulle visst gi ekstra saftig kjøtt. Noen som har prøvd, som kan gi meg noen tips?
Gjest lillelou Skrevet 22. oktober 2006 #2 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Vi pleier alltid å langtidssteke lammelåret-det gir det beste og saftigste resultatet. Regner med at du har steketermometer, i såfall;ved kjernetemperatur på 65 grader er steka rosa,og ved 70 grader gjennomstekt. Når du steker på 100 grader ,vil jeg tro det vil ta ca 4 timer før steika når 65 grader (litt avhengig av størrelse også,selvsagt). Om du reduserer temperaturen ytterligere,til f.eks 75 grader,kan den stå så lenge som helst uten å verken bli tørr eller "grå" på farge. Endret 22. oktober 2006 av lillelou
Annevenn Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2006 Tusen takk! Steika er nå 2 grader fra 70, har stått og godgjort seg i hele dag, og gjestene kommer i dette øyeblikk. Skal avlegge rapport når steika er fortært...
Annevenn Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. oktober 2006 Glemte å avlegge rapport forrige søndag, vi var så mette at vi orket ikke mer den kvelden. Må bare takke lillelou så mye for tipset, steika stod i ovnen i timesvis, og ut kom det saftigste kjøttet jeg har satt tenna i på lenge! Lot den stå og steike på ca 80 grader til jeg kom hjem, og så skrudde jeg ovnen på 100. Helt utrolig bra!!!!!!!!!!!!! Tusen takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå