Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min blir snart 7 år. Til dags dato har jeg hjulpet henne med hårvasken fordi jeg er redd hun ikke får ut såpa selv (hun er litt pinglete når det gjelder å få vann i øynene..). Etter bading på skolen dusjer hun og tar balsam i håret for å greie og gre det, men hun vasker det hjemme om kvelden. Dette er visstnok ganske vanlig i klassen.

Hva er vanlig hos dere? Når dusjet deres barn helt alene? Er jo litt redd for å bli helt hønemor...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tar balsam i håret og går med det i håret hele dagen før hun skyller det ut hjemme?

Skrevet

Min datter dusjet selv fra hun var fem-seks år, men jeg hjalp henne med hårvask siden hun har veldig langt hår helt til hun var åtte. Jeg synes ikke de trenger å vaske håret etter gymtimen jeg, det kan de gjøre hjemme.

Skrevet

Det er vel vanlig med en glidende overgang? At de gjør mer og mer av dusjen på egenhånd etterhvert som de mestrer?

Skrevet

Hun går ikke med balsam hele dagen! Var kanskje litt klønete formulert.. Bruker oftest spraybalsam som ikke skal skylles ut. I det siste har hun hatt med seg en som skal skylles ut, slik at hun kan få litt trening i å skylle håret selv. Kan tilføye at læreren synes det er mye stress når 1. og 2. klassingene skal vaske håret, og ser helst at de gjør det hjemme. De dusjer bare etter svømminga, ikke etter gymtimene.

Skrevet

Her blir elevene oppfordret til å bruke badehette, for å slippe hårvask etter svømming. Både fordi det er styr for læreren, og så de skal slippe å gå ute med vått hår nå når det er kaldt. Det er egentlig ikke tid nok til å føne håret tørt etter svømmingen.

Men min erfaring er at det er begrenset hvor mye den badehetta hjelper...

Skrevet

Mulig at min datter på 9 er litt seint ute, men hun har akkurat begynt å dusje selv her hjemme. Hos far har hun dusjet selv i ca 2 år tenker jeg.

Grunnen til at hun har vært så sein hjemmer er fordi at badet vårt er gammelt, noe blandebatteriet og dusj også er. Vannet har en tendens til å bytte temperatur av seg selv :forvirret:

Hun har ganske langt håt, å når de hadde bading de 3 første årene så hadde hun alltid fletta fletter. Da slapp de å vaske håret, og det holdt med å dusje det.

En ting dere kan gjøre er å "øve" på dusj og vask hjemme. La henne få dusje selv mens du er i nærheten og står klar for å hjelpe og veilede der hvor hun har problemer. Det vil nok gjøre din datter tryggere i dusjsituasjonen på svømmingen.

Skrevet
Her blir elevene oppfordret til å bruke badehette, for å slippe hårvask etter svømming. Både fordi det er styr for læreren, og så de skal slippe å gå ute med vått hår nå når det er kaldt. Det er egentlig ikke tid nok til å føne håret tørt etter svømmingen.

Badehette for å unngå å bli våt i håret? Det blir da like vått med badehette? Her også har de påbud med badehette i offentlige bad, men det har vel mer med hygiene i bassenget å gjøre.

Skrevet

jenta mi på 6 dusjer selv , får hjelp til håret da.

Skrevet

Hvor tidene forandrer seg! Da jeg var seks år ville jeg virkelig ikke ha mamma inne på badet når jeg dusjet (og vasket håret)!

Skrevet

Dattera mi dusjet helt selv fra 7-års alderen. Før det trengte hun litt hjelp til hårvasken... :)

Skrevet

Ungene kunne dusje selv når de var ca 6 år. Fikk hjelp til hårvask.

Etter gym og svømming vil ikke lærerne at de skal vaske håret, for det blir jo mye styr.

Skrevet

Min datter som er 7 år, dusjer, vasker håret med shampo og balsam alene :)

Gjest Nattblomst
Skrevet

Hva med guttene? Når dusjer de selv? Omtrent samme alder?

Skrevet

Min gutt på 6 år dusjer selv, men vil ha hjelp til å vaske håret.

Skrevet

Min gutt på fem dusjer og vasker håret selv.

Skrevet

Hmmmm...her begynte den eldste gutten å dusje selv da han var 9 år :sjenert: ....kom liksom ikke på at han kunne det før ei venninne av meg sa at hennes som var like gammel hadde dusjet selv lenge.

7-åringen hjelper jeg ennå....men trot jeg snart skal la han dusje selv også... :)

Skrevet (endret)
Badehette for å unngå å bli våt i håret? Det blir da like vått med badehette?

Vel, det var jo akkurat det jeg mente med dette, da sjø:

Det var faktisk for å unngå vått hår de anbefalte badehette. Men som jeg sa i det første innlegget mitt, det virket ikke.

Endret av Emera
Skrevet
Vel, det var jo akkurat det jeg mente med dette, da sjø:

Det var faktisk for å unngå vått hår de anbefalte badehette. Men som jeg sa i det første innlegget mitt, det virket ikke.

Javel. Min første tanke var nemlig at de ville at ungene skulle bruke badehette for at ikke håret skulle bli fullt av klor. Så de slapp å vaske det av den grunn.-

Skrevet

Ja, jeg skjønner at det kunne se sånn ut av det jeg skrev.

Men vi fikk beskjed om at de burde ha badehette så de skulle slippe å gå ute med vått hår. Som du jo sier selv, det funker ikke... Datteren min kom hjem med sitt lange hår flokete og stinkede av klor... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...