Jane How Skrevet 21. oktober 2006 #1 Skrevet 21. oktober 2006 Har tenkt til å bli fadder, men vet ikke hvilken organisasjon jeg bør velge. Har tenkt på Plan eller SOS Barnelandsbyer. Hva anbefales? Hos Sos Barnelandsbyer kan man velge om man vil støtte en landsby eller ett enkelt barn. Da tenker jeg: hva går de ulike støttene til? Om jeg støtter landsbyen er det jo greit, da får alle likt, men om jeg støtter ett barn, vil det få mer enn de andre i landsbyen da? Det er jo ikke noe særlig om noen ikke får like mange goder som andre, fordi de ikke har en fadder. Eller går støtten (uansett hva man velger av ett barn eller landsby) til hele landsbyen, men at man har et barn som er "sitt", som man sender brev til osv?
Donpedro Skrevet 21. oktober 2006 #2 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg er fornøyd med sos. Alle barn får like mye, hvert barn har 3-4 faddere hver så de ikke er helt avhengige av en enkelt fadder. Står mye om dette på nettsidene til sos. Som Plan driver jo sos mye arbeid utenfor barnebyen, med lokale skoler, barnehager, ykesopplæring og sosialsentre. Om man støtter landsbyer, så har jeg forstått det slik at støtten også kan gå til å bygge nye landsbyer, mao uten barn i foreløpig. Dette er jo også vikitg. Har ingen erfaring med Plan, men kjenner folk som har trukket seg som fadder etter en stund, uten at jeg vet hvorfor (var ikke pga dårlig råd).
Skravla Skrevet 21. oktober 2006 #3 Skrevet 21. oktober 2006 Hvis du støtter et barn i SOS barnebyer så går støtten til barnebyen, men du får et spesielt barn som ditt. Tror SOS barnebyer er nøye på at et eller flere barn ikke skal særstilles i forhold til de andre. Personlig har jeg valgt å støtte hele landsbyer i SOS barnebyer, men har hørt mye fint om PLAN også. Ellers finner du sikkert mye på hjemmesidene deres. Her er adressen til SOS-barnebyer http://www.sos-barnebyer.no/ og PLAN http://www.plan-norway.org/
Gjest gjest1 Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har et fadderbarn i Plan. Selv om man følger et spesielt barn, går pengene til utvikling av hele landsbyen. Jeg er fornøyd med Plan og det er givende å følge utviklingen til barnet og landsbyen hans.
Gjest Alf Kaida Skrevet 22. oktober 2006 #5 Skrevet 22. oktober 2006 Vi har hatt hos både Plan og Verdens barn. Plan var OK, men vi var mye mer fornøyd med Verdens barn. Så nå har vi to fadderbarn der i stedet for ett hvert sted. http://www.verdensbarn.no
Dina Skrevet 22. oktober 2006 #6 Skrevet 22. oktober 2006 Vi har to fadderbarn gjennom SOS Barnebyer. Veldig fornøyd med dem!
Kayli Skrevet 22. oktober 2006 #7 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg er fadder til et barn gjennom Plan. Er fornøyd med det, får gode tilbakemeldinger som brev, tegninger og foto fra fadderbarnet og rapporter fra området der hun bor. Har opplevd to ganger å få et nytt fadderbarn fordi "mitt" barn flyttet fra området der Plan arbeidet. Jeg syntes ikke det gjorde noe, men datteren min syntes det var litt leit å miste kontakten med "vårt" barn.
Gjest gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #8 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg anbefaler Norsk Bangladesh Fadderforening. En liten, idealistisk organisasjon med orden i sakene. Det koster 135 kroner i måneden, og støtten går til barnehjemmet hvor "ditt" barn bor. Du får bilde av og informasjon om barnet, og en gang i året vil du få et brev om framgangen det gjør. Som fadder får man også mulighet til å være med foreningen på inspeksjonstur annenhvert år.
Cata Skrevet 22. oktober 2006 #9 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har fadderbarn gjennom SOS barnebyer fordi jeg liker konseptet deres. Har imidlertid ikke hørt fra "mitt" fadderbarn enda, til tross for at jeg snart har vært fadder et år. Men....skal sende julekort så kanskje det løsner litt da. Er ikke sikkert at gutten er av den brevskrivende typen.
Pemille Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 Jeg støtter "FORUT - solidaritetsaksjon for utvikling". I tillegg til "å medvirke til sosial mobilisering av fattige og undertrykte i deres kamp for bedre levekår og grunnleggende menneskerettigheter, gjennom bistandstiltak, holdningsskapende virksomhet og politisk bevisstgjøring" i Sri Lanka, India, Nepal, Sierra Leone, Senegal og Gambia, driver FORUT flyktningemottak i Norge, og har en kjempeflott og omfattende aksjon for barnehagene her i Norge. I fjor vant barnehageaksjonens CD "Sangen om Yebo" spellemannspris . www.forut.no Selv har jeg ikke behov for å ha "mitt fadderbarn", og synes det er fint å kunne støtte mer generelt. Ønsker ikke at et barn skal føle seg direkte takknemlig til meg for det ørlille bidraget jeg gir (150 kr i måneden), men har absolutt respekt for de som synes det er hyggelig med bilde og brev! Uansett: Kjempeviktig å bidra, det er ikke tanken som teller i denne sammenhengen!
Gjest care Skrevet 2. januar 2007 #11 Skrevet 2. januar 2007 Denne tråden kom som sendt fra himmelen til meg. Jeg skal også bli fadder nå, jeg og babyen min.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #12 Skrevet 3. januar 2007 Jeg støtter SOS barnebyer og er fadder til et spesielt barn. Må innrømme at jeg like gjerne kunne støttet en by da jeg ikke skriver noen brev eller lignende selv. Er veldig fornøyd. Har hørt mye positivt om plan også, eneste negative er vel at noen føler et kjøpepress på å kjøpe gaver til fadderbarna. DEtte har jeg ikke sett noe til SOS, der er det mer generelt hvis en vil bidra med noe mer.
Gjest Gjesta Skrevet 3. januar 2007 #13 Skrevet 3. januar 2007 Jeg er fadder gjennom Norsk Bangladesh Fadderforening, og er veldig fornøyd med opplegget der.
Karmøy Skrevet 4. januar 2007 #14 Skrevet 4. januar 2007 Vi har fadderbarn gjennom sos barnebyer. Har hatt i 3 år. Fikk et brev fra byen med bilde og informasjon om gutten da vi startet fadderskapet....etter det har vi ikke fått noe info. Skulle liksom komme info (ikke fra ham selv) 1-2 ganger i året visstnok....uavhengig av om vi skriver eller ikke. Så dette er jeg faktisk skuffet over....noe av grunnen til at jeg valgte å støtte et spesielt barn var at jeg ville følge barnets utvikling...og at ungene kunne ha glede av brevene og forstå at det finnes barn i verden som har det vanskelig og at vi må hjelpe.
Cata Skrevet 4. januar 2007 #15 Skrevet 4. januar 2007 Ja, det der forundrer meg også, Karmøy. Jeg har hatt fadderbarn gjennom SOS i ett år nå og det eneste jeg har fått er generelle nyheter fra/om organisasjonen. Greit det, men jeg kunne også tenkt meg noen linjer om hvordan "mitt" barn har det. For meg var også hovedgrunnen til at jeg valgte å støtte et bestemt barn at det kunne være moro å følge med i barnets liv og utvikling. Ellers kunne jeg jo like gjerne støttet en hel barneby.
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 Vi har et fadderbarn gjennom SOS, og er veldig fornøyd. Vi får brev (skrevet av "moren") og bilder av barnet 1-2 ganger i året, samt at barnet selv skriver et brev og sender tegninger. Ser at flere som har fadderbarn gjennom SOS ikke har hørt noe, og det synes jeg er rart. Send en mail til SOS da vel, og etterlys oppdateringer om fadderbarnet deres!
gaja Skrevet 5. januar 2007 #19 Skrevet 5. januar 2007 Denne tråden kom som sendt fra himmelen til meg. Jeg skal også bli fadder nå, jeg og babyen min. ← Jeg kontaktet SOS barnebyer og fikk et fadderbarn født bare noen måneder før dattra mi, så nå kan de vokse opp "sammen"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå