Gjest læreren Skrevet 21. oktober 2006 #1 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg ønsker å bidra med min hjelpe ute i verden inspirert av årets TVauksjon som går til Leger uten grenser. Jeg har ingen utdannelse innen helsefaget, så hvordan kan jeg hjelpe? Forslag til organisasjoner? Jeg har erfaring fra undervisningssektoren. Håper dere kan hjelpe..
KR-øst Skrevet 21. oktober 2006 #2 Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Jeg ønsker å bidra med min hjelpe ute i verden inspirert av årets TVauksjon som går til Leger uten grenser. Jeg har ingen utdannelse innen helsefaget, så hvordan kan jeg hjelpe? Forslag til organisasjoner? Jeg har erfaring fra undervisningssektoren. Håper dere kan hjelpe.. ← Det finnes mange gode hjelpeorganisasjoner som trenger all den hjelp de kan få. En av dem som jeg kjenner godt, og yder økonomisk hjelp til er PYM, dvs. Pinsevennenes Ytremisjon. PYM-hjelpen sender hjelpesendinger over store deler av verden, eks. Sørøst-Afrika, Latin-Amerika, Asia, Kongo, Niger, Europa, Midtøsten osv; men prioriterer sult og katastrofeområder. PYMs nettverk ute er via misjonærer eller via Kirkens Nødhjelp. PYM-hjelpen har et stort lager i Enebakk og 20 mottak rundt om i landet som står for innsamling av klær og annen hjelp. PYM-hjelpen har egen daglig leder. Og arbeidet drives utelukkende på frivillig basis, slik at ikke noe av innkomne midler går til administrasjon osv. PYM har også egen barnehjelp. Inntektene får de stort sett fra faste givere, gaver fra menigheter osv. Du finner flere opplysninger om PYM på adr: www.pym.no Lykke til. E-postadresse fjernet ihht reglene. Pheps -mod Endret 21. oktober 2006 av Pheps
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #3 Skrevet 22. oktober 2006 Hvis det er slik at du primært ønsker å gjøre en praktisk innsats er jeg redd du blir skuffet... Svaret du får er mest sannsynlig at " Ja takk, vi vil gjerne ha ditt økonomiske bidrag, men har ikke behov for din kompetanse og praktiske hjel. Vårt kontonummer er som følger: xxxxx" Grunnen til at jeg mener dette er at jeg selv og noen av mine bekjente har spesialutdanning innen anestesi-/intensivsykepleie, sykehusadministrasjon, logistikk mm. I tillegg har vi alle mer enn 10 års yrkespraksis. Vi har flerfoldige ganger meldt oss til tjeneste til bla leger uten grenser, Røde kors etc - og fått negativt svar. Saken er nok at det er stor søkertilgang og hjelpevilje her i landet - og organisasjonene "fråtser" i jobbsøkere. Stina
Tresoria Skrevet 22. oktober 2006 #4 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Leger uten grenser trenger en rekke forskjellige typer mennesker ikke bare helsepersonell. Jeg snakket nylig med ei fra Leger uten grenser og hun fortalte at de vurderer egnethet uansett hvem det er snakk om. De arrangere informasjonskvelder med jevne mellomrom den neste er 31. oktober du finner mer info om dette på www.legerutengrenser.no under bli feltarbeider. Lykke til! Endret 22. oktober 2006 av Trésor
Agenta Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Så flott at du vil hjelpe!! Det står respekt av sånne som deg!
Brunhilde Skrevet 24. oktober 2006 #6 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg mener at jeg så en annonsen fra en av "de store" organisasjonene i Dagbladet eller VG på lørdag. Mener å husker at det var Norsk Folkehjelp, men er ikke sikker. Det jeg vet at man kan gjøre er å melde seg til beredskapslisten, dvs at man er villig til å ta oppdrag på 24 timers varsel, men det er jo ikke så lett å planlegge da og jeg fortår godt at det er noe som ikke passer for alle. Ellers så er jeg nok enig med den som skrev at det er lettere å gi enn å fysisk delta, det er ikke mangel på folk som ønsker å gi av sin kompetanse.
Gjest læreren Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Ja, dessverre ser det ut til at mange kun er interessert i økonomiske bidrag.Jeg har dessverre ikke så stor mulighet til å bidra stort på det området. Derfor tenker jeg at min kunnskap og kompetanse kan veie litt opp for det. Jeg sendte mail til en organisasjon som arbeider lokalt i området her for å tilby min hjelp. Dette er halvannen uke siden og jeg har ikke engang fått svar på mailen min. Sånt gjør meg litt sint... Særlig når det hansler om prosjekter og hjelpearbeid hvor jeg faktisk har kompetanse... Når man først vil gjøre noe å hjelpe, så er det liksom ikke interessant... Blir litt lei meg av sånt
Tresoria Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Ja, dessverre ser det ut til at mange kun er interessert i økonomiske bidrag.Jeg har dessverre ikke så stor mulighet til å bidra stort på det området. Derfor tenker jeg at min kunnskap og kompetanse kan veie litt opp for det. Jeg sendte mail til en organisasjon som arbeider lokalt i området her for å tilby min hjelp. Dette er halvannen uke siden og jeg har ikke engang fått svar på mailen min. Sånt gjør meg litt sint... Særlig når det hansler om prosjekter og hjelpearbeid hvor jeg faktisk har kompetanse... Når man først vil gjøre noe å hjelpe, så er det liksom ikke interessant... Blir litt lei meg av sånt ← Siden du ønsker å jobbe lokalt her hjemme bør du ta kontakt med rødekors de trenger mange frivillige til oppgaver som for eksempel leksehjelp, besøksvenn(innsatte i fengsel eller ensomme eldre) og flyktningefadder for å nevne noe. Gå inn på www.redcross.no --> engasjer deg, der står det mer om hvordan du kan bidra med din tid og kompetanse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå