Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #1 Del Skrevet 21. oktober 2006 På enkelte rødvinsflasker står det på etiketten at den inneholder sulfitter. Hvorfor står det ikke det på alle rødvinsflasker da? Er det bra eller dårlig med sulfitter? Er vinen mer sur eller dårlig hvis det er sulfitter i den? Bør man unngå sulfittene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLy Skrevet 21. oktober 2006 #2 Del Skrevet 21. oktober 2006 Pussig. Jeg drakk nettopp en rødvin med sulfitter ikveld:) Det er et tilsetningsstoff.. jeg tipper at det har noe med holdbarhet og gjøre, men vet ikke Tviler på at det er farlig.. spørs jo hvor mye man drikker, men alkoholen er nok isåfall farligere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2006 #3 Del Skrevet 21. oktober 2006 I følge ernæringsleksikonet mitt er sulfitter salt av svovelsyrling. Brukes som konsveringsmiddel siden det har en antimikrobiell virkning (som hemmer enzymer). Det står også at det brukes mest i matvarer med pH 3-5, siden det da reagerer med andre komponenter.. Så kanskje det er derfor at det ikke er i alle, siden alle viner ikke har den surhetsgraden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #4 Del Skrevet 21. oktober 2006 Betyr det at i de tilfeller der det står på etiketten at vinen inneholder sulfitter, de vinene er dårlige enn andre viner? Bør man holde seg til rødviner der det ikke står opplyst at de inneholder sulfitter da kanskje? Svaret over her om at alkohol er farligere...glem det, det er ikke vesentlig her. Utgangspunktet er at man drikker rødvin. Spørsmålet gjelder sulfitter. Hvis all vin er tilsatt sulfitter, hvorfor er det bare opplyst på enkelte vinflasker at den er tilsatt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2006 #5 Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg regner med at så lenge man ikke drikker store mengder vin så går det greit, og hvis man drikker veldig veldig mye så er det kanskje alkoholen som er farligst? E-nummeret til sulfitter er E220-228, så man kan jo huske på nummeret og se i annen mat også, spesielt sure varer kanskje? Bivirkningene som står i leksikonet mitt er bare for enkelte asmatikere; pipende pust, utslett, svakhet, tett bryst - i verste fall død.. Men dette er jo utrolig sjeldne bivirkninger for enkelte astmatikere, så jeg tror ikke det er så farlig for friske personer.. Kanskje andre viner bruker andre konserveringsstoffer?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #6 Del Skrevet 22. oktober 2006 Spørsmålet går egentlig ikke på farlighet, og hva som er verst av sulfitter og alkohol, og hvor skadelig alkohol er. Utgangspunktet her er at rødvin er veldig godt, og det er noe man drikker jevnlig. Spørsmålet går ikke på hvor skadelig sulfitter er for kroppen. Spørsmålet går på rødvinens kvalitet: betyr mye sulfitter at det er en dårlig rødvin? Jeg tror nok at man skal være en vinkjenner for å kunne besvare dette spørsmålet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #7 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hvorfor står det ikke det på alle rødvinsflasker da? ← Det har vel med praksisen til de ulike produsentene/leverandørene å gjøre. Selv om all vin i Norge selges på polet, så kommer jo ikke vinene fra samme sted. Og selv om noen viner tappes på flaske i Norge, så gjelder heller ikke det alle. Og det er gjerne mer sulfitt i hvitvin er rødvin. Jeg regner med at så lenge man ikke drikker store mengder vin så går det greit, og hvis man drikker veldig veldig mye så er det kanskje alkoholen som er farligst? ← Hvis du er astmatiker og reagerer på sulfitt, vil du få en reaksjon ganske raskt. Dere kan også lese mer om dette her: http://www.helsenytt.no/artikler/vin_brennevin.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #8 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Spørsmålet går egentlig ikke på farlighet, og hva som er verst av sulfitter og alkohol, og hvor skadelig alkohol er. Utgangspunktet her er at rødvin er veldig godt, og det er noe man drikker jevnlig. Spørsmålet går ikke på hvor skadelig sulfitter er for kroppen. Spørsmålet går på rødvinens kvalitet: betyr mye sulfitter at det er en dårlig rødvin? Jeg tror nok at man skal være en vinkjenner for å kunne besvare dette spørsmålet ← OK. Jeg er ingen vinkjenner, men svarer litt likevel. Det er sulfitt i all vin, også økologiske viner etter det jeg forstår. Sulfitt brukes som konserveringsmiddel for å unngå sopp og bakterier i vinen. Sulfitt er ikke konstant i vinen, innholdet reduseres i kontakt med vinen, og kan faktisk være nesten helt borte når du skal drikke den. Jeg antar derfor at sulfitt ikke påvirker smaken, men jeg har heller aldri drukket en ikke-fabrikklaget vin. Fravær av sulfitt kan derimot påvirke smaken, ettersom du da risikerer bakterie- eller soppvekst og vond lukt. Endret 22. oktober 2006 av Spinone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #9 Del Skrevet 22. oktober 2006 Her var det mange bra svar, som utfyller hverandre Ifølge svarene her er det altså ingenting som tyder på at sulfitter er med på å bestemme hvor "fin" og "go'kvalitet" en rødvin er blant feinschmeckere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #10 Del Skrevet 22. oktober 2006 Det har vel med praksisen til de ulike produsentene/leverandørene å gjøre. Selv om all vin i Norge selges på polet, så kommer jo ikke vinene fra samme sted. Og selv om noen viner tappes på flaske i Norge, så gjelder heller ikke det alle. Og det er gjerne mer sulfitt i hvitvin er rødvin. Hvis du er astmatiker og reagerer på sulfitt, vil du få en reaksjon ganske raskt. Dere kan også lese mer om dette her: http://www.helsenytt.no/artikler/vin_brennevin.htm ← Asmatikerdelen av innlegget mitt står under det uthevede sitatet, så den øverste avsnittet hadde ingenting med astmatikere å gjøre, det var mest myntet på friske folk. Hva som er farligst av sulfittene og alkoholen? For jeg regner med at det er alkoholen som tar deg først, så lenge du er i utgangspunktet frisk, og ikke får en allergisk reaksjon på sulfitter.. Men det kunne sikkert misforstås.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå