Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo flytta sammen nå i august, et stykke unna foreldrene våre. Nå har det seg slik at jeg og mamma hadde en avtale om å gå på Chess i november, og hun skulle komme nedover. Så har jeg blingsa på datoene, for jeg hadde trodd at det var første helga i november, og det sa jeg til sambo, men så viste deg seg at det var andre helga i november..

Så har han avtalt med mora si at hun skulle komme i november, sånn at hun får se hvordan vi har det og i går ringte hun og sa at hun kom. Gjett hvilken helg? Jo, samme helga som mamma skal være her da..

Vi bor på en 40 kvm to-roms, og det er ikke plass til 4 stykker her.. Dessuten har ikke mødrene våre møttes enda, og jeg mener at det er feil at de skal møtes på denne måten, og måtte være sammen ei hel helg på en 40 kvm stor leilighet.. Ikke vet jeg hvordan vi skal kunne ordne det med overnatting og.. Vi har en 2,5 seter sofa og ei 120 cm dobbeltseng.. Ikke har vi gjestesenger etc..

Sambo mener at vi skal ta i mot begge, for at vi ikke kan priorietere den ene fremfor den andre, og det er jeg enig i. Men jeg mener at den som sa i fra først skal få komme da.. Mora til sambo hadde sagt en gang i november, mens mamma hadde sagt den spesifikke helga, det var bare jeg som hadde tenkt feil.. Og det var først i går svigermor sa i fra når hun kom, selv om jeg har spurt tidligere.. Mamma har også dobbelt så lang reisevei som svigermor.

Så nå har sambo skissert 2 alternativ:

1. Begge mødrene sover på stua og vi tar soverommet

2. Sambo og mora deler på stua, mens jeg og mamma tar soverommet

Jeg kjenner mamma såpass godt at hun ikke kommer til å komme hvis hun må dele stua sammen med mora til sambo, og jeg tviler på at mamma kommer hvis hun skal være her en hel helg sammen med mora til sambo, som hun aldri har møtt før.. Så jeg vet ikke hva vi skal gjøre jeg?

Nå skal det sies at jeg liker svigermor veldig godt, og det har ikke noe med det å gjøre, men jeg vil jo ha mamman min her og..

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Guest_*
Skrevet

I dette tilfelle hadde jeg nok tydd til hotel. Gjør en god deal med et hotel der dere bor, book 2 enkelt rom . Ett til hvert av damene. Hvem liker ikke å bo på hotel?

Dere treffer dem jo etter de har spist frokost, da kan dere være sammen alle 4 uten å bo oppå hverandre......

Lykke til!

Skrevet

spørre svigermor om hun har mulighet til å komme helgen før?

Skrevet

Det er noe Bridge-greier som er grunnen til at svigermor kommer, så datoen har nok vært klar en stund..

Angående hotellrom: Hadde vi hatt råd så hadde jo saken vært grei, men når begge har basert seg på gratis overnatting her, så regner jeg med at de ikke er gira på å betale for hotellrom heller..

Veldig vanskelig situasjon, og det tærer litt på oss og.. Jeg synes ikke det er rett at mamma skal føle seg tvunget til å være hjemme heller, og det vet jeg at hun gjør hvis det blir slik at begge to kommer den helgen.. Og da ryker musikalen for meg og, for jeg kan ikke gå alene, og sambo er ikke interessert, og han må jo uansett være sammen med mora si..

Og hva skal mødrene våre gjøre mens vi er på skole og jobb? Rådvill altså, og dette er kilde til litt krangling mellom meg og sambo og :(

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Hva med å ringe begge mødrene og fortelle hvrdan det ligger an og la de velge? De tar det sikkert ikke like tungt som dere ;)

Skrevet

Mora til sambo synes alternativ 2 er helt greit liksom, så det er mamma som er "problemet" her.. Men jeg synes den som sa i fra først skal få komme da, iallefall siden mamma har bestilt flybillett og billetter til musikal. Mora til sambo bor 2-2,5 timer med tog unna, så hun kunne jo nesten ha kommet hit hver helg hvis hun ville..

Så mamma kommer til å føle seg tvunget til å bli hjemme da, jeg kjenner henne litt for godt..

Skrevet

Svigermor kan komme en annen helg. Din mor har allerede bestilt flybillett og billett til musikal som dere skal gå sammen på, så den saken er jo enkel og grei egentlig. Det er litt urettferdig hvis hun føler seg tvunget til å være hjemme når dere hadde planlagt og gå på musikal sammen. Svigermor kunne sagt i fra om datoen lenge før siden datoen tross alt har vært klar lenge....

Du er allerede opptatt den helgen sammen med din mor. Jeg synes svigermor kan fire litt på seg og kanskje komme helgen før eller helgen etter. Hun har også kortere reisevei. For din mor er det ikke så lett å komme en annen helg pga bestilte biletter og lengre reisevei. Dette bør både svigermor og samboeren din forstå uten de store problemene. Jeg kan forstå at begge vil være hos dere, men når de ikke har truffet hverandre før og din mor har som sagt vært tidlig ute med biletter og alt. Det er ikke akkurat noe man kan forandre på som man vil.

Skrevet

Jeg vil jo gjerne ha svigermor her også da, men når vi har så liten leilighet så er det veldig vanskelig. Hadde de møtt hverandre før så hadde det vært lettere å avgjøre om de kunne være i samme leilighet fra torsdag til søndag, men når det er første gangen de møtes så synes jeg at det er feil at de plutselig må tilbringe en helg sammen..

Jeg tror jeg bare gir meg jeg, og ringer til mamma og sier at hun ikke kan komme, for hvis jeg sier at svigermor ikke kan komme så kommer sambo til å bli sur for at jeg hadde sagt feil helg til han, men jeg retta opp helga igjen FØR svigermor sa når hun skulle komme, så jeg skjønner ikke hvorfor at det skal være MIN feil at det er dobbeltbooking her.. Og jeg har sendt melding og spurt svigermor flere ganger når hun kom, ikke noe svar, tilslutt så ringte VI henne i går for å spørre, siden november nærmet seg..

Og ja, siden hun bor så "nærme" så har hun hatt nesten 3 måneder på seg å komme ned hit å besøke oss..

Hvis jeg sier til sambo at hun ikke kan komme, blir jeg bare beskyldt for å favorisere min egen familie, og jeg mener ikke at vi skal gjøre det, men i dette tilfellet har vi ikke noe valg, og det er ikke favorisering heller mener jeg.. Første mann til mølla gjelder i de fleste andre tilfeller..

Skrevet

Jeg synes det er litt på kanten at moren din ikke skal kunne komme når både fly- og teaterbilletter er bestilt..... Her burde svigermor "trukket" seg når hun ble fortalt situasjonen.

Skrevet

Det finnes jo flere rimlige overnattingsmuligheter i Oslo også og det går ann å kanskje dele litt på det. Eller ha en natt på hotell først så kan de treffe hverandre og om alt går greit kan dere bruke alternativ 2 og om ikke, ta et par netter til med overnatting ute.

Hva om du og moren din finner et rimlig alternativ da. Så slipper hun å være der alene og dere kan ha det hyggelig. Gå ut å ta litt mat/ en kaffe eller noe på kveldstid og bare kos dere.

Skrevet

Jeg får se litt på det..

"Når mora di er så vanskelig så får hun bare ha det så godt" mener sambo da, så han kommer ikke til å betale noe som helst for overnatting. Jeg er student, så derfor er det han som tar seg av faste utgifter stort sett, så betaler jeg etter evne, siden jeg må kjøpe mange og dyre bøker hver måned, og busskort og trening og mat..

Er så sint på han nå at jeg holder på å revne, han viser ikke litt forståelse engang, for han mener at det ikke er førstemann til mølla.. Han mener at mamma er vanskelig som sikkert ikke kommer til å komme hvis det blir masse folk her. Jeg har ikke snakket med henne enda, jeg vil drøye til vil finner en løsning, slik at ikke hun føler at jeg velger svigermor fremfor henne..

For valget er egentlig begge eller bare svigermor..

Skrevet

Skal svigermor også bo hos dere fra torsdag til søndag?

Du og mamman din har jo deres planer, og svigermor har tydeligvis egne planer. Så i realiteten trenger det jo ikke bli så mye de "går oppå hverandre"? Hva hvis dere legger dere i selen og pønsker ut noe hyggelig dere kan gjøre alle fire for den tiden dere skal være sammen? Kanskje dette er en fin måte for de to svigermødrene å bli litt kjent på, sånn utenom familieselskaper som vanligvis er møtepunktet for svigermødre?

Jeg ville i allefall ringt mamman min og forklart misforståelsen, og gitt uttrykk for at det kommer til å bli hyggelig og bra og at du og hun kan gjøre deres ting selv om svigermor er der. Moren din burde forstå dette og ikke bli skuffet eller såret.

Skrevet

Men svigermor hadde lyst at jeg skulle være med på shopping og sånn, og det kan jeg jo ikke da. Men hadde jo vært koselig at de hadde møttes ja, men hvis de ikke liker hverandre kommer det jo til å bli katastrofe.. Siden vi er 20 og 22 så har vi ingen planer om familieselskaper i nær fremtid, og når vi får barn så kommer nok de bare til å samles ved dåp/konfirmasjon/bryllup/etc siden de bor så langt unna hverandre, at det ikke er naturlig at de kommer innom på en søndag i bursdag f.eks

Jeg har tatt meg fri fra skolen de to dagene og, slik at jeg kunne være sammen med mamma.. For jeg vil ikke ha noen alene i leiligheten når vi ikke er der, men nå har jeg jo to og passe på, mulig jeg er paranoid, men det er mitt hjem og jeg liker ikke at noen er her når jeg ikke er her.. :P Av møbler har vi jo bare en sofa, et bord og en tv-benk.. Ikke noe kjøkkenbord, ikke noe sted å spise for 4 stykker, og da må vi jo ut å spise, så det kommer jo til å bli en mayor utgift for oss...

Akkurat nå har jeg ikke lyst på besøk av noen, når sambo sier at vi må velge...

Jeg skal legge hodet i bløt jeg og ringe til mamma når hun kommer hjem fra jobb for å høre..

Skrevet

Jeg er litt sta når det gjelder slikt, og jeg mener på lik linje med deg at førstemann til mølla-prinsippet må gjelde når man har klart å dobbeltbooke. Altså enten din mor, eller ingen. Også kan du jo si til samboeren din at "Oj, mamma har visst allerede betalt for teaterbillettene!" (nødløgner er fine ting).

Kan ikke du ta det opp med din svigermor at helgen passer særs dårlig, da, og si at du og din mor hadde lagt disse planene for lenge siden og at billetter også er innkjøpt. At leiligheten er for liten for at begge kan bo hos dere, men at hun gjerne må ta inn på hotell i nærheten og komme på kaffebesøk, hvis hun ikke vil komme en annen helg, da. Og at du denne helgen desverre ikke har tid til å være sammen med henne, siden du og din mor har mange planer.

Samboeren din kommer til å gå i lufta fordi du har gått bak ryggen hans. Men det må da ærlig talt være bedre med en skikkelg krangel enn at dere skal gå rundt å surmule og kikke stygt på hverandre og tenke "det er du som er dum. Det er din feil at MIN mamma ikke kan komme på besøk som planlagt"? ;)

Gjest Gjest_Margrete_*
Skrevet

En kinkig situasjon, men tror du ikke de to voksne damene har vært "ute i krigen" før ? Dere får bare forklare situasjonen slik den blir for begge to: du får ta deg av din mamma og samboeren av sin. Hvis sambo sin mamma bor så nærme kan dere shoppe en annen gang hun er i byen. Hvis du trenger alenetid med din mamma så får han tilrettelegge for det. Lån en gjesteseng av en eller annen, evt kjøp en på et møbelsenter. De koster vanligvis ikke mer enn 300 - 400 kroner. Spør venner om de har et ekstra bord, campingbord med stor duk blir også bra. Mødrene får komme til dere på dine og sambo sine premisser ikke sine egne.

Kjenner godt igjen følelsene du sitter med - at alt må være så perfekt og ordentlig når foreldrene kommer på besøk - litt redd for at de ikke skal synes det er bra nok. Jeg lærte i hvertfall at forledrene ikke har glemt at de var unge og førstegangsetablerere en gang. Mine foreldre synes i hvertfall at det viktigste var å få møte oss - mindre viktig hva de satt på når de var der. Vi har riktignok hatt stoler til alle hele tiden, senger har det vært verre med :ler:

Så ville jeg synes at det var veldig merkelig hvis de kommer på besøk og forventer full oppvartning fra dere hele tiden. Skal ikke mødre ordne opp for ungene sine hele tida når de har flydd ut av redet ? Nei, få opp humøret ditt og lag ei super flott helg for alle 4 ! Så blir det flere skal du se :klem:

Skrevet

De fleste jeg kjenner her går jeg på skole med, og jeg går ikke på skole i dette fylket en gang, så det er liksom litt vanskelig å låne.. Men vi får sikkert ræva i gir å kjøper kjøkkenbord nå da, så det kommer jo noe godt ut av det :)

Mamma har vært her 2 ganger før da, de kjørte flyttelasset hit, og så dro de videre, og så kom de tilbake på returen, så hun vet hvor sparsomt møblert det er da.. Men tviler egentlig på at hun hadde planer om å sitte inne så ofte da, dessuten har hun tilbudt seg å vaske leiligheta, mens jeg er på skolen (som jeg har tatt meg fri fra), men jeg må jo vaske en runde før hun kan vaske :P Er det ikke typisk? :)

Vi får prøve å gjøre det beste ut av det, men jeg gruer meg skikkelig.. Ringte i sted, og da var det første hun sa at hun gledet seg så mye til å komme hit å få en skikkelig ferie, og bare kose seg sammen med meg.. Så jeg greide ikke å si noe, enda.. Jeg får klekke ut en plan med sambo når han har blitt blid igjen :tristbla:

Skrevet (endret)

Nei, jeg synes ærlig talt at samboeren din og svigermoren din får fire på krava i dette tilfellet her altså. Din mor har faktisk bestilt billetter til forestilling og fly og da synes jeg det er dårlig gjort å si at hun ikke kan komme.

Samboeren din og svigermor er vel oppegående folk, er de ikke? Da burde de også ha stor nok forståelse for at din mor faktisk var førstemann til å "booke" deg, så enkelt blir det uansett hvordan de vrir og vender på det.

Svigermor kan komme en annen helg og det hadde jeg sagt, så kunne samboeren bare blitt så sur som han ville. Jeg hadde ikke sagt til min mor at hun ikke skal komme og jeg hadde overlatt alt med planlegging av overnatting osv til min samboer og sagt klart i fra om at de ikke har truffet hverandre før og det blir litt mye med 4 stk i leiligheten. Og at en plass er allerede opptatt fordi din mor kommer.

Og når det gjelder spising og sånt, så får dere bare si det at dere har ikke råd til å gå ut og spise. Så da kan alle sitte på gulvet og spise, for å sitte det litt på spissen.

Beklager den krasse tonen, men jeg blir faktisk litt provosert av din samboer som viser utrolig lite forståelse for din situasjon. Og han evner ikke å hjelpe til med å komme med en løsning en gang........

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg sa det til han i går, og han var i mot førstemann til møllaprinsippet når det gjaldt foreldrene våre.. Sikkert fordi mora hans var sist

Skrevet (endret)
Jeg sa det til han i går, og han var i mot førstemann til møllaprinsippet når det gjaldt foreldrene våre.. Sikkert fordi mora hans var sist

Mannfolk, altså! :ler:

Og da skal du oppføre deg som et skikkelig kvinnfolk, og si at nå har du bestemt at mora di kommer. Dermed basta, case closed. :ler:

Endret av niomi
Skrevet

Men da sier han bare at jeg ikke liker mora hans osv, og det gjøre jeg jo. Men det er en prinsippsak, og jeg har lyst på musikal, og jeg har ikke råd selv, derfor betalte mamma min billett også, og hvis hun ikke kommer så får ikke jeg sett heller ;)

Mannfolk! :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...