Gå til innhold

Pleier dere å ha noe back-up middag til gjestene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist helg skulle jeg servere fårikål til noen av vennene våre, og gjorde klar 2 svære kjeler fulle. Satte de på komfyren, slo på oven - og glemte dem... :sjenert: Det kokte tørt, og alt kjøttet som var i bunnen ble svartbrent. Det som var øverst var ikke så ille, og i mangel av noe annet, så måtte jeg bare servere brent fårikål... :rodme: Som en av gjestene prøvde å trøste meg med: "Det lukter mer brent enn det smaker brent, da." Jaddda.

Nå tror jeg jeg skal sørge for å alltid ha noe annet i huset, i tilfelle noe sånt skulle skje igjen. Hvordan er det med dere? Pleier dere å ha noe i bakhånd, just in case?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Er første gangen jeg har hørt noen ødelegge fårikål ...

Nei backup pleier jeg ikke ha, er så konsentrert og fokusert dersom jeg lager middag til gjester at det hadde vært ganske vanskelig å glemme maten.

Skrevet
Nei backup pleier jeg ikke ha, er så konsentrert og fokusert dersom jeg lager middag til gjester at det hadde vært ganske vanskelig å glemme maten.

Samme her. Men jeg pleier å pakke ut råvarene og lukte og undersøke litt på forhånd slik at jeg rekker å kjøpe nytt dersom noe skulle være dårlig.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har ikke backup i utgangspunktet, men jeg har da alltid et eller annet i skap og fryser som det går an å lage krisemat av. Husker en gang jeg skulle servere fisk. Jeg hadde ikke peilign på fisk, men hadde en i fryseren som jeg tenkte å invitere venner til å hjelpe meg både å lage og spise. Kompisen min så med en gang at fisken var dårlig og da fant jeg fram litt pasta istedenfor. Det ble ikke den maten jeg tenkte, men det ble da mat.

Skrevet

Enig med siste taler her.

Jeg har nok ikke direkte backup-mat, men jeg har alltids ingredienser til å lage noe annet, om ikke akkurat "lukrativ mat", så har jeg da alltid kjøttdeig i alle fall, som kan bli taco, eller en gryterett, eller en pastarett, for pasta har jeg alltid.

Nå har jeg vært sjelden middagsgjester da, og problemet har aldri oppstått, men jeg skulle nok alltids hatt ETT eller annet som var fort gjort å "smelle sammen"

Skrevet
Er første gangen jeg har hørt noen ødelegge fårikål ...

Enig. Skal vi ha middagsselskap, går stort sett dagen tilå lage mat. Vi setter ihvertfall ikke på et eller annet for så å sette oss foran TVen å glo.

Men blir det krise, som at maten faktisk er bedervet eller noe, slenger vi alltids sammen en enkel risotto eller pastarett.

Skrevet

Nei.

Skulle noe skjære seg, går det alltids an å bestille en pizza ;)

Skrevet
Nei.

Skulle noe skjære seg, går det alltids an å bestille en pizza ;)

Det er min backup!

Skrevet

Skulle det bli krise, har jeg butikker med lang åpningstid i rimelig nærhet. Men det er litt trist uansett hvis god mat skjærer seg - selv om man får tak i nye råvarer rekker man jo ikke å tilberede så backup-maten blir jo ikke akkurat det man hadde tenkt... Heldigvis har det ikke skjedd meg at jeg har hatt bruk for krisemat. Enda ;)

Skrevet

Det hender jeg har en plan B i bakhånd hvis noe av det jeg skal lage inneholder lunefulle råvarer. ;) Feks avokado, som kan se fin ut og kjennes passe moden, men likevel ha brune flekker inni. Noe av det samme med aubergine. Ingen av disse kan skjæres opp på forhånd for å sjekkes, for da blir de ihvertfall misfarget. :forvirret: Jeg har derfor noen ganger kjøpt inn ekstra det jeg trenger til tyrkiske lammekjøttboller når jeg egentlig planlegger å servere moussaka, i tilfelle auberginene er ubrukelige.

En gang i sommer kjøpte jeg inn vannmelon som skulle brukes i en salat til forrett med feta, oliven, mynte etc, men melonen viste seg å være nærmest smakløs og uten sødme. Da var det greit å ha tomater i hus - bakte dem i ovnen og brukte dem i salaten i stedet, og det ble veldig vellykket. :)

Når det gjelder desserter, er det også greit å ha ting på lur i fryseren, feks frossen butterdeig (= nystekt eplepai på null komma svisj ;) ), eller frosne bær.

Skrevet

kjenner ei jente som har skikkelig prestasjonsangst når hun får middagsgjester, så hun tenker ofte å lage noe enkelt i tilfelle en "ekstravagant" middag vil skjære seg.

en gang skulle jeg lage fiskeboller i hvit saus, sausen ble brent og smakte dritt så jeg måtte servere stekte fiskeboller i stedet... :S

Skrevet

har ikke noe back up. Det må eventuelt være Peppes :) Det går som regel greit, og gjør det ikke det så er det sjeldent vi har så formelle gjester at det ikke går an å le av fadesen :) evt bare spise dessert :)

Skrevet

Her har vi heller ikke noen backup, men det finns nok ting i huset som gjør at vi kan slenge sammen noe om krisen er der.

Skrevet

Pleier ikke å ha back-up. For det første konsentrerer jeg meg skikkelig når jeg lager mot for andre ;) (for meg selv derimot! :sjenert), for det andre lager jeg retter jeg har laget før. Prøver meg ikke på noe nytt og risky når vi har folk på middag.

Men morsom historie du hadde, TS :ler: Det er jo faktisk slike ting man husker, ikke alle de "perfekte" middagene ;)

Skrevet

Litt sånn på sidelinjen først... Hva er egentlig "lukrativ mat"? Lukrativ betyr, såvidt jeg vet, lønnsom? :ler:

Ellers er svaret nei. Jeg er forholdsvis god på kjøkkenet og har aldri opplevd at maten har mislyktes når jeg har hatt gjester. Skulle det skje, ja, så sier jeg meg enig med de som foreslår å ringe etter pizza.

Skrevet

Har jeg aldri tenkt på en gang, og ikke har jeg hatt behov for en plan b heller. Som regel har jeg såpass kontroll at det går greit. Og skulle alt skjære seg, skulle jeg vel funnet noe fra skapene å hive sammen i full fart.

Skrevet

vi har vel alltids noe i huset som kan brukes til å lage noe annet med om det jeg lager går i vasken. Men har ikke skjedd enda!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...