Gå til innhold

På overnattingsbesøk hos røykere

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger råd
Skrevet

Elise sin tråd skled ut, dessverre. Hun var ganske konkret i spørsmålene:

"Vi røyker ikke selv, men noen venner og familiemedlemmer røyker jo, også innendørs. Hvordan gjør dere det når dere skal på besøk?"

Vi sitter med samme utfordring. Om to uker skal vi tilbringe helgen hos venner av oss. Mannen i huset røyker. Vi har også tidligere vært på overnattingsbesøk med sønnen vår som fortsatt er baby. Da røyket mannen inne, og det virket ikke som om han tenkte på at det var et lite barn der. Jeg vet det er vårt ansvar som foreldre å skjerme babyen for røyk, så vi tok guttungen med ut eller plasserte han i et annet rom når vennen vår røyket.

Nå er vi invitert til å feire bursdagen til kona hans, og vi skal overnatte.

Mannen må selvsagt få være herre i eget hus, og jeg skjønner at han koser seg med røyken sin der han sitter ved kjøkkenbordet, middagsbordet eller i godstolen foran vedovnen. Men er det noen pen måte å ta opp dette med han på? Jeg tror dessverre han vil avfeie oss med at vi er hysteriske.

Jeg vil ikke lage dårlig stemning, men heller ikke utsette sønnen for røyk innendørs. Om jeg tar han med ut når det røykes, vil likevel røyken henge igjen i huset en stund etterpå. Å spørre om mannen i huset kan røyke ute de to dagene vi er på besøk tror jeg vil gjøre at han ikke synes det er hyggelig å ha besøk av oss. Gode forslag? Både jeg og mannen min røyket før vi fikk barn, så vi vet godt hvordan det er på den andre siden. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn blir utstatt for giftige gasser hele tiden, samme som resten av oss.

Et par dager får dere klare, og ikke være så hysteriske!!!

I sitt eget hjem burde da folk få lov til å gjøre eksakt som de vil!

Hva er dette med røyking om dagen? Ser ut som det er en bølge her på KG nå om røykere/røyking....

Skrevet

Her må du ta et valg. Enten må du komme opp med en nødløgn og vente med å besøke dem til barnet kan være hos barnevakt, eller du må forklare vertskapet dillemaet ditt (kanskje de har forståelse og blir flaue fordi de ikke har tenkt på det selv?!) eller du må bestemme deg for å innfinne deg med at "sånn er det hos dem".

Jeg skjønner godt det føles ubehagelig og ekkelt å ha med baby til hjem der det røykes! Jeg vet ærlig talt ikke om det utgjør noen stor helsemessig forskjell for babyen på sikt at h*n tilbringer et døgn i et hjem hvor det røykes, jeg vil tro at det er mer varig skadelig å f.eks bo nært en sterkt traffikert vei der man utsettes for påvirkning konstant, men skjønner som sagt godt at det føles veldig ubehagelig for deg.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar, Kosemose. Jeg velger å overse bemerkningen i innlegget over ditt, da det går ganske klart fram at jeg og min mann er tidligere røykere og godt vet hvor vanskelig det kan være. I tillegg kan man ikke kalle det hysteri når det kommer til at en baby utsettes for røyk innendørs :-)

Barnevakt går ikke, vi bor for langt unna. Dessuten vil de også gjerne se barnet. Men jeg tror det beste er at jeg tar det opp med de vi skal besøke. Men hvordan? Ønsker masse gode forslag til måter jeg kan ta dette opp med dem på, uten at det blir sure miner.

Skrevet

Spørs jo hvor godt dere kjenner de dere skal besøke, om det er familie eller venner, kanskje?

Men hva med å si noe som at "jeg, som gammel røyker, har blitt litt hysterisk nå som jeg har fått baby, og om han kan røyke i et annet rom enn der babyen er den helgen dere er der? jeg vet jeg er hysterisk, men du vet... småbarnsmødre...." På en litt unnvikende, lite fordømmende og litt unnskyldende, litt selvironisk måte? At du syns det er litt pinlig å spørre om det og at du føler deg litt dum og hysterisk men at du ikke "kan noe for det" på en måte?

Egentlig trenger du jo ikke å unnskylde ønsket ditt, men hvis målet er at verten ikke skal føle seg moralisert over, og du vil unngå at han kommer i forsvar og blir irritert, kan det være en ok måte å gjøre det på. (hvis du skjønte hva jeg mente, litt dårlig til å forklare :sjenert: )

Skrevet
Spørs jo hvor godt dere kjenner de dere skal besøke, om det er familie eller venner, kanskje?

Men hva med å si noe som at "jeg, som gammel røyker, har blitt litt hysterisk nå som jeg har fått baby, og om han kan røyke i et annet rom enn der babyen er den helgen dere er der? jeg vet jeg er hysterisk, men du vet... småbarnsmødre...."      På en litt unnvikende, lite fordømmende og litt unnskyldende, litt selvironisk måte? At du syns det er litt pinlig å spørre om det og at du føler deg litt dum og hysterisk men at du ikke "kan noe for det" på en måte?

Egentlig trenger du jo ikke å unnskylde ønsket ditt, men hvis målet er at verten ikke skal føle seg moralisert over, og du vil unngå at han kommer i forsvar og blir irritert, kan det være en ok måte å gjøre det på. (hvis du skjønte hva jeg mente, litt dårlig til å forklare  :sjenert: )

Jeg forstår veldig godt hva du skriver :)

Vi er gode venner. Mannen er veldig "mann" og vil ikke la seg diktere iall fall. Og det ønsker jeg heller ikke å gjøre. Jeg synes ideen din er god, og det er mulig dette er måten å nå fram til han på. For å skape forståelse for at barnet ikke har det bra i tobakksrøyk kommer jeg faktisk til å få vanskeligheter med. Vår venn vil si at "pøh, det er da ikke så farlig med litt røyk."

Gjest Røyker
Skrevet

Røykehysteriet her på kg tar av litt nå.

Enten så får dere skaffe barnevakt eller hold dere hjemme. Enkelt og greit.

Jeg har full forståelse for at dere ikke vil utsette barnet for daglig røyking, men som det er nevnt her tidligere så tror jeg neppe barnet tar skade den ene gangen.

Jeg som selv er røyker mener også at vi skal ta hensyn til barn og ellers de som plages av røyk, men siden de dere skal til tydligvis ikke tenker i de baner får dere ta et valg om dere skal delta på festen eller ikke.

Man kan ikke forlange at andre ikke skal røyke i sitt eget hjem.

Skrevet

Det går ikke, dette har jeg forklart over

Jeg har full forståelse for at dere ikke vil utsette barnet for daglig røyking, men som det er nevnt her tidligere så tror jeg neppe barnet tar skade den ene gangen.

Nei det er mulig, men kan vi unngå at han utsettes for ganske intens røyking i to dager så vil vi gjerne finne en måte å gjøre det på.

Jeg som selv er røyker mener også at vi skal ta hensyn til barn og ellers de som plages av røyk, men siden de dere skal til tydligvis ikke tenker i de baner får dere ta et valg om dere skal delta på festen eller ikke.

Derfor ber jeg om gode forslag til hvordan jeg kan ta dette opp.

Det er jeg helt enig med deg i, og det er heller ikke gitt uttrykk for at vi er så egoistiske...

Skrevet

Det var meg trådstarter over...

Skrevet

Jeg ville stått over eller skaffet barnevakt. Barn er ikke så små så lenge, og når man har fått barn har man tatt på seg ansvaret for å passe på dem. Jeg synes ikke det er forsvarlig å utsette et lite barn for passiv røyking fordi dere skal på fest.

Skrevet
Røykehysteriet her på kg tar av litt nå.

Hm, men kan man ikke få uttrykke sin mening om det?

Skrevet
Jeg ville stått over eller skaffet barnevakt. Barn er ikke så små så lenge, og når man har fått barn har man tatt på seg ansvaret for å passe på dem. Jeg synes ikke det er forsvarlig å utsette et lite barn for passiv røyking fordi dere skal på fest.

Vi vil gjerne delta på festen og de vil gjerne ha oss der. Barnevakt går ikke. Jeg er enig i at å beskytte dem fra intens røyking er del av ansvaret vi har. Hvordan ville DU gått fram for å ta dette opp med vertskapet? Det er nemlig det jeg tror jeg må gjøre. Er det noen gyllen middelvei det går an å foreslå?

Skrevet

Det finns vel ingen fasit på hvordan du bör gjöre det. DU kjenner vertskapet best, og vet hvordan de vil reagere.

Selv hadde jeg bedt om röyking innenfor en viss sone. Kanskje med stengt kjökkendör e.l.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er tidligere røyker selv.

Jeg ville ALDRI røykt i et rom der det var et lite barn. ALDRI.

Jeg skjønner dermed ikke at dette skal være et problem. Inviterer man et lite barn til seg hadde jeg forventet at det ble akseptert at det ikke ble røykt i samme rom, eller innendørs i det hele tatt. Alle vet - også innbarkede røykere - at røyking er skadelig.

Hvis dette ikke kan respekteres av de du skal besøke ville jeg ikke dratt dit. Såre enkelt.

Kosemose har et godt forslag - men jeg ville altså ikke utsatt barnet for 2 dager med intens røyking. Så hvis dette ikke blir godtatt ville jeg ikke reist heller.

Skrevet

Nettopp, det kommer vel ikke som et sjokk at det finns folk der ute som ikke liker röyk???

Eller at det faktisk er dödsskadelig??

Hvorfor skal man ikke väre "prippen" som noen kaller det??? Det er bare DUMT å ikke väre det.

Skrevet
Vi vil gjerne delta på festen og de vil gjerne ha oss der. Barnevakt går ikke. Jeg er enig i at å beskytte dem fra intens røyking er del av ansvaret vi har. Hvordan ville DU gått fram for å ta dette opp med vertskapet? Det er nemlig det jeg tror jeg må gjøre. Er det noen gyllen middelvei det går an å foreslå?

Jeg ville kort og greit forklart at jeg ikke syntes det var rett å ha et lite barn i et rom der det røykes tett og at jeg dermed syntes det var vanskelig å komme. Fordi det ikke går med barnevakt.

Nøyaktig hvilke ord du skal bruke kan ikke jeg si noe om. Jeg kjenner ikke dem du skal på fest til.

Og selv om du har lyst å gå på fest mener jeg at hensynet til barnet kommer først. Som sagt. Man har ikke små barn i så mange år, og har man valgt å få barn får man ta ansvaret som følger med.

Skrevet

Jeg synes det er rart at noen ikke selv kommer frem til at de skal la være å røyke der det oppholder seg små barn.

Hvis det har vært gode venner av meg ville jeg kunnet si fra på en pen måte og spurt om de kanskje kunne gå i et annet rom og røyke. Men man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem.

Jeg tror ikke en dag eller to med røyk er særlig skadelig for barnet.

Skrevet
Jeg synes det er rart at noen ikke selv kommer frem til at de skal la være å røyke der det oppholder seg små barn.

Hvis det har vært gode venner av meg ville jeg kunnet si fra på en pen måte og spurt om de kanskje kunne gå i et annet rom og røyke. Men man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem.

Jeg tror ikke en dag eller to med røyk er særlig skadelig for barnet.

Jeg synes det er merkelig å sette seg selv og sin lyst til å feste foran barnets behov. Kanskje det ikke er skadelig på langt sikt, men jeg tviler på at det er særlig behagelig for barnet.

Skrevet

Dere vil altså gå over en grense her og fortelle en kar hvor han skal røyke/ikke røyke i sitt EGET HJEM når dere er på besøk??? Noen folk er helt utrolige... Hvor ble det av respekten??? Dere burde heller sette veldig pris på om han ville gjøre det av seg selv, men å be om det er å gå for langt. Kommer han til dere, såklart kan dere si at i deres hjem er det røykeforbud, noe denne personen helt sikkert respekterer, men å gå i HANS HJEM og be han om å røyke andre steder, er rett og slett respektløst.

Et barn tar ikke skade av litt røyklukt en dag eller to!! Nå får dere slutte å være så hysteriske! Vær fornøyd over å kunne gå på en restaurant uten å måtte sitte i røyklukten, men respekter nå at folk fremdeles røyker og i dems hjem, dems territorie, er noe de VIRKELIG burde kunne ha for seg selv, uten at noen skal komme å fortelle hva de skal gjøre der!!!

Skrevet
Jeg synes det er merkelig å sette seg selv og sin lyst til å feste foran barnets behov. Kanskje det ikke er skadelig på langt sikt, men jeg tviler på at det er særlig behagelig for barnet.

Enig. Og selv om trådstarter og samboer vil være der, og vertskapet gjerne vil ha dem der, så må resultatet bli at TS snakker med røykeren og sier at barnet ikke skal utsettes for passiv røyking. Hvis TS ikke vil snakke med røykeren, så er hun jammen feig som forelder.

Og som andre sier; det går fint an å stå over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...