Gå til innhold

Invitere tanter og onkeler?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikkert brudepar
Skrevet

Dato er satt og vi har bestemt oss for lokale, og driver nå jobber med gjestelisten.

Der vi hele tiden har villet ha festen og egentlig bestemt oss for å ha den så er det ikke så god plass.

Vi har derfor ikke plass både til venner, famile og tanter/onkeler. Må nevnes at sammen blir bare tanter/onkler 24stk!!!

Har kommer frem til noen alternativer og lurer på om vi kunne fått respons på disse:

1) Invitere venner og familie og utelate tanter/onkeler. Men det er kanskje ikke så akseptert siden bryllup er en familie begivenhet. Egentlig dette vi har mest lyst til og evnt invitere tanter/onkler til kaffe, bedre plass da siden det er flere rom og uteareale.

2) Invitere familie inkludert tanter og onkeler, ha venner kun til kaffe? Ikke det vi har mest lyst til siden vennene betyr mer for oss en tanter/onkeler vi sjelden ser.

3) Invitere fam + venner + de av tantene og onkelene som vi har mest kontakt med? + evnt resten til kaffe? Men det vil vel såre dem som da ikke blir inviteret til middag?

4) Fam + venner + tanter/onkeler på basis av de som må reise mer enn 1 time, resten til kaffe? Dette vil eksludere nesten alle hans men inkludere alle mine...

5) Ha selskapet et annet sted? Men det vil vi helst ikke, har alltid hatt lyst til V feire bryllupet vårt her og alternetivene er enten hotell eller grendahus, ingen frister...

6) Invitere alle men da måtte plassere 20 i et annet rom en hovedselskapet, synes selv at dette er utelukket.

Håper noen kan komme med litt tanker og kanskje fortelle hvordan dere har håndteret gjesteliste dillemanene deres?

Tusen takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, det der var ikke lett nei.

Vi har ikke det problemet, eller, dvs, vi har ikke måttet begynne å begrense oss enda i alle fall.

Tanter og onkler er uansett for oss ikke aktuelt å begrense, og disse er hos oss i alle fall 30 mennesker. Vi begrenser heller ikke på besteforeldre, foreldre og søsken selvsagt, noe som utgjør knapt 20 mennesker det også.

Våre begrensninger ligger i søskenbarna våre. Vi er usikre på om vi skal invitere ALLE (da kommer vi tilover 110-120 inviterte gjester bare fra familiene, ingen venner inkludert) eller droppe noen av dem vi ikke har noe kontakt med, da sniker vi oss vel rett under 100 inviterte. Men vi regner uansett med ca 100 gjester basert på at vi ikke antar alle kan komme da. Og våre søskenbarns barn inviterer vi ingen av (Det er delvis derfor en del av dem antas å ikke komme...)

Men vi har valgt et loka emed plass til 200 vi da. Det er todelt, med ca 100 i hvert rom, men man kan ta bort veggen mellom dem og få plass til 200. Vi håper å holde oss på bare det ene rommet under middagen, slik at det kan være lukket mellom der, da tar vi mottakelsen i det andre rommet (eller ute om været tillater det), og gjestene venter der til alt er klart for å spise, og dørene åpnes.

Så vi vil forsøke å holde oss under ca 100 oppmødte. Men vi kommer ikke til å ha mange venner invitert uansett vi da, så det vil ikke utgjøre noe stort problem å få plass til dem. (Langt mer problematisk å PLASSERE dem, sammen med noen de vil trives med, vi har ingen vennegjeng, så stort sett ingen av våre venner kjenner hverandre...

Jeg er enig med deg i at alternativ 6 er ganske så uaktuelt, men hva av det andre dere skal gjøre er det nesten dere som må finne ut av. For oss er det HELT utenkelig å utelate noen som helst av tantene/onklene, og langt mindre problematisk om så være å ha et rent familieselskap. Men det er jo ikke likt for alle (og det kommer antakelig altså av at vi ikke har noen sammensveiset vennegjeng. Vi skal dessuten feire bryllupet langt fra der vi bor. Men der bor nesten ann familien vår)

Så vårt "gjestedilemma" er altså søskenbarna våre, og der har jeg slett ikke bestemt meg enda, vingler frem og tilbake annenhver dag...

Skrevet

Dette er ikke en lett situasjon, nei. Skal begynne med gjestelisten snart, og må si jeg ikke bare gleder meg.

Det første jeg tenker er at dere ikke bør endre lokale, siden dette er lokalet dere alltid har drømt om. Å la folk spise i et annet rom bør også være utelukket. Så da synes jeg dere sitter igjen med tre valg:

1. La vær å be noen

2. Ha noen til middag, og noen til kaffe

3. Ha noen til selve bryllupet, og ha en annen fest senere for de som ikke ble invitert

Uansett så må dere velge hvem dere skal ha tilstede på selve bryllupsmiddagen, og da synes jeg dere skal velge det som er mest viktig for dere. For meg er bryllup en familiefest, og jeg kunne ikke tenke meg å la være å be tanter/onkler/kusiner/fettere. Nå har jeg ganske god kontakt med dem, og tilsammen har vi bare 45 personer, når vi sammler alt av familie. Jeg skjønner at det blir annerledes når man har flere og har mindre kontakt med dem.

Det kan også være greit å tenke på hva som er tradisjon i familiene deres, men det kan dere legge så mye eller liten vekt på som dere føler for. Jeg tror jeg hadde bedt nære venner og den familien jeg har mest kontakt med, og eventuelt bedt andre til kaffe, hvis det passet seg slik. Noen kommer alltid til å bli såret, uansett hvordan du gjør det, så ikke legg for mye vekt på akkurat det.

Jeg har lest at flere her inne har selve bryllupet bare for familien, og så ha en vennefest litt senere. Kunne dette være en løsning for dere? Dere kan sikkert snu det også, med å be venner til selve bryllupet, og så be tanter/onkler på kaffe hjemme hos dere et par dager/uker etterpå.

Skrevet

Vi løste det slik at vi bare inviterte de vi har kontakt med.. Så da ble det en tante fra min side, og en onkel fra mannens side. Mulig andre ble litt "snurtne" av å ikke bli invitert, men vi ønsket å holde bryllupet så lite som mulig. Og da så vi ikke grunn til å invitere noen som vi aldri har kontakt med.

Dette var vårt valg, en må velge det en synes er rett.

Skrevet (endret)

Vi inviterer alle tanter/onkler og også alle søskenbarn+følge.. Dette gjør vi fordi vi vil at alle de skal være der og dele dagen med oss.. Vi har også ganske god kontakt med alle sammen! Pluss at vi har plass til alle..

Det er ikke lett å velge hvem man skal be og ikke.. Noen ganger må man bare velge bort noen og sånn er det.. Jeg syns det beste alternativet er å invitere alle tanter/onkler til kaffe jeg.. Da gjør dere ikke forskjell, og da bør ingen bli sure/fornærmet for alle blir jo invitert.. Grunnen til at dere gjør det sånn har jo ingen andre noe med.. :) Lykke til..

Endret av Jannike_79
Gjest usikkert brudepar
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Ble veldig flau over at jeg ikke korretur leste det første innlegget :rodme:

Tror kanskje vi kommer til å satse på alternativ 4, altså invitere fam, venner og de som reiser langt + resten på kaffe. Har jo ikke råd eller muligheten til å inkludere alle.

For oss er søskenbarn utelukket da vi passer 100 uten venner da, for oss er venner viktigere da det er de vi har kontakt med. Dessuten så blir ikke søskenbarn invitert i min familie, men i hans... Vel vi får tygge litt mer på det. Det går jo ann å invitere søskenbarn til kaffen også.

Skrevet

Hva gjør dere som har stesøsken dere kun ser annenhver jul og ikke har noen annen kontakt med? Vi kommer ikke til å invitere disse.

Skrevet

Vi skal ha alle tanter og onkler, dette utgjør 16 stk. Noen har kjæreste(de er med i de 16)) som vi ikke kjenner men disse må jo nesten også inviteres av plikt. Kunne tenkt oss å ikke invitere en av hans onkler m følge siden vi ikke har noen kontakt, men i og med jeg har veldig god kontakt med alle mine tanter og onkler følte vi at vi nesten måtte invitere alle hans også.

Vi skal ha tre av mine søskenbarn, har da 9 som ikke blir bedt. Han har 4 som er mye eldre og som vi nesten ikke har kontakt med, og 4 mye yngre som vi nesten heller ikke har noe kontakt med. Mine 9 som ikke blir bedt er også endel yngre men jeg har mye kontakt med dem. Men alle kan ikke bli bedt. Vi har vel plasse til alle men om vi har råd til det tror jeg ikke og dessuten klarer vi oss godt uten dem.

Vi skal ha endel venner men blir vel 50-60 fra familien og 20-30 venner. Vi ahr litt problemer med vennene våre også. Skal vi invitere naboer som vi nylig er blitt kjent med og var endel med i sommer?? har endel ny bekjentskap/vennskap som vi også er litt usikker på hva vi skal gjøre med. Noen venner vi var litt usikkre på har nå begynt å snakke om når de skal i bryllupe vårt til sommeren.. dette er litt kipt for vi er enda ikke sikker på hva vi skal gjøre med dem.

Skrevet

*hihi*

Våre tanter og onkler utgjorde tilsammen 4!

Skrevet

Hei.. Vi inviterte alle hans tanter og onkler, men kun utvalgte fra min side. Vi inviterte heller venner og bekjente faktisk. Fikk både gaver og hilsninger fra de som ikke var invitert, sånn er heldigvis min familie:)

Skrevet

Vi inviterte alle mine tanter og onkler, ettersom det er få, og vi har ganske god kontakt. Dessuten er det tradisjon i familien.

Min mann valgte å kun invitere de av sine han hadde kontakt med. For noen av de som ikke ble invitert, var dette tydeligvis greit, og vi fikk hyggelig kort og gave.

Andre har visst blitt veldig snurte av dette, og mente vi burde ha invitert alle.

Var faktisk noen av mine søskenbarn også som var snurt over å ikke være invitert, på tross av at vi ikke inviterte noen søskenbarn.

Skrevet

Vi inviterer kun de tanter og onkler som vi har kontakt med den dag i dag. Vi ser ingen grunn til å inviterer en haug med folk vi kanskje ser 1 gangi året. Vi inviterer heller flere venner.

Men, dette er jo et tema som er forskjellig fra familie til familie, ingen riktige svar er å gi. Dere må gjøre det som følses best for dere og ikke tenke på hva alle andre vil synes. Dette er deres dag og dere bestemmer!

Skrevet

Vi ba alle onkler og tanter på hver side om var over 30 stk. Vi droppet da søskenbarna våre, der har vi ikke telling på hvor mange det er.

Vi ba alle for da slapp noen å bli snurt fordi de ikke ble bedt, det samme gjalt for søskenbarn, siden vi ikke ba noen ble heller inegn sure av den grunn. Man er bare nødt til å begrense seg.

Min mann ba sin fadder da, som ikke er en del av familien :)

Skrevet

Vi droppet alle tanter og onkler (bortsett fra den ene som bor i nærheten og som har hjulpet oss masse med barna). Vi kjørte på med vennefest og var ca 40 gjester, hvorav mine og hans foreldre + en tante var de eneste "voksne". Resten var venner.

Har ikke angret et sekund på det.. (og mine foreldre har et veldig nært forhold til sine søsken, så det handler ikke om at man ikke har så mye kontakt - det handler om hvordan man selv ønsker å feire denne dagen. For oss var valget helt klart at vi ønsket oss en vennefest).

Skrevet

Vi har alle tanter og onkler på min side. En tante/onkel er utelatt på hans side, da han ikke har noe særlig kontakt med dem. Jeg kunne aldri ha invitert alle søskenbarn. Da hadde vi fort vært oppe i 100 gjester. To fetre som er mindreårige blir invitert sammen med foreldrene sine, og en kusine med mann blir invitert fra min side.

Skrevet

Her jeg kommer fra (Trøndelag) er alternativ 2 det mest vanlige. Ingen av våre venner reagerte på å være kaffegjester i og med at bryllupsmiddag er en familiegreie her omkring. Men alle gjør ikke som oss selvsagt, men veldig mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...