Gå til innhold

Hybelutgifter


Leonora

Anbefalte innlegg

Utgifter for hybelboere.

Jeg prøver meg her i denne gruppa og håper noen kan gi meg noen gode tips.

Jeg har ei datter som blir 16 år. Hun skal flytte på hybel til høsten. Hun skal bo i leilighet med en eller to jenter til og de skal betale ca 3000,- pr stk for ei stor fin leilighet.

Hvor mye penger trengs til resten????

I dag bor hun hjemme og hennes forbruk av div. toalettsaker, mat, klær osv saker går inn i vårt budsjett og gjør det vanskelig å beregne hennes forbruk. Hun er ikke spesielt kravstor og er flink med penger. Men hva bruker ei ung jente på mat og andre ulike utgifter. Disse jentene som hun skal bo med vet hun ikke hvem er enda, men jeg har forstått at de fleste ved denne skolen har helt separate matbudsjett og egne hyller i kjøleskapet og fryseren.

Hjelp meg gjerne med forslag på andre utgifter som er aktuelle og som hun trenger penger til.

Dere som er unge studenter hva koster det i mnd med små husholdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. prøver å huske hva mine utgifter var da jeg flytta for meg selv...

*tenke*

Strøm, dersom det ikke er inkludert i husleie..

Telefon (Selv om man har kontankort, så går det penger til det, man får bare ikke regning i posten ;) )

Transport (månedskort til buss og mellom hjem og skole)

Mat (Tror jeg brukte ca 1500 i måneden på mat, ellerno)

-Bare et tips: Be jenta gjøre storinnkjøp 1 gang i måneden eller uka(Krever en del planlegging da).. På den måten slipper hun å gå i butikken hver dag og bruke MER penger slik man gjerne gjør når man først er i butikken. Handlelapp er også glimrende :)

Klær kan man ikke kjøpe hver eneste måned når man er student..

Og ellers må man jo ha litt lommepenger også..

Ja... også går det aaaaaalt for mye til skolebøker på høsten. Spar til det!!!

Går lett 3-4000 der ja...

Jeg regner med at din datter får stipend fra lånekassa når hun flytter. Bare husk å søke ;) Da får hun ca 3000,- i måneden.

Jeg har hatt deltidsjobb siden jeg var 15.. Begynte med å jobbe en dag i uka... Det gir litt ekstra i pengboka..

Jeg kan ikke komme på noe mer i farta.. Men om det dukker opp mer, så skal jeg si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er student, og har disse utgiftene pr mnd;

leie 2000, mat 1500 (inkludert husholdningsartikler), tlf 500, busskort 410,

Så bruker omtrent 2500 til mer eller mindre fasteutgifter i mnd i tillegg til leie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernesol

Jeg var student frem til sommeren 2002, og brukte ca 6000 kr/mnd på alt det "faste" + de mest vanlige fritidsaktivitetene (dvs husleie, strøm, telefon -både mobil og fasttlf, mat, et par kinobesøk i mnd, treningsavgift helsestudio, buss/tog-kort). Husleien min var 2.650/mnd.

Et godt tips som i allefall fungerte bra for meg, er å sette av penger til det kommende halvårets husleie i begynnelsen av semesteret. Da er liksom pengene ikke tilgjengelig. Jeg har alltid vært flink med penger selv, men synes dette var utrolig oversiktlig og betryggende. Men det er kanskje ikke så lett nå som før i og med at stipendet utbetales i rater (før fikk man jo alt ved semesterstart).

Lykke til i allefall :)

-Stjernesol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...