Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om dere "drevne" jenter kan gi meg litt råd. Har en stund hatt lyst til å bli gravid. Vurderer nå å gjøre noe med det. Hvordan regner jeg eventuelt ut eggløsning??? er faktisk helt dum på dette området, så all info. mottas med takk. I tillegg har jeg angst for å føde og lurer på om noen har samme erfaring? Dette er grunnen for at jeg ikke har turt å bli gravid tidligere.... :sjokkert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å bli gravid er det bare å droppe prevansjon og ha masse sex, man trenger ikke tenke på eggløsning og styr i starten. ;)

Fødselsangst kan du få hjelp til. Snakk med legen din om det :)

Skrevet
For å bli gravid er det bare å droppe prevansjon og ha masse sex, man trenger ikke tenke på eggløsning og styr i starten. ;)

:Nikke: Enig. Det blir bare en stressfaktor.

Jeg hadde angst for alt mulig før jeg ble gravid, og har det fortsatt - halvveis inn i svangerskapet. Men hoppet likevel ut i det med begge beina fordi jeg visste at hvis jeg skulle sitte og analysere og vente til alt lå til rette ville jeg aldri blitt mor!

Mange vanskelige tanker forsvinner om du kan snakke med noen om det, f.eks din mor, kjæreste eller en jordmor.

Ang fødselsangst prøver jeg hele tiden å tenke på hvor mange kvinner som har gått gjennom dette før, så hvorfor skulle ikke jeg klare det? Frykten min ble mindre etter at jordmor fortalte at jeg kunne skrive et brev til sykehuset om hvilke redsler og tanker jeg hadde, slik at de kunne ta hensyn til hva jeg følte. Synes det hjalp mye bare å få høre at jeg kunne ta litt kontroll over situasjonen.

Lykke til! :klem:

Skrevet

....og ja - hvis du ikke har blitt gravid iløpet av en 6-12 mndrs tid - ikke få mer panikk eller bli redd for at noe er "gæli". For noen kan det faktisk ta litt tid...og for andre går det fort. Veldig individuelt m.a.o :)

Lykke til :)

...og gi oss rapporter da hehe ;)

Skrevet

Eggløsning er ca midt mellom starten av to ganger du har mensen. Tror folk er veldig forskjellige når det gjelder hva som er stress eller ikke når det gjelder prøving. Selv greide jeg ikke å la være å tenke på når eggløsning var osv. For meg var det en god løsning å ta eggløsningstester (som man kan kjøpe på apoteket), slik at jeg visste hvordan kroppen min fungerte.

Når det gjelder fødsel, så kommer man jo ikke unna at det er en tøff opplevelse for de aller fleste. Men det går stort sett alltid bra. Det er mange man kan snakke med og ting man kan lese for å forberede seg. Og ting blir litt annerledes når man faktisk sitter der høygravid og ønsker å få babyen ut av magen. Og det finnes faktisk ganske gode alternativer for smertelindring, selv om det er veldig in å skulle føde naturlig. Selv fikk jeg epidural, og det virket fantastisk bra.

Skrevet
Eggløsning er ca midt mellom starten av to ganger du har mensen.

Det er vel feil?

Mensen kommer ca 14 dager etter eggeløsning, men eggeløsningen kommer ikke bestandig 14 dager etter mens.

Det vil stemme med en som har 28-dagerssyklus, men en med f.eks. 40-dagersskylus, vil man ikke ha eggeløsning midt mellom to "menser".

Skrevet

Jeg hadde f.eks. EL 18 dager etter forrige mens' første dag. Og mens 14 dager etter det igjen. Altså syklus på 32 dager. (Sjekket EL med EL-tester)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...