Gjest SJ Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Hei! Jeg skal flytte fra samboeren min. Vi har hus sammen, men jeg blir ikke sittende igjen med noe fra det. Siden vi har et barn sammen som vi skal ha delt foreldrerett for ønsker jeg at jeg skal ha et stabilt fast hjem slik at det ikke blir til at jeg flytter fra leilighet til leilighet, syns det er best at hun vet hva hun skal forholde seg til når hun er hos meg samt at det er jo mye bedre å betale på noe eget enn og leie. Jeg har sett på tomannsbolig i et borettslag. Det står ikke hvor mye andelen i fellesgjelden er på, men står at det utgjør 3.347 kr. i mnd. i avdrag. Innskuddet er på 456000. Jeg har ca 300000 kr i årsinntekt (før skatt) også har jeg studielån på 120000 som jeg i snitt betaler i underkant av 1000 kr. i mnd på. Har jeg noen sjans til å få lån? Jeg har sendt inn søknader på noen forskjellige banker men aner ikke om jeg kan vente meg å få lån. Jeg har jo ikke noen egenandel jeg men er det veldig viktig? Jeg har regnet ut at boligutgiftene jeg kommer til å ha er ca 6500 i mnd + strøm. Kommunale avgifter er inkl. i de 3347 i mnd. Er så spent for jeg skulle virkelig ønske dette går i orden. Jeg klarer jo 6500 i mnd, det må jeg jo ut med uansett om jeg skal leie også. Hadde vært så fint å slippe dette!
Gjest Deception Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Hvis dere eier hus sammen, må vel samboeren din betale deg ut din andel hvis han skal overta alene?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 + siden dere har felles barn skal dere dele boet i 2 selv om den andre halvpart ikke eier halve....
Gjest niomi Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 + siden dere har felles barn skal dere dele boet i 2 selv om den andre halvpart ikke eier halve.... ← Og det er bare BS. Dersom huset står i samboers navn, og samboer har hele lånet er huset h*ns. Med mindre de har samboerkontrakt som sier annet. Spiller ingen rolle hva den andre part har lagt inn i fellesutgifter, eller om de har barn, eller om de har vært samboere i tusen år. Samme gjelder ektefeller hvor den ene eide huset før ekteskapet ble inngått. Det man tar med inn i et ekteskap tar man også me ut.
Gjest SJ Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Ok, men glem det... Bare gå ut i fra at jeg ikke har noe fra det andre huset da... Jeg må sjekke opp nærmere om dette, men kommer uansett ikke til å mase om det.. Men hvor vanskelig er det å få lån ut ifra de opplysningene jeg skrev....?
Gjest niomi Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Fellesgjelden pleier ofte å gå til mer enn nedbetaling fellesgjeld - kommunale avgifter, vaktmester, etc. pleier å være inkludert. Du har inntekt på 300K. Vil da kunne få lån på 3X inntekt, 900K (min bank trakk ikke fra studielånet fra denne summen, så bankene har forskjellig policy på sånt). Disse 900K skal imidlertid også inkludere fellesgjeld. Og jeg tviler vel på at du får rekkehus for under millionen noe sted...Du bør finne ut hva fellesgjelda er før du kontakter bankene. For de vil garantert ville vite den før de svarer. mulig du kan få lån til noe dyrere dersom det er avdragsfritt i noen år.
Lourdes Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Sikker på at det er avdraget som er på kr 3.346? Og ikke husleie dvs. ofte inkluderer den både renter og avdrag på andel av fellesgjeld i tillegg til kommunale avgifter, vedlikehold mm. Dette er noe du må sjekke opp. Snakk med melger. Det er vanskelig å si hvor mye du kan få låne. Det er så forskjellig fra bank til bank og fra en saksbehandler til en annen i samme bank.
Lourdes Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Ok, men glem det... Bare gå ut i fra at jeg ikke har noe fra det andre huset da... Jeg må sjekke opp nærmere om dette, men kommer uansett ikke til å mase om det.. Men hvor vanskelig er det å få lån ut ifra de opplysningene jeg skrev....? ← Du får nok lån, men jeg ville tippe at du ikke får mer enn maksimalt 1 mill (tipper ca 800.000 kanskje?). Dette fordi at du har barn. Dersom dette er førstehjemslån så er det ofte lettere enn vanlige betingelser. Banker kvier seg gjerne for å låne til utover 80% av verdien på boligen. Vanskelig å si noe mer, det blir bare synsing.. Gå i banken og snakk med en rådgiver. Noen av bankene brukte uhyre lang tid på å svare på mine mail ang. lån. DnB NOR er klart kjappest på nettsøknader. Ellers så tror jeg nesten det går kjappere å få svar fra en rådgiver på en filial. Sparebank 1 ringte meg faktisk etter at jeg allerede hadde kjøpt leiligheten. (Det gikk over en uke før jeg fikk svar.)
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #9 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg ville utansett sjekket hvor mye fellesgjelden er på rekkehuset. Det har vært skrevet mye i media i det siste om borettslag med lavt innskudd ( noe jeg synes det var på det du hadde sett på) - og med en stor fellesgjeld. Når du skal kjøpe borettslag på du se på totalen : innskudd + fellesgjeld.
Lizzee Skrevet 21. oktober 2006 #10 Skrevet 21. oktober 2006 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=130355 Du kan søke via kommunen om lån eller det du mangler av egenkapital for å få et lån i bank. Lykke til!!!
Gjest SJ Skrevet 21. oktober 2006 #11 Skrevet 21. oktober 2006 Innskuddet er 30% av andelen i fellesgjelda så da er andelen på litt over 1200000 da... nærmer 1.3.. Jeg får ta meg en runde å spørre bankene da så får jeg se.. Boligen er holdt av i en uke til meg så jeg får sjekket ut finansiering.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #12 Skrevet 21. oktober 2006 Hvis dere eier hus sammen, må vel samboeren din betale deg ut din andel hvis han skal overta alene? ← Ikke hvis ikke hun har kommet med noe innskudd til den felles boligen.
Gjest Deception Skrevet 21. oktober 2006 #13 Skrevet 21. oktober 2006 Ikke hvis ikke hun har kommet med noe innskudd til den felles boligen. ← Vel, hvis de har hatt boligen en stund, har sannsynligvis både boligen steget i verdi, og de har betalt ned på lånet, så det burde tas ny takst, så hun kan få del i verdiøkningen.
Gjest niomi Skrevet 21. oktober 2006 #14 Skrevet 21. oktober 2006 Vel, hvis de har hatt boligen en stund, har sannsynligvis både boligen steget i verdi, og de har betalt ned på lånet, så det burde tas ny takst, så hun kan få del i verdiøkningen. ← Det har hun vel faktisk ikke krav på. Er det hans bolig, har hun deltatt med husleie som leieboer, og her skilles ikke på om man er kjæreste med den man leier av eller ikke.
Gjest Deception Skrevet 21. oktober 2006 #15 Skrevet 21. oktober 2006 Det har hun vel faktisk ikke krav på. Er det hans bolig, har hun deltatt med husleie som leieboer, og her skilles ikke på om man er kjæreste med den man leier av eller ikke. ← I startinnlegget sier hun at "vi har hus sammen", så da må man bare gå ut fra at de faktisk begge er oppført som eiere og låntakere. Men så lenge vi ikke får nok opplysninger, blir det hele ren gjetting fra både min og din side.
Gjest niomi Skrevet 21. oktober 2006 #16 Skrevet 21. oktober 2006 Ikke sant? For jeg tolker det som om de bor i et hus sammen, men som hun ikke har noe krav i. Ha en fin helg, Desception!
Lourdes Skrevet 22. oktober 2006 #17 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Innskuddet er 30% av andelen i fellesgjelda så da er andelen på litt over 1200000 da... nærmer 1.3.. Jeg får ta meg en runde å spørre bankene da så får jeg se.. Boligen er holdt av i en uke til meg så jeg får sjekket ut finansiering. ← Hvis du må låne de kr 450 000 og fellesgjelden er på ca kr 1.200.000 får du en total gjeld kr 1.650.000. Det høres litt mye ut i forhold til din inntekt, men jeg ønsker deg lykke til med lånesøknadene. Har du noe egenkapital? Har du mulighet til å få noen til å til å stille realkausjon for deg? Kan du ha med noen som medlånetager? Dette er ting du kan tenke igjennom og som potensielt kan hjelpe deg med å få lånet. Endret 22. oktober 2006 av Lourdes
Gjest Gjesta Skrevet 23. oktober 2006 #18 Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har sett på tomannsbolig i et borettslag. Det står ikke hvor mye andelen i fellesgjelden er på, men står at det utgjør 3.347 kr. i mnd. i avdrag. Innskuddet er på 456000. Jeg har ca 300000 kr i årsinntekt (før skatt) også har jeg studielån på 120000 som jeg i snitt betaler i underkant av 1000 kr. i mnd på. Har jeg noen sjans til å få lån? Jeg har sendt inn søknader på noen forskjellige banker men aner ikke om jeg kan vente meg å få lån. Jeg har jo ikke noen egenandel jeg men er det veldig viktig? Jeg har regnet ut at boligutgiftene jeg kommer til å ha er ca 6500 i mnd + strøm. Kommunale avgifter er inkl. i de 3347 i mnd. ← Når jeg flyttet for meg selv for 5 år siden kjøpte jeg en leilighet til 560 000, lånte mesteparten. Hadde 265 000 i året og renta var høyere enn nå. Borettslag det også, litt over 2000 i husleie. Hadde litt mindre studielån enn deg, men betaler omtrent det samme. Hadde ingen problemer med å få lån. Nå har jeg ingen barn da... Innskuddet er 30% av andelen i fellesgjelda så da er andelen på litt over 1200000 da... nærmer 1.3.. Jeg får ta meg en runde å spørre bankene da så får jeg se.. Boligen er holdt av i en uke til meg så jeg får sjekket ut finansiering. ← Er det avdragsfrihet her i et visst antall år? Husleien virker lav i forhold til fellesgjelda. Hvis husleien øker kraftig om f.eks. 5 år tror jeg du vil få problemer. Jeg hadde kanskje valgt en litt eldre leilighet med en gang hvis jeg ikke hadde hatt egenkapital der det ikke ikke vil komme slike økninger i husleie. Så heller eventuelt kjøpe noe større etter noen år når jeg hadde litt egenkapital.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå