Gå til innhold

Hvem betaler lærlinglønna?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, hvem sitt budsjett er det lærlinglønna går på? Om noen for eksempel har lærlingplass på sosialkontoret, vil lønna settes på sosialsektorens budsjett, eller vil det være på personalavdelingens budsjett, ettersom det er opplæring og ikke ordinære ansettelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker? For det var kommunens personalsjef som bestemte at jeg skulle få lærlingplass, ikke avdelingen jeg jobber i :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare det enkelt:

Det er overordnet politikk i kommunen å ta inn lærlinger. Kommunen har et overordnet felles budsjett, som de fordeler utover til de forskjellige avdelingene (f.eks. sosialkontor). Eventuell lønn til lærling er således på en måte inkludert.

En personalsjef i kommunen er øverste personalsjef for alle i kommunen, ikke bare for de som er på hans avdeling, så han kan bestemme at du skal plasseres på sosialkontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg har krav på lærlinglønn, må trygdekontoret få ekstra overføring til budsjettet sitt?

Jeg er muligens ansatt på en ugyldig kontrakt (uten lønn), men har ikke lyst til at sjefene på arbeidsplassen min skal synes jeg er vanskelig som legger ekstra press på budsjettet deres, så jeg håper det ikke går ut over økonomien til avdelingen min om jeg krever lønn, da er det bedre om kommunen må dekke det.

Uff, kinkig situasjon dette, jeg kommer nok til å bli upopulær, men håper det blir så få som mulig som misliker meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kråkebolle

Er du ansatt som lærling har du krav på både arbeidsavtale og lønn, riktig nok lavere lønn enn en "vanlig" ansatt, men dog har du krav på lønn.

Hvilken avdeling som skal utbetale lønna di kan ikke hindre deg i å kreve få utbetalt den lønna du har krav på. Å "ansette" folk uten å lønne dem er slaveri, og meg bekjent er slaveriet avskaffet i Norge.

Om du er redd for å belaste budsjettet med for mye, skal du vite at du koster arbeidsgiveren under halvparten av de andre ansatte, og yter sikert mer enn 50%.

Stå på krava!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at jeg ikke kan la være å kreve lønn om jeg har rett på det, Kråkebolle, men det er også viktig for meg å ha et godt forhold til mine overordnede. De skal jo være referanser for meg når lærlingtida er over, og det gjør også arbeidsdagen min mye hyggeligere om de liker meg.

Skal få fagforeningen til å se på arbeidsavtalen, og om det viser seg at jeg skal ha lønn får jeg ta det opp på en så diplomatisk måte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkebolle

Om jeg måtte være slave for å få en god referanse ville jeg gjerne unnvært den referansen. Sørg for å få lønn der du er eller en annen jobb. Lønn er ikke noe som skal utbetales hvis sjefen vil. Ikke en gang på sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarteren!

Du skriver trygdekontor et sted, men sosialkontor i ditt første innnlegg.

Selv om de to kontorene nå etterhvert skal samordnes på samme sted (kalt NAV), så er sosialkontoret en kommunal avdeling på kommunale midler (penger), mens trygdekontoret er en statlig. De har således IKKE samme kommunale budsjett, og kommunen har ingenting med trygdekontoret å gjøre. Hvis personalsjefen i kommunen har skaffet deg lærlingplass i en statlig bedrift, så er det pga. at kommunen ønsker å få sine unge ut i arbeidslivet og da forhører man seg overalt.

Du må ha misforstått. Du kan umulig ha blitt ansatt i en offentlig bedrift som lærling uten lønn! Det er ordnede forhold for lærlinger i det offentige, og de får tarifflønn som lærling. Så ingen blir "sur" om du skal ha betaling. Det er helt ordinært (vanlig). Men hvis du føler deg utrygg, henvend deg til fagforeningen på stedet (FO på sosialkontoret og NTL på trygdekontoret) og be dem se på kontrakten din og forklare deg nærmere om rettigheter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte bare sosialkontoret og trygdekontoret som eksempler, jeg jobber egentlig i en annen kommunal instans. Liten kommune, så jeg har ikke lyst til å bli gjenkjent :sjenert:

Og jeg har faktisk blitt ansatt uten lønn, det står både på arbeidsavtale og lærlingekontrakten. Saken er at jeg mottar en trygdeytelse, og om jeg hadde deltatt på opplæring eller andre tiltak gjennom Aetat, så hadde jeg ikke hatt krav på betaling. Så jeg tror personalsjefen ikke kjenner reglene, og at h*n tror at disse reglene også gjelder i dette tilfellet, at trygden skal være "lønn" for å jobbe.

Og jeg tror nok de vil bli litt sure, for kommunebudsjettet er ikke særlig romslig. Men budsjettet mitt er også særdeles lite romslig, så jeg har ikke råd til å la være å ta det opp. Uff, gruer meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes trygdeytelser som gjør at man ikke får lønn om man jobber, men at trygda er inntekten og jobben en mulighet til å få lønn senere. Husker ikke hva dette heter, men har blitt informert om det av Aetat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkebolle

Det finnes flere ordinger der trygdeytelser erstatter lønn, så det er ikke sikkert at du er ansatt på ulovlig kotrakt.

Ta kontakt med fagforeningen og saksbehandleren din på NAV-kontoret (Trygd/Aetat) så kan de hjelpe deg å finne ut av dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Det begynner å bli litt klarere. Men uansett, hvis du er ansatt som lærling eller lærekandidat, SKAL avtaleverket følges, og da skal du ha lønn. Trygdeytelsen har ikke kommunen som sådan noe med, men har du lov til (av trygdekontoret) å tjene noe utenom?

Her kan du lese det som står i hovedtariffavtalen for kommunen om lærlinger og lærekandidater (kap. 7):

http://www.ks.no/upload/4196/14791_Hovedtariffavtalen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...