Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, jeg trenger deres meninger i en sak.

Sett at Helene (2,4 år) gjentatte ganger kaster sand på andre barn i sandkassa. Hun får beskjed om å holde opp, men kort tid etter gjentar hun sandkastinga.

I dette tilfellet settes hun på en benk av en voksen hvor hun må sitte helt til hun har sagt unnskyld. Hun blir sittende der lenge, oppimot en halvtime, før den voksne inngår et slags kompromiss med Helene, og hun kan leke igjen.

Den voksne er hele tiden synlig frustrert over at den lille jenta ikke sier unnskyld.

Dere som er for timeout-metoden; er det ok å bruke den på et to år gammelt barn? Hvordan mener dere den voksne ellers kunne løst situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er en toåring i stand til å forstå betydningen av ordet unnskyld? Hvis hun sier unnskyld, er det liksom en garanti for at det ikke vil skje igjen? Lærer barnet noe om empati og sosiale spilleregler?

Skrevet

Helt enig med Nigo-San! Du skriver veldig mye av det jeg tenker.

Skrevet

Jeg liker ikke at voksne tvinger barn til å si unnskyld. Min erfaring er at de tilslutt gjør ting de ikke får lov til, for det er bare å si unnskyld etterpå.

Ellers er jeg enig med det Nigo-San sier.

Skrevet

Jeg tror at hvis man setter et så lite barn på benken så lenge, så vil barne miste oversikt over grunnen til at det ble satt på benken. Det vil ikke helt se sammenhengen handling-konsekvens, det blir utvannet. Jeg tror det er bedre å ta barnet ut av sandkassa med en gang hun kaster sand, kanskje med 1 advarsel først siden hun er liten og kanskje ikke husker så godt, men så bare si at barn som ikke kan leke fint med andre barn i sandkassa får ikke leke der. Så gå og gjør noe annet eller gå hjem.

Skrevet

For noen er det urimelig å være så utviklet at de klarer å forstå og si unnskyld når de er 2 år. For mange 2åringer vil jeg si.

Men for et fåtall så vil dette være en grei løsning. For mange vil det bare være en litt kjip tid, alene på benken. Og den voksne får konsentrert seg om de andre barna uten ødeleggende sandkasting.

De voksne burde ikke være irritert og de kunne fulgt opp jenta, for å ta henne før hun kaster sand, og for å jevnlig kunne få løst time-outen. Men jeg regner me dat dette er i en barnehage, hvor man er litt mer enn 1 barn pr. voksen og at slik da dessverre kan skje. Dersom dette er noe som gjentar seg utallige ganger, bør de ansatte sette av en voksen til spesiell oppfølging av denne jenta, slik at de tar problemet ved roten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...