orakel Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Vi ønsker å gifte oss i en kirke som vi ikke sogner til og som verken min forlovede eller jeg er døpt og/eller konfirmert i. Har snakket med kirken og fått beskjed om at vi må sende skriftlig søknad til menigheten om å få gifte oss i den aktuelle kirken. Er det noen her inne som har gjort det samme og som kan fortelle om sine erfaringer? Hva skrev dere i søknaden, var det enkelte punkter som var mer avgjørende enn andre for innvilgelsen/avslaget? Jeg tenker på å skrive om min og min forlovedes tilknytning til kirken, hvorfor vi nettopp ønsker denne og litt om vårt forhold til troen. Tips mottas med takk Endret 20. oktober 2006 av orakel
water1 Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 VI skal gifte oss i en kirke ingen av oss sogner til, men må ikke skrive søknad. Sendte mail til kirken i dag jeg, og spurte om de hadde ledig den aktuelle dagen.Det hadde de, og skrev oss opp til vigsel. Men, jeg antar at de gjør det på den måten dersom det er en veldig populær kirke.. "Jeg tenker på å skrive om min og min forlovedes tilknytning til kirken, hvorfor vi nettopp ønsker denne og litt om vårt forhold til troen." Høres ut som en god ide.... Lykke til Håper dere får dend da..
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 Hørtes ut som du hadde grunnaget for en god søknad der ja. Vi kal også gifte ossi en krike vi ikke sogner til. Jeg er døpt der, men det betyr ingenting. Denne kriken er ganske populær for vigsler, for å ligge i den tross alt lille byen Ålesund, men vi fikk plass den datoen vi ønsket, fordi der var ledig. Det ble ordnet over mail/telefon, og vi trengte altdri søke, så det har jeg nok ikke noen erfaring med. Har aldri hørt om å måtte søke skriftlig, faktisk. Og siden jeg nå først "er her", så vil jeg gjerne gratulere med forlovlsen, for det har jeg ikke "rota meg til å gjøre" enda, men med 13 dager til ringn er klar er det nok et relativt nyforlovet orakel vi har med å gjøre?
orakel Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Takk for innspill Water1 Tusen takk Malama Jepp, det hele er ganske nytt, vi har vært forlovet i knappe 2 uker Jeg har søkt på bryllupsforumet og ikke funnet noen info om andre som har måttet skrive søknad, kun info om hva de må betale for kirker de ikke sogner til. Litt merkelig det hele, men jeg vet at kirken er en av de mer populære i byen. Endret 20. oktober 2006 av orakel
helenaa Skrevet 23. oktober 2006 #5 Skrevet 23. oktober 2006 Det er sikkert bare en kirke som liker å ha orden i systemet. Det er ikke sikkert de vurderer søknadene så nøye - sannsynligvis vil de bare ha det skriftlig. Ikke skriv langt, men få fram hvorfor dere vil gifte dere der. Lykke til, da!
Pastor Knut Skrevet 23. oktober 2006 #6 Skrevet 23. oktober 2006 Vi ønsker å gifte oss i en kirke som vi ikke sogner til og som verken min forlovede eller jeg er døpt og/eller konfirmert i. Har snakket med kirken og fått beskjed om at vi må sende skriftlig søknad til menigheten om å få gifte oss i den aktuelle kirken. Er det noen her inne som har gjort det samme og som kan fortelle om sine erfaringer? Hva skrev dere i søknaden, var det enkelte punkter som var mer avgjørende enn andre for innvilgelsen/avslaget? Jeg tenker på å skrive om min og min forlovedes tilknytning til kirken, hvorfor vi nettopp ønsker denne og litt om vårt forhold til troen. Tips mottas med takk ← Dette hørtes da veldig omstendlig og høytidelig ut - dette med å måtte skrive egen søknad. Det er nok svært forskjellig praksis blant menighetene her i landet, ser det ut som. Da jeg jobbet som prest i DNK holdt det med at de som ville gifte seg tok en telefon og forhørte seg om kirka var ledig. Var den det, da ordnet det seg som regel med bryllupet også.
Susan Sto Helit Skrevet 24. oktober 2006 #7 Skrevet 24. oktober 2006 Vet at det er fler ekirker i området der jeg bor som kun tar inn folk som enten sogner dit eller har tilknytning. (Vi hadde sterk tilknytning, og nevte dette ved første kontakt. Derfor var det ikke noe problem.) Ville tro at det kirken ønsker er en skriftlig henvendelse om hvorfor dere ønsker nettop denne kirken, framfor en annen kirke. Har dere en god grunn, kan det nok tenkes dere får lov, selv om dere ikke normalt kvalifiserer for vigsel i denne kirken. Noen kirker har så stor pågang at de må filtrere. Lykke til, høres ut som du egentlig vet hva du bør skrive selv.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #8 Skrevet 24. oktober 2006 Du kan eventuelt ringe kirkekontoret og spørre hva som skal til for å få ett unntak. Det er en erlig sak å spørre så du veit hva du skal vektlegge i din søknad.
tuji Skrevet 24. oktober 2006 #9 Skrevet 24. oktober 2006 Jeg jobbet i en kirke hvor det var veldig populært å gifte seg, og der måtte utensogns brudepar skrive søknad. Man måtte ha en eller annen tilknytning til kirken, enten være døpt eller konfirmert der, eller ha bodd i området. Skriv hvorfor du vil gifte deg der, og hvilken tilknytning du har til kirken. Det er ikke nødvendig å skrive noe om deres forhold til troen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå