Gå til innhold

innekatt?hmmmm hvordan

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi bor i 4 etasje og vil ha en innekatt....nettopp pga kosen, og rensligheten..det erdet vi ønsker, en katt som trenger oppmerksomhet fra oss og som kun er inne..

det vil lurer på er hvordan vi skal skaffe en innekatt.. ser jo på finn.no alle som gis bort. men det står sjeldent at det er innekatter. er det slik at innekatter må kjøpes?? eller tar man bare en katt og venner den til å være inne??? hva om det skulle skjære seg? vi kan absolutt ikke ha en utekatt.. menv i vil jo ikke ansakffe oss et dyr, og måtte kvitte oss md det bare pga det..det er ikke slik vi ønsker å gjøre med et dyr!!

råd tas imot

stemmer også at innekatter er mer rolige??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En innekatt kan være en kattunge om fortsatt ikke har vært ute. Altså så den ikke vet hva den går glipp av! Ikke ta i mot en som har vært ute for så å vende den på å være inne.

Ang. å være rolig så er det noen raser som er roligere enn andre men det er somregel mer peronligheten det går på.

Skrevet

Å skaffe en innekatt: Få en kattunge og ikke ha den ute! Helst to da en katt alene ikke trives noe særlig og kan lett finne på mye rart fordi den kjeder seg...

Enn innekatt behøver ikke være roligere, men det kommer jo ann på rasen også! Og personligheten.

Skrevet

Etter min erfaring er det kun rasekatter som er egnet til å holdes som innekatt. I min familie har vi mange perserkatter som aldri er utendørs, og de har heller ikke behov for det. Det behovet er på et vis avlet bort, og de har de kjempefint med å være innendørs. De er også mye roligere enn vanlige huskatter.

Har også hatt flere huskatter, som har fått være ute. Jeg mener det er rent dyreplageri å ha disse kattene som innekatter, for det ligger i genene deres å få være ute. Alle jeg har hatt har vært såpass viltre at de ville rasert hele huset om de ikke skulle fått vært ute og rast fra seg...! :)

Så jeg vil anbefale en perser, det er nydelige katter med et fabelaktig behagelig lynne. Krevet litt pelsstell, men å ha et husdyr innebærer uansett litt ekstra jobb.

Skrevet
Etter min erfaring er det kun rasekatter som er egnet til å holdes som innekatt. I min familie har vi mange perserkatter som aldri er utendørs, og de har heller ikke behov for det. Det behovet er på et vis avlet bort, og de har de kjempefint med å være innendørs. De er også mye roligere enn vanlige huskatter.

Har også hatt flere huskatter, som har fått være ute. Jeg mener det er rent dyreplageri å ha disse kattene som innekatter, for det ligger i genene deres å få være ute. Alle jeg har hatt har vært såpass viltre at de ville rasert hele huset om de ikke skulle fått vært ute og rast fra seg...!  :)

Så jeg vil anbefale en perser, det er nydelige katter med et fabelaktig behagelig lynne. Krevet litt pelsstell, men å ha et husdyr innebærer uansett litt ekstra jobb.

Vel, her er jeg veldig uenig med deg. Jeg har selv to stk huskatter som innekatter. Og jeg kjenner til mange andre andre med huskatter som innekatter.

Men en forutsetning for at kattene skal trives inne er at man har to stk. jeg synes IKKE noe om enslige innekatter, det synes jeg er uforsvarlig.

Men kattene må aldri ha vært ute, og man må bruke masse tid til aktivisering og elelrs legge forholdene til rette. Veldig fint for kattene å få være på en balkong, men viktig å sikre på balkong og vinduer så kattene ikke ramler ut.

Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale å ikke skaffe seg en innekatt. Det strider totalt mot kattens natur (hvis noen raser er avlet slik at de ikke lenger har det å "være ute" i deres natur, så mener jeg de er avlet til ødeleggelse på grunn av menneskers egoisme).

Det er ikke en menneskerett å ha dyr. En katt har visse behov som må oppfylles for at den skal få utfolde seg og få leve et så tilnærmet naturlig liv som mulig selv om den er temmet og er et kjæledyr. Hvis man lever slik at man ikke kan gi katten dette, så bør man ikke skaffe seg en. Hvis man gjør det likevel, så er ens et personlige ønske om å ha en katt høyere enn ens ønske om å gi katten et så naturlig og bra liv som mulig. Og det er, med all respekt å melde, en egoistisk tanke.

Jeg synes det er trist at vår aksept og respekt for dyrenes egenart har blitt satt såpass til side for våre egoistiske ønsker at innekatter faktisk har blitt en akseptert del av samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...