Gå til innhold

Grøt-lei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når 10-mnd gutten er lei grøt og heller ikke vil ha velling?

Er redd for at han ikke skal få i seg nok av de viktige vitaminene osv osv osv.

Han spiser gladelig en brødskive med f.eks leverpostei, prim og brunost,

og fortsatt 3 flasker NAN pr dag a 200 ml.

Biola-yoghurt glir også lett ned, samt et halvt middagsglass pr dag.

Er det så viktig å pese med denne grøten, eller er det bare å innse at han er så lei og ikke gidder ha det mer? Forsøkte velling etter 1 uke, men det falt ikke i smak da heller...Kanskje vente enda lenger?

:roll:

Tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vil ha mat for store gutter, ikke mat som passer for babyer... :ler::ironi:

Ærlig talt, jeg tror ikke du har annet valg enn å gi ham den maten han vil ha! Men ved å introdusere nye påleggsorter (makrell i tomat, leverpostei, ost, osv), samt bruke tran eller biovit, så behøver du ikke være redd for næringsinnhold.

Skrevet

Man MÅ jo ikke gi grøt da...

Han får nok nok med en brødskive med variert pålegg...

Hvorfor stresse med grøten da?

Skrevet

Snuppa mi kutta også ut grøt på den alderen der, hun ville heller ha brødskive. La gutten din få det han vil ha, bare pass på at det er variert og sunt :-)

Skrevet

Frøkna mi ble også lei grøt på den alderen, men ved å variere smaken ved å tilsette moset banan, revet eple, revet gulrot, fruktmos på beger o.l så gikk grøten ned på høykant igjen.

Skrevet

Det kan være lurt, som gjest sier, å tilsette litt smak i grøten. Alt som smaker godt, uten sukker, kan blandes i. Men om gutten spiser brødskiver med variert pålegg, så får han nok i seg det han skal uansett. Mine unger har også nektet å spise mer grøt ved ti-måneders alder. Bortsett fra hjemmelagd havregrøt da. Brukte å gi de brød til frokost og havregrøt til kvelds, eller omvendt om det høvde sånn.

Jeg blandet også littegrann grøtpulver i yoghurten, for å få den å mette mer, og for at den ikke skulle renne så mye.

Skrevet

Vi har alltid hatt litt frukt på siden av grøten, og tatt litt på hver skje. Hvor mye grøt gir du da? 2 ggr for dag? Mer?

Ikke uvanlig at de blir lei grøt på den tiden, og det finnes fine alternativer. Nå kan du gi "alt" av pålegg (uten honning og evt. fisk og egg og sånt om dere foreldre er allergiske).

Det som er viktig å tenke på når man ikke gir grøt, er at grøten er en viktig jernkilde. Alternativene er grovt brød, broccoli og litago prim med tilsatt jern (det er ikke jern i brunost eller prim). Og å ikke gi melk samtidig, det hemmer jernopptaket.

Skrevet (endret)
Vi har alltid hatt litt frukt på siden av grøten, og tatt litt på hver skje. Hvor mye grøt gir du da? 2 ggr for dag? Mer?

Ikke uvanlig at de blir lei grøt på den tiden, og det finnes fine alternativer. Nå kan du gi "alt" av pålegg (uten honning og evt. fisk og egg og sånt om dere foreldre er allergiske).

Det som er viktig å tenke på når man ikke gir grøt, er at grøten er en viktig jernkilde. Alternativene er grovt brød, broccoli og litago prim med tilsatt jern (det er ikke jern i brunost eller prim). Og å ikke gi melk samtidig, det hemmer jernopptaket.

Jeg ga vanligvis grøt til frokost og før leggetid. Nå er det 0 ganger!

Men han sluker brød og har fått sansen for prim (må kjøpe Litago neste gang!), leverpostei, brunost. Det er vel kanskje OK å gi makrellfilet i tomat nå? Spiser 1 skive til frokost og 1 til kvelds, da virker han mett :)

Synes det er rart at den nesten ikke selges middagsglass med fisk, hittil bare sett Småfolks fiskeboller i hvit saus, og Nestlè poteter og laks...Er det fordi man ikke bør gi fisk til barn fra 8mnd?

MEN jeg gir jo melk til begge brødmåltidene - hemmer det virkelig jernopptaket?

Kan ikke akkurat kutte ut melken til brødet....

Endret av Smørblomsten
Skrevet

Jeg fikk høre av helsesøster at en ikke skulle gi fisk før barna var 1 år.

Grunnen husker jeg ikke...

(Men jeg må innrømme at jeg ikke fulgte hennes råd der, siden Lillebanan ELSKET (og elsker) makrell i tomat)

Kanskje det er derfor det er så lite fiske-middagsglass?

Det er vel MME du gir til måltidene enda vil jeg tro (siden vanlig melk helst ikke skal gis i ren form før de er 1 år)

Og om jeg ikke husker feil så er det greit å kombinere MME og brød

Skrevet

Vi sliter med det samme. Virker rett og slett lei, så vi prøver nå å gi det litt mer sjelden. Usukret fruktjuice kan være et bra alternativ til melk, siden juicen inneholder c-vitaminer som gjør at jernet lettere tas opp i kroppen. Så kan man heller gi melk (gir dere forresten kumelk så tidlig som 10 mnd?) ellers hvis man vil det. Min gutt får bare pupp og mme, ikke kumelk.

tingeling

Skrevet

Gi barnet brød med brunost, leverpostei og makrell i tomat. Gi ham middag som dere spiser, men uten salt, gi mat med tyggemotstand og begrens grøten til fx et kveldsmåltid.

Vår gutt spiste ikke grøt før han var ti måneder, har fått smakebiter med tyggemotstand siden han har fire mndr og så gir vi d-vitamindråper. Han er en tjukk liten going som vokser helt fint!

Skrevet

Sønnen vår ble også lei grøt da han var i den alderen. Det vi gjorde var å kutte litt ned på grøt-måltidene og ga han mer av andre ting som f.eks. brødskive.

Er ikke så farlig om du kutter ut hele grøten heller da... ;)

Skrevet

Ble overrasket over hvor mye sukker du gir barnet ditt, og så er du redd for at ungen ikke vil ha grøt?

Ærlig talt, hvilke vitaminer er det i grøten som ikke frisk frukt og grønnsaker samt vitaminer for barn (tran) inneholder? Du kan f.eks koke og mose grønnsakene, servere fisk på brødskive osv osv.

Få opp øynene for hva som er sunt, barnegrøt er kanskje ikke beste alternativet.

Og - prim og brunost er rene sukkerbombene!!!

Skrevet

Nei, gir ikke vanlig melk - men MME ja.

Fortsetter med brød 2 ganger daglig, med pålegg som leverpostei, litago prim og makrellfilet i tomat :)

Biola yoghurt ble anbefalt at barnelegen, så det får han som regel 1 gang pr dag.

At det er sukker i brunost er greit nok, men ikke så mye at det er skadelig akkurat :ironi:

Jeg propper så abosolutt ikke ungen min full av sukker, verre er det når jeg ser foreldre som lar barna smake på "alt" fra iskrem, bamsemums til brus :overrasket:

Skrevet

Min gutt på 6 mnd er også grøt lei. De siste dagene har jeg måtte gi brødskive til kvelds, også litt flaske etterpå (han får ikke flaske ellers). Jeg synes dette er helt greit, på sikt skal han jo få børd på kvelden, men det tar litt lengre tid og metter litt mindre føler jeg enn grøt. Men på morraen vil han ha grøt, sikkert fordi ha er så sulten da. Jeg har blandet litt kanel i grøten, og det likta han godt, ellers har jeg blandet med frukt, men hadde liten effekt. Min mor hadde blandet i litt blåbærsyltetøy (hjemmelaget, men dog med litt sukker i) og det funket fint.

Helsesøster svarte meg at man fint kunne gi fisk til småbarn, så jeg har laget middag med både laks og makrell i tomat til Lillegutt. Han er derimot ikke glad i makrell i tomat, og etter to dagers prøving med brekning og veldig lukket munn gav jeg opp. Men laks derimot (i hvit saus) går ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...