Gjest Husmor Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Vi har en vanlig huskatt (kastrert hannkatt). For å spare litt kroner lurer jeg på om man kan gi katter hundefor. Bruker å kjøpe boksmat/tørfor på coop og har lagt merke til at hundemat er billigere enn kattemat. Dette gjelder både lavprismerker og merkevarer. Hva er forskjellen i innholdet feks kattemat/hundemat med storfekjøtt?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Nei. Katt og hund har forskjellig næringsbehov.
Gjest Yzma Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 http://www.canis.no/redirect.php?target=/i...r=39592&start=1 Lurte litt selv, så fant en link til deg:P
juliannae Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Selv om det med en gang virker dyrere, lønner det seg å handle kjente matvarer hos dyrebutikker. Dyrene får da i seg mye mer næring på mindre mengde mat og spiser derfor mindre. Med en gang dyra her får dagligvare dyremat slukker de det rått, og det er tomt på 1-2-3. Det inneholder også masse sukker som ikke er bra for dyra
Gjest Eir Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Katter trenger generelt sett mye mere proteiner enn hunder. En annen viktig forskjell er at kattemat inneholder taurin, som er ett nødvendig stoff for katter, så det vil på lang sikt være skadelig for katter å få kun hundemat. Du bør også sjekke næringsinnholdet på den maten du kjøper i daglivarehandelen, opp mot hva osm er nødvendig, da denne ofte ikke inneholder nok proteiner, hverken for hund eller katt.
lillesky Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Den største katten min spiser helst hundemat, selv om kattemat-skåla er full...
Gjest Eir Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Den største katten min spiser helst hundemat, selv om kattemat-skåla er full... ← Da bør du sjekke næringsinnholdet i kattematen du kjøper, det kan være ett tegn på at den ikke er god nok. Og dersom katten din ikke spiser av sin egen mat i det hele tatt bør du også finne en annen måte å få i den taurin på.
lillesky Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Da bør du sjekke næringsinnholdet i kattematen du kjøper, det kan være ett tegn på at den ikke er god nok. Og dersom katten din ikke spiser av sin egen mat i det hele tatt bør du også finne en annen måte å få i den taurin på. ← Har prøvd å bytte litt. Det virker som om Specific som jeg kjøper hos veterinær er det han liker best. Når skal man begynne med seniormat forresten? :klø: Han begynner å dra på åra, men er supersprek.
Gjest Eir Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 De sier at seniormat er fra 7 år og opp, men jeg ser ingen grunn til å begynne så lenge katten er sprek og har høy aktivitet. Mye av poenget med seniormat er jo bla å forebygge fedme, når katten blir mere stillesittende. Så jeg ville sett an behovet og begynt å gi det ved behov.
Rain Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Du har jo fått mange svar her, men jeg vil tro at det ikke er bra i det hele tatt! Jeg hadde aldri tatt sjansen på det. Tenk om den skulle bli alvorlig syk f.eks.!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Nå vet jeg ikke hvor bra det er for katta, dvs om det mangler noe katta trenger. Men jeg har foret en katt som ikke ville spise noe kattemat med norwegian polar som jeg gir hunden min. Dette er slaktavfall i blokker som er kokt og vitaminisert. Men billig blir det i alle fall til katt. En kilosblokk betaler jeg ca 23 kr for nå og en katt trenger ikke spise mye av det i og med at det er veldig "ren" mat.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #12 Skrevet 20. oktober 2006 OBS: dere må sjekke mineralinnholdet i den maten dere gir til kattene deres, sørlig magnesium. Fpr høyt magnesiuminnhold kan føre til urinveisplager, da tenker jeg på en tilstand av tilstoppet urinrør. Dette kan forekomme hos begge kjønn, men er nok mest utbredt hos hannkatter. Tror dere selv skjønner hvor vondt dette er ved å tenke dere inn i en situasjon av blokkert urinrør Det er kattemat kjøpt i dyrebutikk/veterinær som har lavest magnesiuminnhold. I tillegg må dere passe på at katten ikke blir overvektig og får i seg nok vann. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan tenke på prisen på kattemat, når riktig for faktisk kan forebygge alvorlige sykdommer. Og kan love at det ikke blir billig å behandle katten for veterinær når den først har blitt frisk. Eller har dere ikke tenkt til å ta dere råd til å behandle katten hvis den blir syk? Å gi riktig for er en billig forsikring.
Gjest Eir Skrevet 20. oktober 2006 #13 Skrevet 20. oktober 2006 Men jeg har foret en katt som ikke ville spise noe kattemat med norwegian polar som jeg gir hunden min. Dette er slaktavfall i blokker som er kokt og vitaminisert. Men billig blir det i alle fall til katt. ← Dersom det er tilnærmet rent kjøtt er det noe av det beste du kan gi katten din. Kjøtt har høyt proteininnhold, og inneholder taurin, som er det katten trenger.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #14 Skrevet 20. oktober 2006 Dette er innholdet i norwegian polar: Laget av veterinærkontrollerte slakteriprodukter, vom, struper, lunger, lever, kjøttavkutt og fett m.m. fordelt på storfe, sau og gris, også tilsatt mais, vitaminer og mineraler. Men noe mer spesifikt vet jeg ikke nå.
Gjest gjest1 Skrevet 21. oktober 2006 #15 Skrevet 21. oktober 2006 Vi har en vanlig huskatt (kastrert hannkatt). For å spare litt kroner lurer jeg på om man kan gi katter hundefor. Bruker å kjøpe boksmat/tørfor på coop og har lagt merke til at hundemat er billigere enn kattemat. ← Blir litt trist når jeg leser det du skriver her. Hvorfor skaffet dere en katt når dere tenker på å skulle spare inn på maten hans? Det er slikt man må ta med i regnskapet når man vurderer for og imot å ha et dyr. En vanlig huskatt er ikke noe annenrangs vesen, så jeg får vondt i magen av hvordan du tenker. Beklager. Best mulig mat til de alle de levende vesnene i husholdningen, så får dere heller stramme inn på noe annet. Noe får man "ofre" skal man ha dyr.
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 21. oktober 2006 #16 Skrevet 21. oktober 2006 Blir litt trist når jeg leser det du skriver her. Hvorfor skaffet dere en katt når dere tenker på å skulle spare inn på maten hans? Det er slikt man må ta med i regnskapet når man vurderer for og imot å ha et dyr. En vanlig huskatt er ikke noe annenrangs vesen, så jeg får vondt i magen av hvordan du tenker. Beklager. Best mulig mat til de alle de levende vesnene i husholdningen, så får dere heller stramme inn på noe annet. Noe får man "ofre" skal man ha dyr. ← Veldig enig i det du skriver her Clementine. Ble også helt trist når jeg leste dette. Har forøvrig også en kastrert huskatt, han får dyrebutikk for. Han spiser ca 15 kg tørrfor i året, det koster ca 500 kr for 10 kg tørrfor på dyrebutikk. De har også tilbud innimellom.
Murron Skrevet 21. oktober 2006 #17 Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Jeg har lest at katter kan bli blinde av å leve på hundefor, og at om hunder lever på kattefor kan man ødelegge nyrene deres.. Skummelt om det stemmer.. Så hold dyra til det foret det skal ha! Endret 21. oktober 2006 av Murron
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #18 Skrevet 24. oktober 2006 Takk for svarene. Jeg stilte et spørsmål om det var mulig å gi katta hundemat. Dette for å spare noen kroner da hundemat er billigere enn kattemat. Jeg vet ikke forskjell på kattemat og hundemat, men mange av svarene forklarte meg det. Så svarer noen at de blir så triste av spørsmålet jeg stilte. Jeg hadde vel ikke tenkt å gi hundemat for å være slem! Det selges så mye rart i butikker så tanken min var at kanskje produsenten ønsket å tjene penger på å lage èn type mat til katter og en type mat til hunder men at innholdet omtrent var det samme. Kattematen kunne dermed selges dyrere pga at katter hovedsaklig spiser mindre enn hunder. Det er nå som regel sånn i en stor husholdning (vi er 5 mennesker+en katt) at man ikke har råd/tid til å spise 1.klasses matprodukter hver dag, selv om vi prøver å holde oss til et sundt levesett. Husmusa Husmusa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå