Gjest Deception Skrevet 20. oktober 2006 #1 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg har en fersk, fin seifilet på ca 500 gram liggende i kjøleskapet, og den bør brukes i dag. Men jeg er helt tom for ideer, og har ikke lyst på normal stekt eller kokt fisk med saus, grønnsaker og enten poteter eller ris. Så hva kan jeg gjøre med den i stedet, helst noe som ikke er altfor tidkrevende.
Gjest Bellatrix Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Stekt sei med rømme er noe av det beste jeg vet, men om du ikke vil det så kan det serveres på mange måter. Lag en mexikans variant. Legg fisken i en ildfast form. Hell på en blanding av hakkde tomater, tomatpurém chili, hvitløk, løg og mais. Settes i ovnen på 200 grader og stekes mens potetene koker.
Gjest piaf Skrevet 20. oktober 2006 #3 Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Denne har jeg lagt ut oppskrifter på en del ganger før - vi har den ofte til hverdagsmiddag og synes den er god. Fiskegryte: Surr hakket løk, paprika, stangselleri, timian og hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks til 2 pers) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter squash i tynne skiver, 2 ss crème fraîche og fiskestykker som saltes og pepres. La koke/trekke 5-10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min). Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati og villris. Fungerer også bra som suppe med brød til. Ellers har jeg noen ganger laget Jamie Olivers curry med kokosmelk med fisk. pulverheksa la nylig ut oppskriften i en tråd her, tror jeg. En annen og enklere variant er å bruke rød currypaste og kokosmelk + litt lime (gjerne også soysasaus, fish sauce, litt sesamolje), og så trekke fisken i sausen, evt sammen med grønnsaker. Ris som tilbehør. Jeg har også en variant der jeg baker fisken i folie i ovnen med masse sitronskiver, og har en blanding av kikerter og spinat som tilbehør (med rødløk, hvitløk, chili, middelhavsansjos og kraften fra fiskepakken). Fungerer imidlertid best med mildere hvit fisk som torsk eller hyse. Har ikke oppskriften for hånden der jeg er nå, men har lagt den ut her flere ganger. Endret 20. oktober 2006 av piaf
Gjest Deception Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Takk for forslagene Jeg tror jeg heller i retning av fiskegryten til piaf, siden jeg har en del grønnsaker som jeg hadde planer for, men som jeg ikke har brukt.
Gjest agjest Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg lager innimellom "juksebacalao" med seifilet. Dvs samme oppskrift og på samme måte, men den trenger kortere koketid enn med klippfisk. Husk også å tilsette salt, seifileten er jo ikke salta som klippfisken er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå