Gå til innhold

Profesjonell arroganse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sinnataggen_*
Skrevet

Da var tiden kommet for årets konferansetime, og min venninne fortalte meg om den sjokkartede opplevelsen dette ble for henne.

Dette er hennes historie (hun vet at jeg skriver dette):

I alle år har vi hørt det samme: "flittig, snill, pliktoppfyllende, slurver litt, har det litt for travelt men jobber godt og selvstendig, må fremdeles trene på tegnsetting, men klarer seg ellers bra... Tydelig at h*n har mye hjelp hjemmefra, og at dere leser mye."

Dette har vi hørt i 4 år, med noen variasjoner, og vurderingen stemmer bra, både om henne som person, fagmessig, og at jeg følger nøye opp skolearbeidet hjemme.

I år derimot var tonen en annen.

Klassen hadde fått ny lærer, men ellers trodde jeg at jeg ville få høre det samme som jeg hadde hørt i alle år, men den gang ei... :forvirret:

Den første forandringen var at barna ikke skulle delta på denne konferansetimen, og noen av oss foreldrene skjønte fort hvorfor.

Konferansetimen startet med et foredrag om hvor mye bedre barna klarte seg om de ble fulgt opp hjemmefra. Så fortsatte enetalen om alle de faglige problemer mitt barn har på skolen ("ubetydelige for øyeblikket"), og hvilke faglige problemer som kunne komme om jeg ikke viste interesse for barnets skolearbeid, og at vår (les:min) innsats ville bli fulgt nøye i tiden framover.

Jeg var sjokkert da jeg gikk derfra, men bestemte meg for ikke å godta dette, så jeg snakket med rektor. H*n skulle undersøke saken, og komme tilbake til meg...

Det gjorde hun! Læreren hevdet at h*n kun hadde snakket om oppfølging på generelt grunnlag, men det var også 4 andre foreldre som hadde reagert av samme grunn, så vi ble innkalt til et "oppklaringsmøte". Og igjen ble anklagene gjentatt, lærer hadde merket seg at vi ikke fulgte opp skolearbeidet, og at om vi ikke tok dette på alvor snart, så ville alle våre barn snart få store problemer på skolen.

(Hun er selv utdannet lærer selv om det er veldig få som vet det siden hun jobber med noe annet), og spurte lærer hvilket grunnlag h*n hadde for å si dette, og svaret var klart: "erfaring"...

Felles for alle 4 barna er at foreldrene har yrker og bolig med lavere status enn den generelle standard i området, og dette hadde lærer bitt seg merke i. H*n var derfor mer oppmerksom på at våre barn hadde større sjanse for å bli "skoletapere" enn resten av barna i klassen.

"Det kreves derfor mer av dere foreldre, for at deres barn skal få best mulig utgangspunkt i livet!" sa h*n smilende, og mente at dette skulle forklare arrogansen h*n la for dagen.

Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter, men jeg måtte bare få ut litt damp her! Jeg blir bare så enormt provosert over slike mennesker! Hva synes dere om slik en oppførsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mennesker skulle aldri vært lærere på lik linje med andre dårlige ansatte arbeidstakere uansett yrke! Andre igjen er halt fantastiske! Yrkestittel lærer er IKKE et kvalitetsstempel. Strykprosent i mattematikk er et av få emner det blir fokusert mye på i media. Hva med pedagogiske evner og fordomsdømming? :forvirret:

Gjest Gjest_sinnataggen_*
Skrevet
Mange mennesker skulle aldri vært lærere på lik linje med andre dårlige ansatte arbeidstakere uansett yrke! Andre igjen er halt fantastiske! Yrkestittel lærer er IKKE et kvalitetsstempel. Strykprosent i mattematikk er et av få emner det blir fokusert mye på i media. Hva med pedagogiske evner og fordomsdømming?  :forvirret:

Jeg må bare presisere at jeg snakker ikke om lærere som gruppe, jeg snakker om denne læreren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...