Gå til innhold

samboere...hvilke rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har endelig flyttet sammen i samme leilighet!

han har tatt opp lån og leiligheten står på hans navn alene. han betjener lånet selv!

jeg derimot betaler for husleie, strøm og mat men ingenting direkte med leiligheten

vi er oppført med samme adresse. men ikke tegnet noe form for dokumenter. har ingen feller barn, er ikke forlovet!

hva ville skje med leiligheten om det tar slutt mellom oss? kan jeg kreve noe som helst? noe av leiligheten? tilbakepenger for det jeg har betalt i husleie/strøm? hva som helst??

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
kan jeg kreve noe som helst? noe av leiligheten? tilbakepenger for det jeg har betalt i husleie/strøm? hva som helst??

Nei. Skriv samboeravtale.
Skrevet

Slik situasjonen er hos dere pr i dag har du INGEN rettigheter til leiligheten.

Du betaler husleie, som du vel ville gjort uansett for å bo. At du og huseieren "tilfeldigvis" er kjærester har ingen betydning for eierforholdet til leiligheten. Heller ikke om dere bor sammen i mange år.

Skrevet

hva gjør vi da? hvor gjør vi det? hvordan fåt vi tak i det?? råd trengs

Skrevet

Som Elfrida skrev - få satt opp en samboerkontrakt. Her finner du kontrakten. Søk også videre på f.eks dinside.no etc etter "samboerkontrakt/avtale". Det er ytterst viktig at dere får på papiret hvem som betaler hva og hvor mye.

Han kan f.eks en dag hive deg ut - gjøre det slutt - da står du bokstavelig talt på bar bakke mens han sitter med ei leilighet som er BARE hans og som du har ingen krav på. DET er vel ingen go' deal?

Ok, nå sier jeg ikke at han hiver deg ut - for all del hehe... men jeg mener bare at det praktiske, juridiske og økonomiske er i ORDEN mens dere "bare" er samboere.

Lykke til :)

Skrevet

lurte på samme ting selv.. om det tar slutt mellom oss.. hva skjer da? kan jeg kreve noe tilbake? vi har et felles barn vi da. og huslånet står på både mitt og hans navn.

Skrevet

Hm...er ikke SÅ velbevandra innenfor lovverket men, hvis et hus/leilighet står på begges navn - dere begge har kjøpt det altså (felles lån på det) og at f.eks DU flytter og han blir boende i huset må han kjøpe deg ut. Eller vise verca - du må kjøpe han ut hvis du skal bli boende i huset. Hvordan fordelingen er vet jeg ikke nok om til kunne si noe bombastisk/detaljert om.

Skrevet
vi har endelig flyttet sammen i samme leilighet!

han har tatt opp lån og leiligheten står på hans navn alene. han betjener lånet selv!

jeg derimot betaler for husleie, strøm og mat men ingenting direkte med leiligheten

vi er oppført med samme adresse. men ikke tegnet noe form for dokumenter. har ingen feller barn, er ikke forlovet!

hva ville skje med leiligheten om det tar slutt mellom oss? kan jeg kreve noe som helst? noe av leiligheten? tilbakepenger for det jeg har betalt i husleie/strøm? hva som helst??

Så lenge du faktisk IKKE betaler noe av utgiftene på leiligheten annet enn strøm og husleie, så der jeg ikke at du skal ha noen rettigheter her. Hadde du vært med å betale oppussing, avdrag etc hadde du nok kunne hatt noen krav, men så lenge du ikke gjør det er leiligheten hans.

Skrevet

Hvorfor er det bare du som betaler husleie? Var dealen at dere skulle ha leiligheten felles, eller at den skulle være hans? Dersom leiligheten skulle være felles, har dere fordelt utgiftene veldig ufordelaktig for deg. Dersom leiligheten er hans, forstår jeg ikke at ikke han også betaler husleie.

Rydd opp i dette, og skriv helst samboerkontrakt :)

Skrevet

Dere bør gjøre litt om på hvem som betaler hva, dvs. holde lån/avdrag og løpende utgifter hver for seg.

Jeg flyttet sammen med min samboer, i hans leilighet. Vi fant ut at det kom til å bli alt for komplisert hvis jeg skulle kjøpe meg inn i leiligheten, og ikke hadde jeg råd til det heller. Så han beholdt leiligheten, betalte renter, avdrag og alt av vedlikehold som ville komme til å "bli igjen" i leiligheten ved evt salg.

Adskilt fra dette, hadde vi jo felles løpende utgifter til mat, strøm, telefon, kommunale avgifter, veiavgift osv osv. Dette delte vi 50/50. Jeg bodde gratis i leiligheten, betalte ikke noe husleie til samboeren min.

Nå har vi (eg. han) nylig solgt leiligheten. Min samboer sitter igjen med all fortjenesten etter salget (og skattesmellen...). Jeg har spart meg opp en del penger på sparekontoen, siden jeg ikke har betalt husleie de siste årene (før vi flyttet sammen leide jeg en leilighet til 5000,- kr/mnd, og dette beløpet har jeg spart fast hver mnd etter at vi flyttet sammen). Nå skal vi kjøpe felles bolig, han spytter inn sin EK, jeg spytter inn min, og resten tar vi opp felles lån på.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Så lenge du faktisk IKKE betaler noe av utgiftene på leiligheten annet enn strøm og husleie, så der jeg ikke at du skal ha noen rettigheter her. Hadde du vært med å betale oppussing, avdrag etc hadde du nok kunne hatt noen krav, men så lenge du ikke gjør det er leiligheten hans.

Det ser ut som om TS har havnet i den typiske kvinnefella. Hun betaler husleie, strøm og mat mens han betaler lån og renter. Da kan han dokumentere at han har betalt det som øker i verdi, mens hennes penger bare er forsvunnet.

Når hun betaler husleia og han betaler renter og avdrag på lån er det han som sitter igjen med leiligheta ved et brudd. Grunnen til at hun ikke betaler på lånet er jo at de har avtalt det sånn. De kunne like gjerne ha avtalt å dele utgiftene til mat, strøm, husleie, renter og avdrag likt. Da hadde hun kommet bedre ut ved et brudd.

TS bør snares sette opp en samboerkontrakt, og så bør dere revurdere hvem som betaler hva. Legg sammen alle utgiftene og del på to hvis dere tjener like mye. Så ser dere klart hva som er "din" del av leiligheta.

Egentlig burde dere ha kjøpt den i begges navn hvis dere har planer om å være sammen. Jeg lurer litt på hvorfor dere ikke gjorde det.

Skrevet

Nå sier da trådstarter ingenting om at hun betaler alt av fellesutgiftene alene, så jeg går egentlig ut fra at det er snakk om hennes halvdel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...