Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde ikke jeg kom til å skrive en slik tråd, men nå sitter jeg her og skriver....

Er hjemme og rydder i dag og fant nettopp en røykpakke i samboerens ting. Samboeren min sluttet å røyke for mange år siden.

Jeg er så skuffa. Han vet at jeg ikke er noe glad i røyking - og i hvert fall ikke at han gjør det. Jeg vil jo liksom ha han her for bestandig..

Burde jeg kaste pakken, eller la den ligge?

Vet ikke hva som er verst, at han faktisk har kjøpt en pakke med røyk og røyker i smug eller det at han ikke har sagt noe om det.

Jeg bør vel ta det opp med han, men jeg gruer meg. Han vil bare si at jeg overdriver og at han må få lov til å ta en røyk i ny og ne. Sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det vil han ha helt rett i. Han er en voksen mann, og bestemmer selv om han vil røyke eller ikke.

Det bør du ta utgangspunkt i hvis du skal ta det opp med ham.

Skrevet

Jeg ville ha holdt fullstendig munn om funnet mitt. Av den enkle grunn at jeg røyker selv. Jeg vet hvordan det fungerer psykologisk. Jeg ønsker å slutte. Det å vite at du vet at han røyker gjør bare at det kommer frem i dagen og han ikke lenger behøver å skjule det. Så lenge han røyker i skjul må han holdet seg på et minimum. Når katten er ute av sekken likevel, da kan problemet fort akselerere.

Forstår at du er bekymret for kjæresten din. Men avhengigheten er ganske sterk selv om det "bare" dreier seg om tobakk.

Selv har jeg forsøkt å kvitte meg med problemet i åresvis.

Skrevet

Dette er det verste jeg noen gang har hørt! det er sjokkerende ut av ville helvete, og hadde dette vært meg så hadde jeg vært halvveis ut av døra allerede. skjønner at du er der enda jeg! :overrasket::overrasket: maken til disrespect skal man lete lenge etter. Kom deg ut!!!!!!!!!!!

:ironi:

Skrevet

Jeg ville tatt det opp med ham og hørt hvorfor han skjulte det for meg., om det var for å ikke få kjeft erller fordi han var flau for å ha sprukket. Videre ville jeg hørt om han har begynnt å røyke igjen og om han vil fortsette med dette eller om det bare er en festrøyk her og der. Jeg ville vektlagt å ikke kjefte, men høre hvorfor han gjør det og om han virkelig vil slutte. Prøv å forstå heller enn å kjefte, fordi kjeft kommer det ingenting godt ut av. Om du er forståelig får du kanskje frem at han var litt flau og derfor ikke fortalte det itl deg, noe som gjør saken lettere å jobbe med for dere begge. Knaskje ønsker han fremdeles å slutte, men om du kjefter han huden full forandrer nok det seg litt.

Men som andre sier, en voksen mann kan man ikke bestemme over. Om han ikke vil slutte så vil han ikke det, og da er det ikke mulig å tvinge ham. Prøv heler å snakke rolig å forklare hvorfor du missliker det, og hvordan dette påvirker deg også. Øsnker han virkelig å slutte bør han kunne støtte seg til deg i de periodene han har det vanskelig å vil sprekke, eller har sprukket utenm å få kjeft.

Jeg er også litt fæl og tenker at om han fortsatt vil røyke, så må han få lov til det, man da må han også se at dette er bare hans aktivitet. Dvs, vaske klærne som stinker røylk selv, passe på å være enda mer hygienik, pusse tenner oftere og dusje oftere, ikke røyke inne etc. Det er greit at folk skal ha uvanene sine i fred, men det innebærer også å minimalisere konsekvensene for de andre rundt seg. Nytter ikke å si at dette er mitt ingen andre kan bestemme ovs, men likevel bestemme at andre må forholde seg til det. Da går bare frorståelsen en vei, og det er ikke rettferdig. Du kan ikke tvinge han til å gjøre noe han ikke vil, men han kan heller ikke tvinge deg til å måtte gjøre noe du ikke vil.

Oi, hadde vist mye meninger om dette ja. Sluttet å røyke selv for en god stund tilbake, men sliter enda.

Skrevet

Hei. Takk for svar alle sammen.

Det største sjokket har lagt seg nå egentlig. Jeg vet at det finnes større ting å henge seg opp i, men jeg ble litt satt ut da jeg fant pakken. Det var totalt uventet.

Han er en voksen mann og bestemmer selvfølgelig helt og holdtent selv hva han velger å gjøre i henholdt til tobakk. Men vi har (egentlig?) god kommunikasjon oss i mellom, derfor synes jeg det er litt rart at han ikke har sagt noe til meg. Men igjen, det har vel noe med at han vet at jeg ikke er glad i røyk, så på et eller annet vis er det faktisk forståelig at han ikke akkurat har nevnt det for meg...

Jeg tror jeg lar det ligge for nå. Også kan jeg heller spørre han om det når det faller seg naturlig. Jeg hadde aldri klart å kjefte på han/lage masse oppstyr på grunn av dette, men jeg må innrømme at jeg er litt skuffet.

Det at han velger å røyke har jo faktisk noe med mitt liv å gjøre også, ettersom vi lever sammen, derfor bør han være åpen om det.

Gjest squeeky
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å slutte et par ganger, men festrøyking var greit...delvis en øl eller drink...gjett hva jeg og min venninne som også skulle slutte å røyke gjorde; Jepp! Fredagspils etter jobb hver dag i hele sommer :ler:

Sambo "liker" ikke at jeg røyker, og vil gjerne at jeg slutter, men mer for min helses skyld. Jeg røyker kun på kjøkkenet med åpent vindu. Folk får aldri røyke andre steder i huset ved vorchspiel....på sommeren må de ut på terassen. Men jeg røykte da vi traff hverandre, og det er en del av meg...jeg skal slutte å røyke, men på mine premisser og når jeg vil. Det vil si at ved graviditet, så er siste røyken tatt for alltid.

Edit: Ble litt skrivefeil her :sjenert:

Endret av squeeky
Skrevet

Les "endelig ikke-røyker" av Allan Carr. Der står det noe om akkurat det temaet, og en del om røyking, som antakeligvis vil få deg til å forstå mannen bedre...

Skrevet

Takk for tips, Laina. Det tror jeg sannelig jeg skal gjøre. :)

Gjest Gjest_søt_*
Skrevet

TS, ikke mas på han om det.. La han ta dene ene eller de to røykene om dagen hvis han vil. Jeg har "smug"røkt litt bak ryggen til sambo, Han har jo tatt meg et par ganger, men han syns jo også jeg er flink som klarer å holde meg unna hverdagsrøyken, og når jeg er med han. Jeg røyker "ikke", men tar meg kun en røyk om dagen, og det er til kaffen sammen med mor.. Det er det jeg trenger. Og det holder, sambo fornøyd- jeg fornøyd.. la det ligge, så får han bare være baarnslig å smugrøyke- i fred :tunge1:

Skrevet
Og det vil han ha helt rett i. Han er en voksen mann, og bestemmer selv om han vil røyke eller ikke.

Det bør du ta utgangspunkt i hvis du skal ta det opp med ham.

Nei, det er ikke slike at røyking er en privatsak. Røyking er helsefarlig og når man er i et forhold, da kan man ikke kjøre et egoistisk løp med sin egen helse.

Skrevet

Min kjære samboer var sugrøyker i sitt forrige forhold, for dama utsto ikke røyking, og at han røykte var ikke aktuelt en gang. Så han kastet resten av røykpakka når han hadde vært på byen med gutta. Hadde røyk liggende i skuffen på jobb. Snek seg rundt, for han orket ikke alt maset om "det lukter så fælt av deg og klærne dine!"

Naturligvis vet alle røykere at røykin er usunt. Det samme er potetgull, alkohol, fett, å gå i byen og puste inn eksosen etc. Vi er voksne mennesker og må få bestemme selv, uten stadig mas og gnaging fra partner.

PS: Og med "bestemme selv", mener jeg naturligvis ikke at røykeren skal betemme at det skal røykes innendørs eller foran barna.

Skrevet

Du fant ei røykpakke og dermed så hevder du at samboer røyker...

Kan være mange årsaker til at den ligger der da.

La ting ligge. Dersom han virkelig begynner å røyke igjen så vil du lukte det kjapt. Uansett så er han en voksen mann som gjør som han selv vil.

Skrevet

La ting ligge. Dersom han virkelig begynner å røyke igjen så vil du lukte det kjapt. Uansett så er han en voksen mann som gjør som han selv vil.

Flott. Jeg er en voksen mann så jeg begynner å drikke som jeg vil. Hva samboeren må mene om det, blir hennes sak. Jeg skal også begynne å røyke. Null mosjon. Og fra nå av bare ribbefett.

Jeg er en voksen mann. Hurra.

Skrevet
TS, ikke mas på han om det.. La han ta dene ene eller de to røykene om dagen hvis han vil. Jeg har "smug"røkt litt bak ryggen til sambo,

Ja, jo flere ting vi gjør i smug bak ryggen på vår samboer, jo lettere blir det å gjøre andre ting. Det er mulig jeg er gammeldags og utdatert, men man gjør rett og slett ikke ting bak ryggen på sin sambo. Skal man gjøre noe, da gjør man det som en mann/kvinne. Ikke som noe smugaktig. Stå for dine handlinger - eller la dem være.

Skrevet
Hei. Takk for svar alle sammen.

Det største sjokket har lagt seg nå egentlig. Jeg vet at det finnes større ting å henge seg opp i, men jeg ble litt satt ut da jeg fant pakken. Det var totalt uventet.

Han er en voksen mann og bestemmer selvfølgelig helt og holdtent selv hva han velger å gjøre i henholdt til tobakk. Men vi har (egentlig?) god kommunikasjon oss i mellom, derfor synes jeg det er litt rart at han ikke har sagt noe til meg. Men igjen, det har vel noe med at han vet at jeg ikke er glad i røyk, så på et eller annet vis er det faktisk forståelig at han ikke akkurat har nevnt det for meg...

Jeg tror jeg lar det ligge for nå. Også kan jeg heller spørre han om det når det faller seg naturlig. Jeg hadde aldri klart å kjefte på han/lage masse oppstyr på grunn av dette, men jeg må innrømme at jeg er litt skuffet.

Det at han velger å røyke har jo faktisk noe med mitt liv å gjøre også, ettersom vi lever sammen, derfor bør han være åpen om det.

Fint, så neste gang du finner ut noe han holder hemmelig for deg og gjør i smug, da argumenterer du selvsagt på samme måte som nå. Personlig synes jeg han du lever sammen med er alt annet enn en voksen mann, han oppfører seg mer som en umoden tenåring, der han lurer seg til å røyke. En voksen mann står for sine handlinger og tar den støyten som må til. Uansett, man skal aldri lure sin sambo. Du er blitt lurt og forsvarer dette med at din sambo er en voksen mann. Er det ikke like mye snakk om et prinsipp her, som dette med røykinga? Krever du ikke ærlighet fra din sambo?

Skrevet

Ja, det kan være mange årsaker til røykpakka, derfor er det ingen grunn til å la den ligge. Ta den fram og spør om hva som er årsaken. Svaret han gir vil vise om han er en voksen mann eller en løgner. Fremtiden vil bekrefte svaret.

Eller selvsagt, la alt sammen ligge. Glem hele saken. Lag deg den fantasi om at det er greit din sambo går bak ryggen på deg. Det er jo bare en liten pakke sigaretter. Pytt pytt.

Skrevet

Legg pakka på bordet og se hva han gjør.

Det gjorde jeg med min x-samboer som hevdet at han aldri røykte (jeg hadde som du gikk uttrykk for at jeg likte det svært dårlig).

Han ble litt paff, kan man si. Etter det fant jeg ikke røykpakker mer - han kastet dem vel før han kom hjem, tenker jeg.

Gjest Gjest_søt_*
Skrevet
Ja, jo flere ting vi gjør i smug bak ryggen på vår samboer, jo lettere blir det å gjøre andre ting. Det er mulig jeg er gammeldags og utdatert, men man gjør rett og slett ikke ting bak ryggen på sin sambo. Skal man gjøre noe, da gjør man det som en mann/kvinne. Ikke som noe smugaktig. Stå for dine handlinger - eller la dem være.

Jeg står da for mine handlinger! Og selvom jeg "smug" røyker, betyr ikke det at jeg syns det er lett å gjøre andre ting bak ryggen hans :overrasket: (kanskje noen opplever det slik) Til syvende og sist så er det jeg som bestemmer om jeg har lyst til å ta den røyken eller ikke.. Men jeg respekterer at han ikke liker det, og derfor gjør jeg det "i smug". Tar han meg på det, så lyver jeg aldri om det.. Men han trenger da vel ikke å vite/har ikke noe med om jeg tar meg en røyk eller ikke? Når vi er sammen (så å si hver dag 24/7,) så røyker jeg ikke. Og det er han glad for. Det jeg mener, så lenge ikke den andre parten blir utsatt for røyking, så er det vel det samme.. Så lenge dere ikke har inngått en avtale på dette da? Da er det sikkert en heeeeelt annen sak :)

Skrevet
"smug" røyker,

Hvorfor bruker du anførselstegn? Det man gjør i smug, det gjør man uten anførselstegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...