Gå til innhold

Katta hadde forstørret livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katta på 5 år ble kastert i dag. Til mitt store sjokk sa de at livmora hennes var dobbelt så stor som normalt og væskefylt. :overrasket: Katta har ikke hatt et eneste symptom. Skulle tro hun hadde det vondt nedi der, men hun har vært som vanlig. På alle måter.

Fikk antibiotika til henne, ormekur og spesialmat gratis bare for "spesielle katter". :)

Nå er hun så ekstremt kosete at hun har limt seg inntil meg. Føler seg sikkert litt utrygg ennå. Tidligere i dag lå hun mye på badegolvet der det er varmekabler.

Er så spent på hvordan hun blir nå framover.

Hvordan ble deres katt, dere som fikk kastrert katta i voksen alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt var også 5 år gammel da hun ble kastrert, og det gkk uten komplikasjoner. Hun forandret seg ikke så veldig, og er like sær som hun alltid har vært. Rett etter operasjonen var hun mere forbanna over å ha blitt lagt i narkose, og det at hun måtte gå med krave i noen uker. Det beste med å kastrere henne er å slippe løpetida hennes, som var veldig intens, og det å gi p-piller, som i praksis var umulig...

Skrevet

frøkna mi hadde svulter i hele livmoren når de åpnet henne og de fjernet hele greia.

hun hadde ikke noen form for symptomer men det skumle var at hun hadde hatt maks et par mnd igjen hvis dette ikke hadde blitt oppdaget.

hun var 3 år når dette ble gjort.

Skrevet

Dette er veldig vanlig hvis man venter en stund med å kastrere. I naturen blir jo ikke katter så gamle, de blir jo gjerne bare 4-5 år. De blir gamle nok til å sette flere kull til verden, men etter det dør de raskt i vill tilstand. Derfor har ikke katter noen overgangsalder, de fortsetter å ha løpetid helt til de dør. Mens når vi mennesker tar oss av kattene kan de jo bli 20 år.

Så man har tre valg når man får seg hunnkatt:

-man kan gi p-piller som gir pattekreft

-man kan la være å gi p-piller som gir livmorbetennelse (og dessuten masse uønskede kattunger)

-eller man kan kastrere som gjør at katten lever lenger, unngår smittsomme sykdommer (deriblant katteHIV) og mindre stress.

Så jeg skjønner hvorfor ikke folk kastrerer kattene sine hvis de ønsker å tenke på kattens beste.

Det lønner seg å kastrere tidlig av flere grunner:

-katten kommer seg raskere etter operasjonen

-man unngår at uønsked hormonbetinget adferd blir en del av kattens vaner også etter den er kastrert, slik som feks urinmarkering

-katten holder seg til territoriet

-bidrar ikke til flere kattunger

osvosv

Vær imidlertid obs på at noen veterinærer kastrerer hunnkatter ved å kun fjerne eggstokkene. Katten blir da både steril og får stoppet hormonproduksjon. Men livmora blir ikke fjernet, noe som kan være lurt i forhold til komplikasjoner på sikt. Og så er det noen som sterilieserer, dvs at de er sterile, men fortsatt har hormonproduksjon intakt.

Jeg anbefaler imidlertid å kastrere ved at katten både får fjernet eggstokker og livmor.

:)

Skrevet
Dette er veldig vanlig hvis man venter en stund med å kastrere. I naturen blir jo ikke katter så gamle, de blir jo gjerne bare 4-5 år. De blir gamle nok til å sette flere kull til verden, men etter det dør de raskt i vill tilstand. Derfor har ikke katter noen overgangsalder, de fortsetter å ha løpetid helt til de dør. Mens når vi mennesker tar oss av kattene kan de jo bli 20 år.

Så man har tre valg når man får seg hunnkatt:

-man kan gi p-piller som gir pattekreft

-man kan la være å gi p-piller som gir livmorbetennelse (og dessuten masse uønskede kattunger)

-eller man kan kastrere som gjør at katten lever lenger, unngår smittsomme sykdommer (deriblant katteHIV) og mindre stress.

Så jeg skjønner hvorfor ikke folk kastrerer kattene sine hvis de ønsker å tenke på kattens beste.

Det lønner seg å kastrere tidlig av flere grunner:

-katten kommer seg raskere etter operasjonen

-man unngår at uønsked hormonbetinget adferd blir en del av kattens vaner også etter den er kastrert, slik som feks urinmarkering

-katten holder seg til territoriet

-bidrar ikke til flere kattunger

osvosv

Vær imidlertid obs på at noen veterinærer kastrerer hunnkatter ved å kun fjerne eggstokkene. Katten blir da både steril og får stoppet hormonproduksjon. Men livmora blir ikke fjernet, noe som kan være lurt i forhold til komplikasjoner på sikt. Og så er det noen som sterilieserer, dvs at de er sterile, men fortsatt har hormonproduksjon intakt.

Jeg anbefaler imidlertid å kastrere ved at katten både får fjernet eggstokker og livmor.

:)

Dyrlegen fjerna alt på pus. Det var planen uansett. Må si at jeg aldri har hørt at å ikke gi p-piller kan gi livmorbetennelse. Tiltross for all katteinfo og bøker jeg har lest. Er det fordi de ikke blir gamle i naturen, som du sier? Jeg har kun hørt at p-piller kan gi kreft. Har aldri tenkt på at det ikke er å ønske pus sitt beste å ikke kastrere henne. :tristbla:

Skrevet
Må si at jeg aldri har hørt at å ikke gi p-piller kan gi livmorbetennelse.

Ikke jeg heller. Jeg måtte hasteoperere min pus pga dette og dyrlegen mente at det skyldtes at hun hadde fått p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...