Gå til innhold

husbanken... bostøtte... forvirret

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter og prøver å forstå meg på reglene til husbanken men det er ikke lett.

jeg har akkurat gått over i yrkesrettet attføring og får brutto ca 8700 i mnd men dette er jo alt for lite til å leve av.

bor for tiden hjemme hos moren min pga diverse dødsfall etc men det er ikke aktuellt i lengden og fikk tips om å søke bostøtte fra husbanken.

men... slik som jeg forstår det så må huseier jeg leier hos ha lån eller lignende fra husbanken for at jeg som leietager skal ha krav på bostøtte ?

dette er jo isåfall helt vannvittig, ser for meg annonsen jeg setter inn i avisen når jeg ser etter leilighet:

stille jente 26 m katt ønsker bosted, huseier må ha lån hos husbanken

jøss da, den får jeg mye svar på tenker jeg :ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer. Det er "høll i hue". For å gi et glitrende eksempel. Jeg har en bekjent med samme diagnose som meg (den første....). En diagnose som gjør folk fullstendig arbeidsuføre, uansett hvor mye man vil jobbe. Han får bostøtte fordi han ble varig ufør før midlertidig ble innført. Derfor får han noen lapper mer i måneden enn jeg, selv om vi har identisk bosituasjon. Fordi jeg er midleritdig og ikke varig ufør.

Der jeg bodde før fikk jeg heller ikke da jeg fortsatt var på rehabilitering fordi leiligheta lå i et sameie, og utleier hadde ikke lån i Husbanken. Hadde jeg bodd i borettslag hadde jeg fått uansett.

Ringte Husbanken og de sa det rett ut: Jeg leide "feil" leilighet. Borettslag gir alt, sameie eller privat ingenting. Om ikke utleier har lån der.

Som om det er vår feil. Det er vi, ikke utleier som trenger pengene. Det er heller ikke bare å flytte når helsa er så dårlig. Belastningen med det kan være betydelig.

Skrevet

såpass ja... har du tips til andre steder jeg kan henvende meg ? sosialkontoret vil ikke hjelpe når jeg etter deres mening har rett på støtte fra husbanken.

Gjest Madam Felle
Skrevet
såpass ja... har du tips til andre steder jeg kan henvende meg ? sosialkontoret vil ikke hjelpe når jeg etter deres mening har rett på støtte fra husbanken.

Men du har jo ikke rett på støtte, og kan da ta med deg avslaget fra husbanken (bostøtten) til sosialkontoret. De har da ikke lov til å nekte å hjelpe deg, om du har mindre å leve for enn deres satser.

Skrevet
Men du har jo ikke rett på støtte, og kan da ta med deg avslaget fra husbanken (bostøtten) til sosialkontoret. De har da ikke lov til å nekte å hjelpe deg, om du har mindre å leve for enn deres satser.

det sosialkontoret sier er at da må jeg finne meg et bosted som oppfyller husbankens krav, problemet er at det ikke finnes leiligheter i brl i min prisklasse i kommunen og det blir for dumt å sette inn annonse i likhet med den jeg spøkte med i første innlegg.

det de da sier er "flytt" men det er dessverre ikke en mulighet.

Skrevet

Tidligere var det slik at du måtte leie hos noen med lån i husbanken, men dette gjelder ikke lenger, ihvertfall ikke her jeg bor. Ta en telefon til dem og hør. Det er noen krav til standard på leiligheten, dvs egen inngang, bad, kjøkken osv

Skrevet
Tidligere var det slik at du måtte leie hos noen med lån i husbanken, men dette gjelder ikke lenger, ihvertfall ikke her jeg bor. Ta en telefon til dem og hør. Det er noen krav til standard på leiligheten, dvs egen inngang, bad, kjøkken osv

i følge nettsidene til husbanken så ser det ut til at dette gjelder enda dessverre.

Gjest "gjest"
Skrevet

De har ikke lov å avstå fra å hjelpe.

Skrevet
De har ikke lov å avstå fra å hjelpe.

nei, men i følge de så har jeg mulighet fra husbanken... de gir blaffen i at det er en vanskelig mulighet så lenge den er der i teorien... dessverre

• 4 uker senere...
Skrevet

tar det forresten lang tid å få svar på om man får bostøtte?Fristen var ute 10 Okt,har ennå ikke fått svar...

Skrevet

Du får svar i januar en gang, og evt utbetaling i februar. Men så lenge du har søkt, har du rett til hjelp fra sosialen mens behandlingen av søknaden din om bostøtte pågår.

Bostøtten utbetales tre ganger i året. Så lenge du leier, tror jeg ikke husbanken bryr seg om hvilke lån utleier har. Det er noe annet når du eier.

Sørg for å få stemplet kopi av alle søknader, vedlegg og evt klager fra sosialkontoret når du søker om støtte eller anker.

Skrevet

Jeg fikk da bostøtte uten lån? Har de endret reglene?

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...