mowgli Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Jeg skal gifte meg til neste år, min tilkommende mann har noe gjeld fra tidligere. Kan vi skrive det i noen form for kontrakt at det er noe han har fra før som ikke jeg må dekke ved ett evt. brudd? Jeg har også lagt inn en del egenkapital i boligen vi bor i, her har vi skrivd samboerkontrakt hvor dette er nedfelt, kan den gjelde selv om vi gifter oss eller må vi skrive ny? Endret 19. oktober 2006 av mowgli
Gjest Turi Skrevet 20. oktober 2006 #2 Skrevet 20. oktober 2006 Vet ikke hvordan man dokumenterer særeie, men det man tar med inn i et ekteskap tar man også med ut av ekteskapet - ihht. loven. Det som skapes I ekteskapet anses som felleseie dersom man ikke avtaler annet - med unntak av gaver og arv som automatisk er særeie. Dvs at du ikke får hans gjeld og han ikke din egenkapital ved et brudd. (Vi får jo håpe dere holder sammen da, og da vil dere uansett ha en form for felles økonomi som gjør at dette utvannes)
mowgli Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2006 Takk for svar Jeg tror ikke dette skal bli noe tema, men syns det greit å ha ting på det rene hvis det skulle skje noe. Hvis han skulle falle fra vil jeg også helst slippe å gjøre opp for hans gamle gjeld, om jeg skulle falle fra derimot, må han mer enn gjerne beholde min egenkapital. Men det får vi også håpe ikke skjer....
Gjest Turi Skrevet 20. oktober 2006 #4 Skrevet 20. oktober 2006 Hvis dere er gift og ikke har barn vil han arve din egenkapital om du faller fra. Hvorvidt du arver hans gjelder jeg usikker på, men dere bør uansett ha livsforsikringer som overstiger personlig gjeld og andel fellesgjeld minst, og da er det ikke noe problem.
brumma* Skrevet 20. oktober 2006 #5 Skrevet 20. oktober 2006 Vet ikke hvordan man dokumenterer særeie. ← Ved å opprette ektepakt. Det er visse formkrav som må følges. Ler mer her.
Gjest Labellamia Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Vi flyttet sammen nå i sommer, og fikk skrevet samboerkontrakt og felles testament hos advokat. Vi lærte da at testamente må følge en samboerkontrakt. I samboerkontrakten står det at ved eventuellt senere inngåelse av ekteskap skal samboerkontrakten vise hva hver av partene hadde med seg inn i ekteskapet, og skal ha dette med seg ut igjen ved eventuell skillsmise. Særeiekontrakt kan først skrives ved giftemål, i forkant eller etterkant. Vi har også litt gjeld fra før begge av oss og sparing i fond, dette er nedfelt i kontrakten at den andre part ikke er ansvarlig for den andres gjeld og heler ikke kan kreve noe fra våre personlige fondssparinger. Og da kan en tidligere samboerkontrakt legges til grunn. Ved særeie beholder partene det som er skrevet i den, resten regnes som felleseie. Når det gjelder arv, så kan man si nei til å arve gjeld, men da sier man også nei til resten av arven.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Takk for svar Jeg tror ikke dette skal bli noe tema, men syns det greit å ha ting på det rene hvis det skulle skje noe. Hvis han skulle falle fra vil jeg også helst slippe å gjøre opp for hans gamle gjeld, om jeg skulle falle fra derimot, må han mer enn gjerne beholde min egenkapital. Men det får vi også håpe ikke skjer.... ← Du slipper å betale hans gjeld om han dør, med mindre gjelden hans er pantesikret i f.eks felles bolig. Om han har forbrukslån, studielån eller lignende så "arver" du ikke den gjelden. Ei heller renger du å dekke den dersom han ahdde den da dere gikk inn i ekteskapet og det skjærer seg underveis. Man stifter fortsatt bare gjeld for seg selv om man tar opp lån, selv om man er gift! Å sette deg som solidarisk ansvarlig krever din underskrift. Alltid. Bare sørg for å ha normalt ryddige økonomiske forhold.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #8 Skrevet 11. mai 2010 Jeg lurer på dette. hva som er forskjell på å være samboende, og å være gift med fullt særeie? Jeg lurer også på dette med å arve gjeld. Jeg skal inn i samboerskap med en mann som har litt ggammelt rot som han skal få en betalingsordning på (ingen ulovligheter inne i bildet, og han er veldig strukturert nå). Hvis vi gifter oss, er det ikke slik at man er ansvarlig for å forsørge den andre e.l.? Kan hans kreditorer gå på boligen eller eiendeler hvis de står i mitt navn, hvis vi er gift? Må vi la være å gifte oss, for at jeg ikke skal få kreditorer på nakken i tilfelle det skjer samboeren min noe, eller regnes vi som to separate individer uansett? Kan man ta opp lån sammen i en bank, men at huset bare stå på den ene? Eller kan kreditorene bestemme seg for å kreve av boligen så lenge begge betaler på lånet? Jeg vet han er betalingsdyktig nå, men uforutsette ting kan skje. Vi vil gjerne gifte oss, men jeg kan ikke sitte igjen med økonomiske problemer pga hans gjeld, det vil han ikke (eller jeg for den saks skyld). Jeg har googlet en del om samboere/gifte, men synes det er veldig forvirrende og til dels motstridende mange faktorer å ta hensyn til. Noen som har peiling/erfaring som kan oppsummere på en enkel måte?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 Vet ikke hvordan man dokumenterer særeie, men det man tar med inn i et ekteskap tar man også med ut av ekteskapet - ihht. loven. Det som skapes I ekteskapet anses som felleseie dersom man ikke avtaler annet - med unntak av gaver og arv som automatisk er særeie. Dvs at du ikke får hans gjeld og han ikke din egenkapital ved et brudd. (Vi får jo håpe dere holder sammen da, og da vil dere uansett ha en form for felles økonomi som gjør at dette utvannes) Det er ingenting som "automatisk" blir særeie. Særeie må avtales og fylle formkravene til el. § 54. Det "Turi" henviser til her er skjevdelingsregelen; arv og gaver kan man kreve skjevdelt ved skillsmisse, dvs man kan holde verdien av arven eller gaven utenfor, men man har ingen automatisk eiendomsrett til tingen som sådann, slik man har ved særeie.
lintin Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Takk for svar Jeg tror ikke dette skal bli noe tema, men syns det greit å ha ting på det rene hvis det skulle skje noe. Hvis han skulle falle fra vil jeg også helst slippe å gjøre opp for hans gamle gjeld, om jeg skulle falle fra derimot, må han mer enn gjerne beholde min egenkapital. Men det får vi også håpe ikke skjer.... Skriv for all del testamente. Vi fikk hakeslepp når advokaten min sa at vi ikke arver hverandre 100% når vi ikke har barn. Dersom min mann faller fra har jeg bare rett på en 1/2 part av hans eiendeler (men minimum ca 400'). Resten går til foreldrene hans. Og vica verca om jeg skulle falle fra. Vi var rask og skrev testamente for å si det sånn. Her er en lenke med mye god informasjon: http://www.arvehjelpen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå