latte Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Var på besøk hos ei vennine i kveld. Vi begge har delt omsorg for barna, og i begge tilfellene skal barna feire jula hos pappan, og vi kom inn på tema...litt delte meninger om hva som er mest praktisk..så lurer veldig nå da.. Hvordan gjør dere andre det? Feirer barna to julaftener... Eller sender dere alle gavene til den andre foreldreren, for så å få noen gaver tilbake..opp-pakket...
Gjest StoreSky Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Vel. Vi har i teorien annet hvert år vår datter. Men hittil har vi feiret sammen. Altså vært sammen på julaften og spist middag/gaveutdeling.
latte Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2006 Vel. Vi har i teorien annet hvert år vår datter. Men hittil har vi feiret sammen. Altså vært sammen på julaften og spist middag/gaveutdeling. ← ...er det noen nye partnere inn i bildet her da?
MAcy Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 Vi har barnet annen hver jul, jeg er da altså fars nye partner. vi feirer ikke to juleaftner men har en kosekveld der barnet åpner pakkene fra vår famile,venner og oss. DEt han får hos oss er noe vi har ønsket oss til han og så han trenger hos oss. lekr han samler på osv. Blir jo litt feil også om han får de tingene med til mor, er jo ikke sikkert han trenger et nytt kleskap der eller lekekasse osv...
Gjest Ingrid78 Skrevet 19. oktober 2006 #5 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg er samboer med en som har en sønn fra før. Som regel så feirer vi annethvert år, men noen ganger har det blitt to år etter hverandre for moren. Men de årene vi ikke har han på julaften, pleier vi å invitere svigerfamilien min hjem på andre juledag, og da koser vi oss litt ekstra. Men god mat og sånt. Men alle gavene åpnes på julaften.
Far til 2 Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg opplevde felles omsorg som barn, og vi (min søster og jeg) var så heldig at foreldrene våre møttes på julaften (og ved enkelte andre anledninger). Til forskjell fra mange andre hadde de da ikke ny partner. Etterhvert som vi ble eldre valgte foreldrene våre å ta annenhver julaften. Det var greit nok ettersom de fikk nye partnere, men slitsomt for oss barna ettersom vi valgte å kjøre og besøke begge denne dagen.
Ulrikke Skrevet 20. oktober 2006 #7 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg er stemor til tre, som vi har annenhver julaften. Både mamma'n deres og min samboer vil ha det sånn at pakkene fra deres familie/side åpnes hos dem. Jeg vet ikke hva jeg synes, jeg synes jo egentlig at det er julaften EN dag, men jeg legger meg ikke oppi det, mener at det får de som foreldre styre. Men det lages ikke ekstra julaften her eller der, altså... Pakkene åpnes når de kommer til den andre, sånn rundt 2.juledag. Ungene har hatt det sånn i 4 år nå, og det er "vanlig" for dem (de to yngste er 7 og 6, og husker vel ikke annet...) Litt ekstra god mat er det jo i jula, men man lager ikke doble julaftner, nei!
Daria Skrevet 20. oktober 2006 #8 Skrevet 20. oktober 2006 Jeg feiret julaften annethvert år hos mamma og pappa fra jeg var 11, og det var aldri snakk om annet enn at alle gavene skulle være med dit vi var og åpnet der. Tror jeg ville syntes det var fryktelig rart -og sannsynligvis protestert høylydt -om det hadde blitt foreslått noe annet -det er jo bare én julaften...
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #9 Skrevet 20. oktober 2006 vi har et barn som er her annen hver jul. det blir ikke laget i stand noen 2. julaften nei, uansett om han er her eller der. tenk så rart og urettferdig det ville blitt for de ungene som bor her hele tiden?!?!?! ikke rart det blir mye rare følelser mellom hele og halvsøsken. at man skulle lage en helt egen julaften for ett av tre barn ville jo føles utrolig urettferdig!
Frk Johansen Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 Er så heldig at jeg bor i nærheten av ex. Vi bytter julaften kl 14, når jeg har de på formiddagen har vi grøt med mormor og morfar kl 12 og pakker fra min familie da, så kjører jeg barna til pappaen sin og de blir der til helligdagene er ferdige. Annet hver år slik og det fungerer godt for oss da vi har nye partnere begge to.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Vi har annenhver jul, men barnet åpner pressangene der det er og tar dem med der de hører hjemme. Enkelt og greit med samarbeidene foreldre.
Gjest StoreSky Skrevet 20. oktober 2006 #12 Skrevet 20. oktober 2006 ...er det noen nye partnere inn i bildet her da? ← jepp, pappan har fått ny samboer, og hun skal også være der.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #13 Skrevet 20. oktober 2006 Vi har ungene annenhver jul. Når de skal til far på julaften får de åpne pakkene fra meg her hjemme på formiddagen. Dette er fordi det som regel er noe stort til rommet, fellesgave til begge ol. Resten av gavene fra "min" side blir med til faren og pakkes opp der på kvelden. Når ungene feirer julaften her hos meg er det oppakking på julaften, men pakkene fra fars familie får de ikke før de skal til han 4.juledag. Jeg har sluttet å argumentere, de får gjøre som de selv vil.
c",) Skrevet 20. oktober 2006 #14 Skrevet 20. oktober 2006 Vi har barna annenhver jul, å både mitt barn og samboers barn har alle pakkene hos den de er hos julaften å åpner de der. Skulle noen få noe de trenger på det ene stedet så er det ingen problemer med å enten la den tingen være igjen, eller sende det med dit barnet trenger det.
Gjest Tabby Skrevet 20. oktober 2006 #15 Skrevet 20. oktober 2006 Her er det annethvert år vi har barna på julaften. Det andre året har vi lillejulaften. Jeg og mannen min feirer da julaften på lillejulaften det året vi har dem den kvelden, med julemiddag og familie på besøk og gjør alt som vi vanligvis gjør på julaften. Sønnen vi har sammen feirer også jul to ganger, men vi holder ikke igjen pakker til julaften for han. Det blir bare som en ekstra kosedag med familiekos og god mat for han. For han blir dette en vane og ikke noe rarere enn at andre bare feirer en dag. Og det er flere jeg vet om som gjør ting på liknende vis.
Helen Skrevet 21. oktober 2006 #16 Skrevet 21. oktober 2006 Vi har i mange år hatt ungene annenhver julekveld. Da ungene var små laget vi til en "ordentlig" julekveld på 3. juledag da vi fikk de tilbake, det fungerte greit noen år men så ble de ikke noe stas lenger med to julekvelder. Så nå blir det bare pakkeutdeling når de kommer tilbake. Vi har gjort det slik at ungene får med seg et par pakker herifra da de feirer jul hos den andre part. Hvis vi skulle sende med alle pakkene hadde det blitt altfor mye for ungene å holde styr på hvis de skulle ha tatt de med seg hit igjen. Vi holder også av noen pakker til vårt felles barn så han slipper å sitte å se på at de andre pakker opp uten at han får noe.
Gjest baby-E Skrevet 21. oktober 2006 #17 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg feiret som regel jul annethvert år hos mamma og pappa. Har aldri feiret to julaftner. Syns det blir rart. Har pakket opp alle pakkene fra begge sider på julaften. Og heller tatt med pakkene tilbake til den jeg fikk de fra.
Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 21. oktober 2006 #18 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg har bursdag lillejuleaften, så da feirer vi en juleaftenbursdag da, også henter ex min de juleaften morgen. Både jeg og min nye mann er leger og bryr oss lite om julen og tar på oss frivillig å jobbe juleaften, så får de som har barn og liker julen være hjemme. Både jeg, ex og barna trives med det. Er bare glad for å slippe å feire juleaften jeg, om min ex er overlykkelig over å få ha de hver jule og nyttårsaften og er villig til å tilpasse samværet resten av året i forhold til min turnus, så alle er happy. Barna trives nok også bedre med å feire julen sammen med noen som elsker julen, men ex nye samboer er helt julegal...
MAcy Skrevet 22. oktober 2006 #19 Skrevet 22. oktober 2006 Mine foreldre skilte seg da jeg var ett år. Og jeg har feiret annenhver jul med hver. Da jeg var liten hadde jeg en jul og hver, men den som ikke var den 24 ble bare pakkeåpning som en bursdag ikke noe spesielt. Da jeg ble eldre hadde jeg gaver med et en plass. Jeg flyttet jo da på tingene mine som jeg ville. Har egentlig følte det litt vanskelig også å få alle gavene en plass. For dersom mamma eller mormor hadde kjøpt noe til meg følte jeg nesten jeg måtte ta det med til rommet jeg hadde hos henne og det jeg fikk hos pappa følte jeg at jeg måtte ha hos ham. Mine halvsøsken hadde også noen gaver de fikk åpne når jeg hadde gaveåpning utenom juleaftenen. Synes egentlig det er best å åpne de med den siden av familien du har fått gavene med. Mange forhold er vanskelige og for ikke å skape mer bry/problemer kan det være greit å ha en ekstra gaveåpnings dag. Det er dessuten ikke nødvenig å lage til en ny juleaften. når barnet er liten skjønner det jo ingenting, og når det blir eldre skjønner det jo at det ikke er en ekstra juleaften. Men alt blir jo en vane!!!! Men for de av dere som bare har en gaveåpningsdag/juleaften. Hva gjør dere med gaver som kommer fra eksen?? og eksens nye partner og hennes familie???
Lionda Skrevet 22. oktober 2006 #20 Skrevet 22. oktober 2006 Vi har annenhver julaften og sender gavene med dit julaften skal feires, og så deler vi gavene når julaften er over. Gavene havner hos den som har kjøpt dem, eller der barnet vil ha dem, eller hos den som har mest bruk for dem (klær osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå