Gjest ElisabethH Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Det er mulig jeg ikke eier husmorgener her, men når jeg bruker skyllemiddel (softlan outdorr fresh) tar det så himla lang tid før det tørker at vannet blir råttent(?) og klærne lukter litt ekkelt...Bruker en halv til hel kork pr. maskin. Tøyet bruker min 3-4 dager på å tørke når det henger på stativet..Hva kan dette komme av? Hva gjør jeg feil??
aimee Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Hæ? Det hørtes kjemperart ut! Jeg tror ikke det er vanlig. Oppfører vaskemaskinen som normalt? Hvis ikke, hadde jeg fått noen fagfolk til å se på den. Det kan jo hende at du bruker for mye middel i forhold til klær, har du prøvd mindre?
Heidipia Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 Høres ut som om vaskemaskinen din ikke sentrifugerer ordentlig. At lukta kommer av at tøyet bruker for lang tid på å tørke. Men hvis du tror det er p.g.a skyllemiddelet så får du prøve et annet å se.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 Det skjer det samme hos meg, klærene lukter nesten mugg og bruker laaaang tid på å tørke, har byttet og det hjalp med en gang...Jeg trodde det var noe galt med vaskemaskinen eller vannet her men det var faktisk skyllemiddelet
Heidipia Skrevet 19. oktober 2006 #5 Skrevet 19. oktober 2006 Rart.. jeg bruker også det skyllemiddelet og har ikke såne problemer. Dere får prøve den gule flaska med sommerfrisk duft(husker ikke hvilket merke, comfort kanskje) det skal jo få tøyet til å tørke raskere.
Gjest Tessmira Skrevet 20. oktober 2006 #6 Skrevet 20. oktober 2006 Rart.. jeg bruker også det skyllemiddelet og har ikke såne problemer. Dere får prøve den gule flaska med sommerfrisk duft(husker ikke hvilket merke, comfort kanskje) det skal jo få tøyet til å tørke raskere. Er comfort sommerfrisk ja, fungerer kjempe fint og klærne tørker raskt, godt lufter den å :icon_smile:
FrøkenHobart Skrevet 21. oktober 2006 #7 Skrevet 21. oktober 2006 Jeg har vært borti et skyllemiddel som fikk klærne til å lukte litt harskt. Husker ikke hvilket det var men klærne ble helt ubrukbare! Men var det fordi de tørka seint?
Gjest ElisabethH Skrevet 21. oktober 2006 #8 Skrevet 21. oktober 2006 Ja, er fordi de tørker så sent. Har prøvd med andre skyllemidler, og det funker helt fint så det er nok ett eller annet med den Softlan outdoor fresh..Dumt, for jeg synes den lukter så mye bedre enn de andre.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2006 #9 Skrevet 21. oktober 2006 har dere varme i rommet dere henger tøyet til tørk i? i et ikkeoppvarmet rom så tar det mange dager før tøyet blir tørt.
Drua Skrevet 22. oktober 2006 #10 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg tror ikke det spiller noen rolle hva slags skyllemiddel dere bruker, det er temperaturen der dere tørker klærne som avgjør, og den kan jo variere. Et rom som er litt varmt, men ikke tett og rått er det beste, altså kan det lønne seg å ikke skalke igjen vaskerommet.
SuperT Skrevet 22. oktober 2006 #11 Skrevet 22. oktober 2006 Ja, er fordi de tørker så sent. Har prøvd med andre skyllemidler, og det funker helt fint så det er nok ett eller annet med den Softlan outdoor fresh..Dumt, for jeg synes den lukter så mye bedre enn de andre. ← Akkurat dette har jeg merket også, bare med outdoor fresh..
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #12 Skrevet 22. oktober 2006 Det er trolig ikke skyllemiddel men tiden tøyet trenger å tørke som er årsaken til lukt. Hvor fort tøyet tørker er i stor grad avhengig av luftfuktigheten i rommet de tørkes i. Hvis det er et relativt lite rom eller rom med liten eller ingen ventilasjon vil ikke luften i rommet kunne oppta fuktighet fra tøyet raskt nok. Det fører igjen til dannelse av mugg og microorganismer i tøyet og i rommet som fører til lukt. Det er en "allmen missforståelse at varmen er avgjørende for hvor fort tøyet tørker, kombinasjonen av varme og luftfuktighet er det avgjørende. Hvis ikke luftfuktigheten i rommet er under 80% RH vil tøy tørke langsomt, selv om det er over 30 gr i rommet. Lufting, ventilasjon eller avfukter må til for å senke luftfuktigheten. Tåke, og fuktigt klima påvirker og inneklima og luftfuktighet. Målere for luftfuktighet fås rimeligt hos Clas Olson og Biltema. Elektriske avfuktere Elkjøp, Byggmakker mm 1500-2000Kr er effektive, luftfuktigheten i rommet senkes, tøyet tørker hurtigt og energiforbruket er lavt, 70-180 watt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. oktober 2006 #13 Skrevet 22. oktober 2006 Så merkelig. Jeg trodde jeg innbilte meg ting da jeg begynte å undre på det samme for noen uker siden. Vi flyttet inn i ny leilighet nylig og kjøpte samtidig ny tøymykner (Softlan outdoor fresh). Jeg trodde det var pga. annen luftfuktighet her eller noe, men begynte også å lure på om det var tøymykneren. Syns ikke jeg har merket det når jeg har droppet tøymykner... Vet ikke om det tørker seinere eller ei, men syns noen ganger at det har luktet litt rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå