Gå til innhold

Gardiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen påstår at man skal ha mørkere gardiner om høsten/vinteren, og lysere gardiner om våren/sommeren.

Jeg synes det burde være omvendt, for det er jo i de mørke tidene det er minst lys, og da trenger man mer lys inn.

Har du hørt dette?

Hva gjør du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mørkere om høsten fordi det føles lunere...

Skrevet

Jeg har også mørkere om høsten/vinteren av samme grunn som Arwen.

Også føler jeg at det ikke er så lett for folk å kikke inn heller...

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg har hvite gardiner året rundt. Før skiftet jeg til vintergardiner, men synes etterhvert at det er noe tull.

Skrevet

Jeg har lyse, lette gardiner året rundt. men så er jeg ikke plaget av innsyn... Til jul har jeg egne julegardiner.

Skrevet

Mørke gardiner luner, og stenger det store, svarte novembermørket ute.

Det er så mørkt ute likevel at det blir ikke noe lysere av lyse gardiner.

Skrevet

Til stuen har vi lyse lingardiner året rundt. I tillegg eikepersienner med brede lameller og stigebånd.

Skrevet

Bruker samme gardiner (lyse) året rundt. Har ikke så mye innsyn at det gjør noe.

Skrevet

Om sommeren må vi skjerme mot solen ved å bruke persienner/markiser, så da dropper vi gjerne gardinene. Nå som det er mørkere tider har vi hengt opp gardiner i stuen, rett og slett fordi det virker lunere her da.

Høst/vinter er kosetid, da skal det være levende lys, fyr på peisen og gardiner i vinduet. Når vårsolen sørger for våfornemmelse kan jeg nesten ikke få det lyst og åpent nok. :)

Skrevet
Noen påstår at man skal ha mørkere gardiner om høsten/vinteren, og lysere gardiner om våren/sommeren.

Jeg synes det burde være omvendt, for det er jo i de mørke tidene det er minst lys, og da trenger man mer lys inn.

Har du hørt dette?

Hva gjør du?

Forstår argumentet om mer lys på mørketiden, men mange jobber på dagtid, og det er ofte mørkt når man kommer hjem. Da er vindusflatene svarte, og en ønsker kanskje å gjøre rommet lunere med mørkere gardiner - om det gjør rommet lunere, er imidlertid en annen diskusjon. ;)

Skrevet

Vi er heller ikke plaget av innsyn, så akkurat det argumentet holder ikke. ;)

Mie; at du ikke bruker gardiner, det vet jeg. :ler:

Jeg synes ikke gardiner er med på å gjøre det lunere. Lys og blomster gjør det lunere!

Så da henger jeg opp mine hvite gardiner. ;)

Gjest gardinia
Skrevet

Har gjerne mørke tette gardiner når det er mørkt ute. Det stopper innsynet, blant annet fordi man lettere ser inn i et hus fra mørket når innelysene er på. Så er det mye koseligere. På sommeren når det er lysere har vi nesten ikke gardiner, bare skjerming for sterkt solys som skader møbelstoffer, gulv og planter.

Skrevet
Bruker samme gardiner (lyse) året rundt. Har ikke så mye innsyn at det gjør noe.

Her også!

Skrevet

Jeg bruker lyse, gjennomsiktige gardiner som slipper inn alt lyset på våren og sommeren, fordi jeg ønsker å utnytte alt lyset som er da før høsten og vinteren kommer med sitt mørke.

om høsten bytter jeg til tunge, ugjennomsiktige, mørkere gardiner som stenger høstmørket og vinterkulden ute, gir en lunere følelse og skjermer for innsyn.

Jeg synes ikke gardiner er med på å gjøre det lunere. Lys og blomster gjør det lunere!

Så da henger jeg opp mine hvite gardiner. ;)

at noe er lunere er ikke det samme som koselig, lunt betyr skjermet, som i skjermet for vær og vind. så gardiner kan sånn sett gi inntrykk av å være lunere en ikke gardiner som blir åpnere.

lys og blomster gir hygge og kos, gardiner kan skjerme for vær og vind, følelsesmessig ihvertfall.

Skrevet
Jeg bruker lyse, gjennomsiktige gardiner som slipper inn alt lyset på våren og sommeren, fordi jeg ønsker å utnytte alt lyset som er da før høsten og vinteren kommer med sitt mørke.

om høsten bytter jeg til tunge, ugjennomsiktige, mørkere gardiner som stenger høstmørket og vinterkulden ute, gir en lunere følelse og skjermer for innsyn.

at noe er lunere er ikke det samme som koselig, lunt betyr skjermet, som i skjermet for vær og vind. så gardiner kan sånn sett gi inntrykk av å være lunere en ikke gardiner som blir åpnere.

lys og blomster gir hygge og kos, gardiner kan skjerme for vær og vind, følelsesmessig ihvertfall.

Jeg signerer denne. Skulle skrive innlegg, men Aline har allerede skrevet det jeg skulle skrive så... :)

Skrevet

Pr i dag HAR vi ikke mer enn et sett gardiner til hvert av vinduene (men skal ha julegardiner i alle fall til kjøkkenet nå til jul De vi har på stua passer fint til jul også, så det stresser vi ikke med enda. Vi har nettopp flyttet inn, og har ikke kommet lenger.

Og vi har generelt relativt lyse gardiner de fleste plasser.

Man kan jo selv velge hva man trives best med synes jeg. For meg er det ikke noe poeng at lyse gardiner skal slippe inn mer lys på vinteren, det er mørkt når jeg drar og det er mørkt når jeg kommer hjem. Vinduene er sorte flater, og jeg myker dette opp med gardiner og liker gjerne å trekke dem for også jeg, for å stenge mørket ute. Gjør ikke det så mye her, men der vi bodde fr gjorde vi det bestandog, også pga innsyn da.

Jeg synes gardiner i seg selv luner, men om det er mørke eller lyse som muner mest er jeg mer usikker på. Velger mer gardiner etter farger som passer rommet jeg da, enn etter årstidene. Antakelig fordi jeg aldri har hatt annet enn julegardiner til kjøkkenet, og ellers gardiner som henger hele året.

Skrevet
Jeg har mørkere om høsten fordi det føles lunere...

Samme her. Jeg har bare kappe om sommeren, vintergardiner om vinteren og høsten, og julegardiner i julen :)

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt på å kjøpe mørkere, tyngre gardiner til høsten/vinteren, men tror ikke jeg blir å gjøre det. (har hvite gardiner med små hullmønster i, i stuen). Jeg trekker aldri gardinene for i stuen, de er kun som innramming av vinduene, og med mindre jeg finner noen jeg absolutt faller for, er jeg veldig glad i de hvite jeg har. Syns utsikt til mørket ute med alle lysene gir lun stemning! (bruker persienner som solskjerming). Egne julegardiner har jeg aldri vurdert, bortsett fra på kjøkkenet.

Endret av Kosemose
Gjest Fruktfat
Skrevet

har lyse gardiner hele året, bortsett fra i desember da vi har røde.

Skrevet

Har mørke gardiner på stua året rundt (fordi veggene er lyse) og lyse gardiner på kjøkkenet året rundt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...