Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva om er "vanlig" å gi i ukelønn til en 9 åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det en niåring trenger penger til da?

Da jeg var 9 år for ca 15 år siden fikk jeg ti kroner på lørdagene til å kjøpe godteri. Ellers trengte jeg jo ikke penger..

Skrevet

Har ingen 9-åring på noen år enda, men synes 50 kr. høres greit ut. De synes vel det er stas å ha litt penger selv, men de bør også ha litt plikter og ikke bare få pengene uten videre.

Skrevet

Min niåring får ikke ukepenger enda. Han har besteforeldre som har det med å stikke i ham en femtilapp en gang i ny og ne, men han er relativt gnien så de brukes sjelden. :ler:

Hadde vi skullet gi ukepenger nå hadde vi gitt en femtilapp, tror jeg. Plikter her hjemme har han allerede, men dersom han skulle fått ukelønn fast ville jeg gjort pliktene litt mer faste også.

Skrevet

Vi gir 90,- til 9 åringen og 120,- til 12 åringen. Lønnsøkning ved bursdager. ;)

De må da:

* spare til ting de ønsker seg

* legge til dersom de ønsker dyrere merkeklær enn hva vi betaler

* betale selv dersom de vil å bade i badeland mer enn de 2 gangene vi betaler pr mnd

* kjøpe eget blad og lørdagsgodteri

* legge til dersom mobilregningen er på over 100,-

Vi har to gjerrigknarker som sparer som bare fy. Fungerer flott for oss.

Skrevet

Min 9 åring får ikke lommepenger enda.

Hun får heller penger til det hun trenger.

Skrevet

Min 9-åring får 50,- kr i uka om hun har gjort alle sine plikter. Hun fikk lage seg en liste over ting hun syntes var greit å gjøre pluss noen punkter som jeg ville ha med. På kjøleskapet henger det en liste som hun kan krysse av når hun har gjort de forskjellige tingene og på slutten av uka har vi en oppsummering, evt tar et lite skippertak for å komme i havn. Hun sparer sine penger til ting hun har lyst på, f.eks nye spill til PS2 el.

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

90kr. til en 9 åring? Da har dere god råd. :)

Min 9 åring får ikke en døyt. Kjøper skolesaker på Nille.. og får ikke merkeklær i dte hele tatt!! Får sjelden nye klær..bare når klærne er så slitt og når han har vokst uta av de, får han ny, men billige/70%rabatt på/tilbud.

Får ikke lørdagsgodteri heller, og ikke i får h*n godteri i ukedagene..veldig sjelden gitt.

Har dere så god råd dere da eller?

Skrevet

Min 9 åring får ikke en døyt. Kjøper skolesaker på Nille.. og får ikke merkeklær i dte hele tatt!! Får sjelden nye klær..bare når klærne er så slitt og når han har vokst uta av de, får han ny, men billige/70%rabatt på/tilbud.

Får ikke lørdagsgodteri heller, og ikke i får h*n godteri i ukedagene..veldig sjelden gitt.

Synes dette hørtes vel strengt ut.. Har MEGET lav inntekt selv, men jeg mener at hvis datteren min har ukelønn så vil hun lære seg begrep om penger. Et barn som aldri får lørdagsgodt og ikke klær som de andre barna har osv.. Vil komme til å miste hodet helt når han/hun endelig får litt penger mellom hendene, for da må de benytte muligheten mens de har den. Dessuten lærer de seg ikke å spare til ting de ønske å kjøpe seg..

Skrevet

10-åringen vår får 50 kr i ukelønn. Da må hun holde rommet sitt ryddig og rent, hjelpe litt til ellers i huset som f.eks. gå ut med bosset, passe lillebroren sin litt, vanne blomstene osv..

Vi kjøper lørdagsgodt til henne utenom og betaler andre ekstrautgifter som kino, bowling osv.

Skrevet

Har stor forståelse for at ikke alle har like god råd, å jeg tror heller ikke at de som svarer i denne tråden svømmer i penger heller.

Men vi vet alle at barn koster penger, noen får mer mens andre må nøye seg med mindre. Likevel tror jeg ikke det er så lurt å holde igjen på alt. Det er så mange fristelser for barn, og veien til å ty til nasking eller andre ulovlige ting tror jeg blir kortere om man ikke får noe hjemme.

Hvordan skal et barn lære seg verdien av penger hvis penger er et fremmedord og noe de ikke har et forhold til.

En annen ting jeg har lært mine barn er at ikke alle voksne er snille mot barn, selv om de møter en "snill voksen" som vil gi de penger eller godteri. Hvis de får sånne tilbud ute så har jeg lovet dem at de kan komme hjem til meg så skal de da få den 10 kronongen eller sjokoladen av meg. Tror fristelsen til å la seg lokke med av kriminelle blir mindre om de kan få en sjokolade på en tirsdag også. Ungene har heldigvis aldri kommet opp i en sånn situasjon, men de vet at de heller skal komme hjem å be om sjokolade enn å bli med noen kjente og ukjente.

Merkeklær er ikke noe alle barn får, men for at barna ikke skal være helt utenfor kan man få kjøpt pene moderne klær uten å måtte handle før det er 70% avslag på de.

Godteri midt i uka er ikke bra. Det er noe vi alle vet, men litt ekstra kos på lørdagskvelden kan alle få uten at det raserer økonomien totalt.

Hva unner du deg selv da? De fleste av oss unner gjerne seg selv litt mindre for at ungene ikke skal være helt utenfor.

Hvis du virkelig har så vanvittig dårlig råd at du ikke kan gi sønnen din noe ekstra noen gang så har vel du krav på sosialjelp?

Skrevet

Min niåring får heller ikke fast ukelønn. Men han får noen kroner til lørdagsgodt de lørdagene det faller seg sånn. Kult å handle sjæl ;)

Skrevet
Har stor forståelse for at ikke alle har like god råd, å jeg tror heller ikke at de som svarer i denne tråden svømmer i penger heller.

Men vi vet alle at barn koster penger, noen får mer mens andre må nøye seg med mindre. Likevel tror jeg ikke det er så lurt å holde igjen på alt. Det er så mange fristelser for barn, og veien til å ty til nasking eller andre ulovlige ting tror jeg blir kortere om man ikke får noe hjemme.

Hvordan skal et barn lære seg verdien av penger hvis penger er et fremmedord og noe de ikke har et forhold til.

En annen ting jeg har lært mine barn er at ikke alle voksne er snille mot barn, selv om de møter en "snill voksen" som vil gi de penger eller godteri. Hvis de får sånne tilbud ute så har jeg lovet dem at de kan komme hjem til meg så skal de da få den 10 kronongen eller sjokoladen av meg. Tror fristelsen til å la seg lokke med av kriminelle blir mindre om de kan få en sjokolade på en tirsdag også. Ungene har heldigvis aldri kommet opp i en sånn situasjon, men de vet at de heller skal komme hjem å be om sjokolade enn å bli med noen kjente og ukjente.

Merkeklær er ikke noe alle barn får, men for at barna ikke skal være helt utenfor kan man få kjøpt pene moderne klær uten å måtte handle før det er 70% avslag på de.

Godteri midt i uka er ikke bra. Det er noe vi alle vet, men litt ekstra kos på lørdagskvelden kan alle få uten at det raserer økonomien totalt.

Hva unner du deg selv da? De fleste av oss unner gjerne seg selv litt mindre for at ungene ikke skal være helt utenfor.

Hvis du virkelig har så vanvittig dårlig råd at du ikke kan gi sønnen din noe ekstra noen gang så har vel du krav på sosialjelp?

godt svar !!

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...