Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Er midt i karamelllagingen , i oppskriften står det at det skal kokes i en tykkbunnet kjele? Hva er en tykkbunnet kjele, hvordan ser den ut? Er det en helt vanlig kjele? Takker for litt rask hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Det er en kjele med ekstra tykk bunn, en slik som er ekstra dyr. Altså ikke disse typiske potetkjelene som er litt enkle hvor bunnen er like tynn som resten av kjelen. Når du lager karamell trenger du en tykkbunnet kjele for at det ikke skal brenne seg fast i bunnen av kjelen. Ellers kan du bruke en vanlig kjele, men du må altså passe ekstra på at det ikke brenner seg fast i bunnen.
Malama Skrevet 19. oktober 2006 #3 Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hmm, absolutt INGEN av mine har en bunn som er like tynn som resten av kjelen... Men spesielt dyre er de ikke, selv om de altså har en "egen bunn". Men, karameller har jeg alltid laget i jerngryte. *ønske seg jerngryte for å lage mammas kjempegode fløtekarameller til jul* Endret 19. oktober 2006 av Malama
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 Hmm, absolutt INGEN av mine har en bunn som er like tynn som resten av kjelen... ← Nei, du har kanskje rett. Men en tykkbunnet kjele har en ekstra tykk bunn. Du ser forskjell på den og en "vanlig" bunn som er bittelitte grann tykkere enn resten av kjelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå