Chelsea Skrevet 19. oktober 2006 #1 Skrevet 19. oktober 2006 Tips ved bryllupsfotografering: 1. Ikke bare hør på fotografen, ha litt egne meninger. Vår fotograf sa at vi skulle se på hverandre hele tiden så vi har nesten ingen bilder av oss forfra. Dessuten ble det for lite nærbilder av bare ansiktene våre. Dessuten tok fotografen alle helfigurbildene ved å sitte for lavt selv, slik at bildene ble nedenfra og opp. 2. Pass på at kjolen sitter perfekt (dette gjelder også alt annet stæsj) Min kjole satt litt for løst og dette er synlig på enkelte av bildene (Kjolen er for høyt opp når jeg sitter og på enkelte bilder er den litt skeiv). Trodde kanskje fotografen ville bemerke sånne ting og gi meg beskjed, men tydeligvis ikke. 3. Pass på å smile samtidig og være alvorlige samtidig. Slik er det ikke med oss, vi er sjelden samkjørte. ---------- Vi er dessverre ikke helt fornøyde med våre bryllupsbilder og vi angrer oss i ettertid for at vi ikke var mer oppmerksomme selv, men man har vel en tendens til å stole blindt på at fotografen tar bilder hvor brudeparet tar seg best mulig ut. Ville bare tipse og håpe at andre får finere bilder enn oss.
Furstina Skrevet 19. oktober 2006 #2 Skrevet 19. oktober 2006 Ett annat tips är att anlita någon bekant som har en bra kamera och som kan ta bilder och låta denne person ta MÅNGA bilder på olika platser, i olika ljus och poser. Vi hade två "famije-amatörfotografer" som tillsammans tog närmare 140 bilder på bara oss. Vi fick många riktigt bra bilder av detta. Vill ni verkligen till en fotograf kan ni kanske göra det OCKSÅ.
Chelsea Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2006 Vår fotograf tok over 1000 bilder, men allikevel er det veldig få som er vellykket. Vi hadde selvsagt familie og venner som tok masse bilder men tendensen her er at de ikke er av god nok kvalitet for forstørring og at de ikke er fototeknisk perfekte.
Malama Skrevet 19. oktober 2006 #4 Skrevet 19. oktober 2006 140 bilder er ikke akkurat mange bilder nei. Om vi hadde gått for en "familiefotograf" (noe vi kanskje gjør I TILLEGG til fotograf) så måtte nok vedkommende tatt LANGT flere bilder, mer i retning av de 1000 chelseas sin fotograf tok ja. (Mulig min oppfatning av hva som er passe mengde bilder har å gjøre med min meeeeeeget fotointeresserte forlovede. HAN er egentlig den jeg ville valgt som "familiefotografansvarlig", men det går jo ikke...
Chelsea Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2006 Min mann ville jo helst tatt bildene selv siden han er fotointeressert men det gikk jo ikke. Men kan jo være at han også er veldig kritisk nå til utfallet fotomessig sett siden han ikke fikk tatt dem selv. Jeg er bare kritisk til hvordan vi ble på bildene! Jeg vil jo ta meg best mulig ut!
Furstina Skrevet 19. oktober 2006 #6 Skrevet 19. oktober 2006 Nej 140 är kanske inte så mycket - men det är betydligt fler än de 10-12 bilder vi skulle ha fått hos en fotograf i studio och till ett betydligt lägre pris. Jag tycker det var hutlöst mycket de skulle ha för sina bilder, plus kopiekostnaden och copyrighten. Hur många bilder tar en fotograf egentligen, jag fick bara prisuppgifter på 10-16 bilder + framkallnings- och kopiekostnad och slutade undersöka. Förutom dessa 140 parbilderna har vi andra bilder från själva dagen. Nu har vi ingen jättestor förstorning, den största kopian är kanske i A3 format eller något större. Jag tycker att kvaliteten på de bilderna är fullgott bra. De är tagna med riktiga systemkameror av relativ god kvalitet för övrigt, inte ASP-film eller digitalt.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2006 #7 Skrevet 19. oktober 2006 Dersom man går til en fotograf som bruker digitalkamera og knipsemetoden (reportasjefotografi som det heter) så rekker de 100-150 bilder på en time. Men kvantitet er ikke (nødvendigvis) det samme som kvalitet Vi valgte å gå den andre veien, og har hyret en _fotograf_ ikke en bildeknipser, han kommer nok ikke til å ta bildene før han er fornøyd med lys og stillinger, og da blir det ikke så mange som når brudeparet løper rundt og fotografen knipser. Vi vurderte veldig hva vi ville, og valgte å ta sjangsen på denne mannen, forde vi heller ville prøve å få _ett_ veldig godt bilde, fremfor mange ganske gode. (vi får jo flere enn det ene, men målet er å få til et par virkelig gode bilder som viser oss og vår kjærlighet, og noen litt mer normale for å dokumentere hvordan vi så ut og slikt.) Hvordan dette går hvet vi ikke, men mannen er en erfaren portrettfotograf med ambisjoner om at bildene skal være noe mer en pene knips av situasjonen. Anngående tips: -bruk tid på å snakke med fotografen på forhånd om hva dere vil ha, avklar hva dere ser for dere, og hva fotografen ser for seg. Dersom dere ønsker bestemte positurer/situajsoner så snakk om dette på forhånd. -Ta med en assistent til å holde orden på klær osv. Typisk hennes forlover. Fotografer legger ikke nødvendigvis merke til at klær ikke er der de burde være, og det er vrient å se dette selv. Vansligvis ikke en kjempejobb, men det er fint når noen kan legge sløret rett, rette slips og dandere bukketten. -sjekk opp hva fotografen tar for forstørrelser, dette varierer mye! -Vær oppmerksom på at noen fotografer bedriver seriefotografering, og fotograferer tre brudepar etterhverandre ute i skogen, det er ikke sikkert denne fotografen er så oppmerksom på dere og deres ønsker, dere kan fort bli en av mange, og dere kan tilogmed risikere å måtte vente på tur... (rimlig horribelt med de priser enkelte fotografer har) -Sjekk gjerne opp med andre som har brukt samme fotograf om hva de synes om h*n
Malama Skrevet 19. oktober 2006 #8 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg skjønner selvsagt at man ikke får tatt tusenvis av bilder sånn helt uten videre, og 140 er selvsagt mange det, bare det at jeg har en forlovede som altså knipser flere bilder enn som så bare av "ingnting", bare for morro. Men altså, digitalt. Jeg vet ikke hva vi gjør med brudefoto, jeg vet at jeg vil ha bilder der vi ser fne ut, og han vil ha teknisk gode bilder, og vi må finne en fotograf som gir oss begge deler. I tillegg kommer vi til å ta en god del bilder "privat" antar jeg. Hva vi ender opp med å forstørre avhenger vel av hva som er det beste bildet (antakelig et fotografbilde, men da kan jeg ha masse andre i album ) Godt med alle gode råd og tips, i alle fall.
orakel Skrevet 19. oktober 2006 #9 Skrevet 19. oktober 2006 Har satt bookmark på denne tråden Her var det mange gode tips. Dette er gjerne sånt som man ikke tenker over før man faktisk står der. Takk
Susan Sto Helit Skrevet 20. oktober 2006 #10 Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Ville bare si at jeg ikke synes TS' forventninger til fotografen var for høye. Vår fotograf var absolutt ikke av de billigste, men hadde fryktelig godt rykte, og jeg har god erfaring derfra fra før. Han var veldig bevisst alle detaljer, og forsøkte også å følge våre ønsker om både tradisjonelle og spenstige bilder. Totalt sett er vi meget fornøyde. Jeg vet ikke det totale antall bilder som ble tatt, men vi sitter igjen med de 27 som ble bra. (Men det er veldig mange som ble dårlige....) Valgte å betale for en fotograf jeg visste ville gi oss bilder vi var villige til å henge på veggen, og da duger ikke "standardbilder". Vi har masse flotte bilder av oss som er tatt av familie og venner også. Og de er jo noe lettere å bruke til å lage album o.l. Men uansett har vi et flott album med fotografbilder. Når jeg skriver bevisst alle detaljer, betyr det at hvis vi ikke smilte likt, eller skulderen min var for høy, eller det ble skrukker på kjolen, så tok han ikke bildet, men løp og rettet "feilen". Endret 20. oktober 2006 av Susan Sto Helit
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2006 #11 Skrevet 20. oktober 2006 Ok, om en utdannet erfaren fotograf tar bilder i en time, hvor mange perfekte bilder får dere ut av det? Å forvente at en fotograf skal rekke å ta over hundre bilder og alle skal være fine er vel kanskje å ha en smule høye forventninger. Prøv selv å få barna deres til å smile og ha perfekt positur i forhold til hverandre hundre ganger på en time? Vi hadde en profesjonell fotograf. Dette lønner seg om man er optatt av kvalitet, og ikke bare er gnien. Han var med fra morgenen av hos frisøren, og varmed frem til middagen hadde startet. Han tok utrolig mange bilder. Men langt fra alle er henge på veggen bilder. Dette er jo minner også! Har sett igjennom bildene som en amatørfotograf tok i løpet av bryllupet paralellet med den profesjonelle, og forskjellen er TYDELIG! En profesjonell fotograf klipper bildet i det han/hun tar det. Det er ikke med ti personer i bakgrunnen, eller sløve blunke-øyne. Men for all del, holder det at fetter Tore knipser litt med kompaktkameraet sitt er jo det flott... Avtal på forhånd hvilken stil dere vil ha på bildene. Men forvent for all del ikke at bildene blir akkurat som dere har tenkt i hodet deres. Det er ikke sikkert epletreet til tante ragna kommer så godt frem i bakgrunnen som dere hadde tenkt. Hva man tenker blir sjelden slik i virkeligheten. Sånn er det med alt......
Malama Skrevet 20. oktober 2006 #12 Skrevet 20. oktober 2006 Nå var det ikke snakk om "en fetter med kompaktkamera" da, men en genueint fotointeressert slektning, med digitalt speilrefleks og ulike linser, som har et øye for å "klippe bilde mens det tas" og dessuten tar det i RAW-format slik at de fleste justeringer av lys og konttrast og over/undereksponering kan gjøres i ettertid, samt selvsagt klipping i de tilfelelr det er aktuelt, og det er det jo ofte, for å få de koselige detaljbildene. Dessverre i mitt tilfelle er denne "slektningen", som tar bilde i de fleste anledninger, min forlovede, og således ikke aktuell for fotojobben denne dagen. Jeg har en kusine som også er fotointeressert, men ikke så "avansert" som han. Hun skulle gå på en foto-linje i år, men den ble dessverre nedlagt gunnet for få påmeldte. Hun får slett ikke hovedansvaret fopr fotograferingen vår, det skal en fotograf ha, og jeg vet ikke om jeg skal be henne ta blder i det hele tatt, da jeg egentlig vurderer å ha henne som forlover, og da får hun andre oppgaver. Men jg vet t dersom det ikke hadde vært for den detaljen at han selv skal være motivet, så ville vi kunne fått knallgode amatørbilder om min kjære fikk ta dem. Som et supplement selvsagt. Ser ikke birt ifgra at han kommer til å ta en serie av meg, men det blir jo ikke det samme.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #13 Skrevet 23. oktober 2006 Nå som "alle" har bra digitalkameraer/speilreflekskameraer, ville jeg sørget for å engasjere et par-tre hobbyfotografer fra gjestene og heller brukt penger på å få en proff til å filme hele bryllupet. Dette koster gjerne ikke mer enn 6000 for en hel kveld, inkludert redigering.
Susan Sto Helit Skrevet 24. oktober 2006 #14 Skrevet 24. oktober 2006 Nå som "alle" har bra digitalkameraer/speilreflekskameraer, ville jeg sørget for å engasjere et par-tre hobbyfotografer fra gjestene og heller brukt penger på å få en proff til å filme hele bryllupet. Dette koster gjerne ikke mer enn 6000 for en hel kveld, inkludert redigering. ← Vi fikk faktisk en veldig bra video tatt med videokameraet vi fikk i bryllupsgave. Var en av gjestene som filmet, og han fikk med seg absolutt alt! Når det gjaldt bildene som gjestene tok inne, så har vi kun fått inn bilder fra ett vennepar som har blitt bra innendørs. (I kirken) Alle de andre er enten uskarpe eller mørke. (Da snakker vi 4 bra av 300 bilder, tatt med 10 forskjellige kameraer.)
Aisha Skrevet 24. oktober 2006 #15 Skrevet 24. oktober 2006 For de pengene som vi skulle gi bort til fotografen kjøpte vi en bra kamera. Og en venn av oss tok bilder, må vel nevne at han var litt interesert i foto. Han tok MANGE bilder og vi er KJEMPE fornøyde, angrer ikke et sekund og nå har vi alle bildene digital og en bra kamera:) Selve fotograferinger også gikk veldig greit siden vi kjente personen som tok bilder, så vi også har mange morsomme bilder som vi kanskje ikke hadde hatt hvis vi hadde hatt fotograf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå