Gå til innhold

Utnytter skolebarn for politiske ytringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min kom hjem fra sfo i går og hadde med seg en A4 kladdebok hvor det var pålimt et ark med et politisk budskap/kampsak. Budskapet var klart rettet mot voksne. Det var ikke et politisk parti, men vist nok en landsdekkende forening som stod bak. Jeg spurte hvordan hun hadde fått dette, og hun fortalte at det lå i en hylle på kjøkkenet på sfo og det var lov til å ta en kladdebok som de kunne bruke til tegnebok. Jeg kjente at jeg ble rasende. Innholdet var jeg for så vidt enig i, men det kan da umulig være lovlig å frambringe politiske meniger på denne måten. Hvordan reagerer man på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel helt an på hvilket budskap det var mener jeg. Om det var et budskap mot mobbing/rasisme/e.l. synes jeg det klart er helt greit. Er det derimot et budskap som det er mer delte meninger om synes jeg ikke det er greit.

Jeg hadde f.eks. sett rødt om mitt barn kom hjem med ja/nei til EU, alt etter hvor jeg sto.

Skrevet

Nei, dette dreide seg hverken om mobbing eller rasisme. Saken omhandlet politiske synspunkt om forvaltning av et av Norges viktigste naturressurser.

TS

Skrevet
Kommer vel helt an på hvilket budskap det var mener jeg. Om det var et budskap mot mobbing/rasisme/e.l. synes jeg det klart er helt greit. Er det derimot et budskap som det er mer delte meninger om synes jeg ikke det er greit.

Jeg synes ikke det er greit uansett hvor politisk korrekt synspunktet måtte være. Det vil alltid være noen som er uenige i politiske saker, og det er ikke skolen jobb å drive med propaganda.

Skrevet
Jeg synes ikke det er greit uansett hvor politisk korrekt synspunktet måtte være. Det vil alltid være noen som er uenige i politiske saker, og det er ikke skolen jobb å drive med propaganda.

Så da skal ikke skolen stoppe mobbing fordi noen personer kan mene at det er greit å mobbe??

Skrevet

Mobbing er vel ikke en politisk sak, direkte. I tillegg til at det er relevant å ta det opp i skolen, siden det angår skolehverdagen til nokså mange. Men å forsøke å reklamere for feks synspunkter i eu-debatten eller forsvarspolitikken synes jeg er unødvendig.

Skrevet

Men det er skolens oppgave å lære barn etikk og moral. Mobbing og rasisme som ble nevnt er helt klart ting skolen skal ta tak i, selv om muligens noen er uenige.

Skrevet

Jeg synes det er helt fint, vel å merke dersom skolen/sfo bruker slikt materiale som utgangspunkt for å snakke om påvirkning og holdninger. Hvis ikke skolen gjør det kan du jo gjøre det selv, hjemme, når h*n kommer hjem med slikt materiale. Barna blir utsatt for et helt vanvittig press bla fra reklame o.l., og jo tidligere de lærer seg til å gjenkjenne forsøk på å påvirke deres synspunkter jo bedre.

Skrevet

Men dette materialet er ikke brukt som utgangspunkt til en diskusjon om påvirkning og holdninger. Budskapet var rettet mot voksne, ungen var brukt som et mellomledd for å få fram en politisk ytring. Tekst og innhold var alt for komplisert til å være rettet mot en 8-åring. Jeg antar det har skjedd ved at noen foreldre eller ansatte har tilbudt SFO kladdebøker mot at de fikk klistret på sitt politiske budskap på permen.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...