Gjest olivera Skrevet 24. januar 2003 #1 Del Skrevet 24. januar 2003 Får ikke lov til å reservere professorater for kvinner Norske universiteter får ikke lov til å reserve professorstillinger for kvinner, besluttet EFTA-domstolen fredag. EFTA-domstolen i Luxembourg mener kvinneprofessoratene strider med reglene om likebehandling av kjønn i EØS-avtalen fordi Universitetet har reservert forskerstillinger for kvinner, slik at menn overhodet ikke har anledning til søke. Det var EFTAs overvåkingsorgan ESA som stevnet Norge fordi Universitetet i Oslo har reservert 20 professorstillinger for kvinner. Hensikten var å oppnå en bedre kjønnsfordeling i høyere akademiske stillinger. Bare 13 prosent av professorene og 29 prosent av 1. amanuensene ved UiO er kvinner. EFTA-domstolens avgjørelse er endelig. Det finnes ingen ankemulighet. ESA er kommet med gjentatte krav til Norge om å endre reglene siden saken ble klaget inn i for overvåkingsorganet i august 2000. (NTB) http://www.aftenposten.no/utdannelse/artic...rticleID=477470 takk og takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 24. januar 2003 #2 Del Skrevet 24. januar 2003 Dette var synd ja; vi trenger en innpisker rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 24. januar 2003 #3 Del Skrevet 24. januar 2003 Tja... bør man ikke velges ut i fra sine kvalifikasjoner, uavhengig av kjønn? Jeg føler det nesten nedverdigende at kvinner kan søke på stillinger reservert for deres kjønn. Det som er viktigst for meg er at den personen som er best kvalifisert får stillingen, hvorvidt det er en kvinne eller mann bryr meg lite. (Og jeg sier slett ikke at det er riktig at en mann blir valgt over en kvinne som er bedre kvalifisert, det er like feil begge veier). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest icTac Skrevet 24. januar 2003 #4 Del Skrevet 24. januar 2003 Slettet. Les våre regler her. Lionda mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 24. januar 2003 #5 Del Skrevet 24. januar 2003 Målsettingen kan nok betegnes som god og edel, men det blir på en måte å være så opptatt av å ikke diskriminere at man diskriminerer for å oppnå målet. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2003 #6 Del Skrevet 25. januar 2003 ser egentlig ingen grunn til bekymring for kvinnene innenfor de vitenskapelige stillingene pr. i dag, så dette synes jeg bare er rettferdig. det er straks duket for et generasjonsskifte her uansett, og da vil nok flere kvinner komme inn, som fortjent er. ofte er det jo slik at proffesoreater er besatt meget lenge av gangen, og det er kanskje her man kan gjøre noen endringer? nå lider ikke akkurat mennesker i lavere vitenskapelige stillinger, selv om ikke lønnen er så høy. godene er mange; faglig frihet, meget utviklende miljø, høy anseelse om man produserer litt vettige ting, forskningsfri med full lønn ca hvert 4.år, anledning til å ta eksterne oppdrag, osv. tror ikke det er her slike tiltak trengs. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå