Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha tips til hvilke kaffekverner som er bra, helst ikke kjempedyre (over 1000 kr). Og hvor de fåes kjøpt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vi kjøpte nylig en kaffekvern som vi er kjempefornøyde med, og som ikke koster skjorta. Prøvde å få opp linken, men det ble ikke riktig adresse. Så gå inn på www.siba.no og søk etter denne: Exido 245-024 Kvern.

Den har vi god erfaring med i hvert fall. :)

Skrevet

Jeg har denne kaffekverna fra Bodum: Kaffekvern

Fikk den i gave for noen år siden, tror den koster rundt 400 kr. Er kjempefornøyd med den! Men nå er ikke jeg en kaffekvern-ekspert heller da... :)

Skrevet

Oi jeg var så sikker på at jeg måtte opp mot tusenlappen for en kvern, og ville ønske meg i bursdagsgave!

Men nå kan jeg faktisk kjøpe meg en med en gang!

Den fra Siba kostet 279 kroner (+frakt)

Flere tips?

Skrevet

Du kan jo sjekke denne, da har jeg ingen preferanser å gi, men det er en bra oversikt på priser :)

Skrevet

Hva skal du bruke kaffekverna til? Er du litt kaffefrik, og skal ha kvern til espressokaffe, bør du nok opp i 2-3 gærninger, gitt. Den vi har nå kostet 1000, men den maler litt ujevnt, og det er lite som skal til for at espressoen blir "ødelagt". Så vi sparer til en dyrere og bedre en.

Skal du ha til "vanlig" kaffe, som f.eks. presskanne, vil nok en til 2-500 kr holde i massevis.

Skrevet
Hva skal du bruke kaffekverna til? Er du litt kaffefrik, og skal ha kvern til espressokaffe, bør du nok opp i 2-3 gærninger, gitt. Den vi har nå kostet 1000, men den maler litt ujevnt, og det er lite som skal til for at espressoen blir "ødelagt". Så vi sparer til en dyrere og bedre en.

Skal du ha til "vanlig" kaffe, som f.eks. presskanne, vil nok en til 2-500 kr holde i massevis.

Jeg skal ha den til presskanne-kverning.

Skrevet

Den som jeg anbefalte, kverner jevnt og fint ;)

Skrevet
http://www.teaandcoffee.no/presenter.asp?i...dRotKategori=17

Kvernen i linken over har jeg. Den er helt ok kvern som kan stilles til den malingsgraden du ønsker. Det eneste du bør unngå er kverner med kniver, de kverner ikke jevnt nok og resultatet blir egentlig ubrukelig til annet enn traktekaffe.

Den har vi, og vi er ikke fornøyd. Eller "j*vla drittkvern", som samboeren min kalte den her om dagen. :ler:

Denne sikler vi på. Kanskje jeg skal kjøpe den som julegave til huset i år?

Skrevet
Den har vi, og vi er ikke fornøyd. Eller "j*vla drittkvern", som samboeren min kalte den her om dagen. :ler:

Denne sikler vi på. Kanskje jeg skal kjøpe den som julegave til huset i år?

Hva er problemet da?

Har noen irritasjonsmomenter ja, men ikke mer enn at den holder en stund til.

Skrevet

onyx, noen er perfeksjonister ;)

Cilla, til presskanne i din prisklasse vil jeg anbefale en håndkvern (f.eks. Zassenhaus). Det trengs en kraftig motor for å male såpass grovt som til presskanne, og det koster. Jeg har en Mazzer Mini som koster omtrent det dobbelte av "Rocky", og selv den er bare marginalt bedre enn en håndkvern.

Hvis malingsgraden er ujevn, må du stille grovere for å unngå at det blir for mye "grums" i kaffen. Demed må du ha lengre trekketid, og da får du igjen ut flere "uønskede smakskomponeneter" av kaffen.

Uansett: kaffekverner til folket!

Skrevet
Hva er problemet da?

Har noen irritasjonsmomenter ja, men ikke mer enn at den holder en stund til.

Ja, den holder ei stund. Men den er "for lite trinnløs", så vi ikke klarer å male kaffen "perfekt". Vi er nemlig noen særinger som er på evig jakt etter den perfekte espresso, og da tester vi forskjellige bønnetyper etc. Og da må den jo stilles. Når man har slått seg til ro med en bønnetype før ei stund, er den grei. Eneste vi savner da er å kunne få kaffen direkte over i filteret. For å slippe søl.

Skrevet
Ja, den holder ei stund. Men den er "for lite trinnløs", så vi ikke klarer å male kaffen "perfekt". Vi er nemlig noen særinger som er på evig jakt etter den perfekte espresso, og da tester vi forskjellige bønnetyper etc. Og da må den jo stilles. Når man har slått seg til ro med en bønnetype før ei stund, er den grei. Eneste vi savner da er å kunne få kaffen direkte over i filteret. For å slippe søl.

Ja, det er litt styr med forskjellige bønnesorter, og ferske kontra litt eldre bønner. I tilegg har vi et problem med høy luffuktighet, forøvrig løst med et RH-måler fra Claes Ohlson.

Skrevet

Noen som har prøvd Kitchen Aids kaffekvern? har også lyst på en.. helst som maler til espressokvalitet

• 9 måneder senere...
Skrevet

Kaffekvern.no selger Rancilio Rocky rimeligst på nettet. Den tar rotta på Kitchen Aid hvertfall :P Hilsen Jon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...