Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

min mann og jeg vil snart kjøpe leilighet, og da lurer vi på for sikkerhets skyld å sette den i mitt navn som særeie - fordi mannen har noen kreditorer som kanskje har lange armer. Vi skal betale ut gjelden hans, men vi har bare ikke hatt råd enn så lenge. Så tenkte vi at vi vil kjøpe leilighet nå, og så betale ned på leilighet og gjeld samtidig, og ikke gjeld først mens vi bor i leid leilighet. Det blir å kaste penger ut av vinduet.

Noen som har noen råd omkring dette? Altså praktiske råd, ikke kommentarer om hvorfor han har kreditorer og hvorfor jeg også vil betale på hans gjeld.

Er det mulig å ha særeie på deler av sine eiendeler, og ikke alle? Vil det være "trygt" for kreditorer da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og lån også- får vi lån sammen til særeie leilighet, eller må vi da ta lån hvert til vårt? Får jeg særeie når han også betaler på leiligheten?

Skrevet

Hei!

Dette lover jeg deg et skikkelig og fyllestgjørende svar på så snart jeg har fått meg noen timer "på øyet". Du skriver "mann" og "særeie", så da antar jeg at dere er gift? (Rimelig komplisert dette her, forstår du...).

Jeg vet desverre en god del om å befinne seg i en slik situasjon, så jeg kan i hvert fall garantere deg at svaret ikke kommer til å inneholde noen form for fordømmelse! :klem:

Skrevet
Ja, og lån også- får vi lån sammen til særeie leilighet, eller må vi da ta lån hvert til vårt? Får jeg særeie når han også betaler på leiligheten?

Hvis din man har utestående gjeld til kreditorer så får han sannsynligvis IKKE lån. Det sikreste er nok om du tar opp lånet alene og kjøper leiligheten alene, da kan ikke din manns kreditorer kreve noe fra deg. Lag en privat avtale der din mann kjøper seg inn i leiligheten etterhvert hvis han er med på å betale utgiftene til denne.

Skrevet

Likevel må de vel ha offisielt særeie for at hans gjeld ikke skal kunne påvirke deres økonomi?

Forutsetter selvfølgelig at de er gift for at dette skal være tilfelle.

Skrevet

§ 42. Avtale om unntak fra deling (særeie).

Ektefeller kan ved ektepakt avtale at det de eier eller senere erverver, skal være unntatt fra deling (særeie). En slik avtale kan også inngås med sikte på et forestående ekteskap.

Avtalen kan begrenses til å gjelde den ene ektefellens formue eller deler av den enes eller begge ektefellenes formue. Avtalen kan også gjøres tidsbegrenset eller betinget av at ektefellene ikke får felles livsarvinger.

Ektefeller kan ved ektepakt avtale at særeie ikke skal gjelde ved oppgjør etter den ene ektefellens død. En slik avtale kan begrenses til bare å gjelde dersom en bestemt av ektefellene dør først. Den lengstlevende ektefellen kan velge å se bort fra begrensninger som nevnt i første og andre punktum hvis ikke noe annet er avtalt eller klart forutsatt.

Skal skrive i denne tråden senere, har litt dårlig tid akkurat nå!

Skrevet

Det dere først og fremst må unngå er at det tas utlegg etter Tvangsfullbyrdelseslovens § § 7-13, 3. ledd:

Formuesgoder hos saksøkte som påstås eiet av en tredjeperson

Utlegg kan tas i ikke-realregistrert løsøre og verdipapirer som er i saksøktes besittelse, dersom det ikke sannsynliggjøres at en annen er eier. Det samme gjelder realregistrerte formuesgoder, finansielle instrumenter registrert i et verdipapirregister, aksjer og adkomstdokumenter til leierett eller borett til husrom som saksøkte er registrert eller meldt som eier av.

Er ikke-realregistrert løsøre eller verdipapirer i sambesittelse mellom saksøkte og en eller flere andre, kan utlegg tas i hele formuesgodet dersom det ikke sannsynliggjøres at en annen helt eller delvis er eier.

Dersom saksøkte er gift eller lever i et ekteskapslignende forhold, kan utlegg tas i en ideell halvdel av felles bolig ervervet under samlivet, hvis ikke et annet eierforhold blir sannsynliggjort. At bare den ene part er registrert eller meldt som eier, er ikke i seg selv tilstrekkelig til å sannsynliggjøre partens enerett.

For å være rimelig sikker på å ikke havne inn under denne bestemmelsen, må absolutt alle dokumenter i forbindelse med boligkjøpet være utstedt på deg alene, d.v.s. kjøpekontrakt, skjøte og lånedokumenter fra banken. I tillegg bør dere ha en leiekontrakt som viser at mannen din betaler husleie til deg. Husleien må ikke overstige halvparten av renter og andre "driftskostnader" (Avdragene på fellesgjeld etc. må m.a.o. holdes utenom) fordi det kan tolkes som at han opparbeider seg rettigheter i din bolig hvis han bidrar til å betale noen form for avdrag. Denne husleiekontrakten kan dere også legge frem i banken slik at du evt. kan få lån uten ham som medlåntaker. Når alt dette er på plass, kan dere som en ekstra sikkerhet tinglyse en ektepakt som sier at boligen er ditt særeeie. Særeie i seg selv er nemlig ikke nødvendigvis nok, siden reglene om omstøtelse i Tvangsfullbyrdelsesloven kan komme til anvendelse dersom det kan se ut som om deler av eiendommen er gitt deg som en gave fra ham.

Uansett bør jo mannen din forsøke å komme frem til en avtale med kreditorene før de ser seg nødt til å foreta tvangsinnkreving. Den gjelden som bør ha førsteprioritet i så måte er en hver form for gjeld til staten (Studiegjeld, skattegjeld, bidragsgjeld, bøter m.v.). Staten har nemlig en mengde særrettigheter som kreditor som både gir dem fortrinnsrett og utvidede fullmakter i forbindelse med tvangsinndrivelse. Å forhandle med kreditorer er uansett ingen enkel oppgave, så er det snakk om en del penger, vil jeg anbefale mannen din å søke hjelp hos f.eks. en advokat for å få i stand akseptable nedbetalingsavtaler. Kreditorene går nemlig hardt ut og er man ikke helt på høyden, kan det være lett å akseptere avtaler som i praksis viser seg umulig å overholde med de konsekvenser det får. Det han først og fremst må gjøre er å skaffe seg oversikt over alle krav og komme frem til et realistisk beløp som han faktisk kan betale i måneden. Dette beløpet bør stå i et rimelig forhold til inntekten hans og det regnes vanligvis som rimelig at en voksen mann har ca. 7.000 til disposisjon etter at rene boutgifter (Ref. husleiekontrakt som nevnt over) og avdrag på gjeld er betalt. (Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at det jeg her beskriver gjelder frivillige, private avtaler om nedbetaling. Skulle det bli snakk om tvungen eller frivillig gjeldsordning etter gjeldsordningsloven kommer selvfølgelig reglene som følger av den til anvendelse).

Håper det ordner seg!

:klem:

Skrevet

Tusen takk for alle de innsiktsfulle svarene!

Nå ble jeg mye klokere. Ja, vi er gift. Gjelden hans er basert utenlands, så jeg aner ikke hvorvidt de kan tvangsfullbyrde noe her til lands, derfor vi vurderer særeie. Vil ikke ha noe av at noen plutselig beslaglegger vår bolig og selger. Vi vil bare ikke ha noen slike bekymringer. Det beste er såklart å kontakte advokat, både her og i utlandet, for å orge alt som må orges, så det står nok øverst på lista. Ville bare starte litt research her først.

Har også lest i andre tråder, spes av Sissan, om gjeldsforhandlinger, så har tenkt å prøve å presse gjennom avtaler, a la tilby å betale 60% av gjelden kontant mot at resten slettes. Ta opp litt ekstra lån på bolig her eller spare opp for å dekke kontantbetalingen.

Igjen, tusen takk, og gjerne mer om noen har tips eller erfaringer å komme med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...